• Anonym (Knasigt)

Motsatta veckor

Idag är skilsmässor och varannan vecka så vanligt att många barn lever så. Men med det ökar ju också sannolikheten att barn i familjer har motsatta veckor.

Ligger i umgängestvist med mitt ex och om han får umgänget som han vill kommer det att innebära att vårt barn aldrig träffar kusinerna på min sida som har exakt motsatt schema på grund av jobb.

Förstår så klart att barnets umgänge med pappan går före i stort men att aldrig få träffa vissa kompisar eller släktingar blir helt fel tycker jag.

Själva anledningen till att jag nekar varannan vecka är den totala bristen på samarbete hos pappan som aldrig skulle kunna tänka sig att rucka på schemat åt något håll.

Någon som känner igen situationen?

• Svar på tråden Motsatta veckor
  • Anonym (vuxna)

Du straffar barnet för att hävda din rätt mot pappan som gör fel.

Tänk på den större bilden, tänk på att varje gång du eller pappan vinner över den andre så finns det två förlorare, En är den korkade vuxne som inte samarbeta - och det kan man ju helt strunta i.

Den andra förloraren är den som förlorar varje gång, det är inte någpn av de vuxna.

Jag förstår din bitterhet och hur lätt det är att hamna där. Men erat barnt behöver någon som ställer sig över småaktighet, som är vuxen situationen.

Det kan vara du som gör det rätta här.

Stor Kram

• Kerubmamman

Har han nån särskild anledning till just den vecka han önskar?

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (mmm)

men kusinerna kanske byter veckor ibland? Eller ni så småningom? Är det nåt jag lärt mig av att vara skild och att ha v-v boende så är det att saker ändras med åren. Barnen blir äldre, det kan uppstå aktiviteter som gör att det smidigare på ett annat sätt, föräldrar byter arbetstider etc. 
    Ni kanske kommer samarbeta bättre efter ett tag och då kunna byta veckor ibland och vara lite flexibla, tex om någon av kusinerna fyller år och liknande. 

• Brumma

Om man håller sig till schemat och har en utförlig överenskommelse/dom så behövs inte så mkt samarbete i övrigt. Ni föräldrar behöver nästan inte kommunicera alls ;)

Om det är enda anledningen till att du sätter dig emot växelvis boende så får man hoppas att rätten ser igenom det och tilldömer pappan vv.

Annars så Ja, det är trist att barnet inte kan träffa kusiner o vissa vänner men som du skriver är relationen med föräldern viktigare.

Måste pappan ha den veckan? Kan du föreslå att ni byter mitt i veckorna istället?

• Anonym (Knasigt)
    Brumma skrev 2017-08-07 13:55:57 följande:

Om man håller sig till schemat och har en utförlig överenskommelse/dom så behövs inte så mkt samarbete i övrigt. Ni föräldrar behöver nästan inte kommunicera alls ;)

Om det är enda anledningen till att du sätter dig emot växelvis boende så får man hoppas att rätten ser igenom det och tilldömer pappan vv.

Annars så Ja, det är trist att barnet inte kan träffa kusiner o vissa vänner men som du skriver är relationen med föräldern viktigare.

Måste pappan ha den veckan? Kan du föreslå att ni byter mitt i veckorna istället?

Vem säger att föräldrar nästan inte behöver kommunicera alls? Alla som jag varit i kontakt med och som arbetar med barn och familjer tycker tvärtom att det är oerhört viktigt att föräldrar till barn kommunicerar. Men har du en källa på ditt påstående så skriv gärna den. Dina personliga åsikter är däremot ingen sanning.

Intressant att du som ofta framhåller barnens rätt till umgänge med närstående, gärna poängterar att det finns inskrivet i lagen, inte tycker det spelar någon roll att barn helt tappar kontakten med just vissa närstående.

Japp, pappan måste ha exakt de veckorna och byte på exakt en viss dag och kan inte tänka sig några byte .
  • LFF

Hur gamla är barnen? Är de tillräckligt gamla så kan de ju faktiskt göra upp om att träffa vänner/kusiner även när de är hos "fel" förälder.

Ja, det är trist om det är så stelbent för den ena föräldern men ibland är det så och då får man se om det går att hitta andra lösningar helt enkelt.

• Anonym (Herbert)
    Anonym (Knasigt) skrev 2017-07-12 23:32:54 följande:

Idag är skilsmässor och varannan vecka så vanligt att många barn lever så. Men med det ökar ju också sannolikheten att barn i familjer har motsatta veckor.

Ligger i umgängestvist med mitt ex och om han får umgänget som han vill kommer det att innebära att vårt barn aldrig träffar kusinerna på min sida som har exakt motsatt schema på grund av jobb.

Förstår så klart att barnets umgänge med pappan går före i stort men att aldrig få träffa vissa kompisar eller släktingar blir helt fel tycker jag.

Själva anledningen till att jag nekar varannan vecka är den totala bristen på samarbete hos pappan som aldrig skulle kunna tänka sig att rucka på schemat åt något håll.

Någon som känner igen situationen?

Att du nekar växelvis bara för att du vill bestämma när han får ha umgänge kommer att slå tillbaka på dig. Vad säger dig att du är den enda lämpade föräldern att bestämma om barnets umgänge?
  • Lena

Är det pappans arbete som styr vilka dagar han vill ha barnen eller bara en åsikt?

• Anonym (Mh)
    Anonym (Knasigt) skrev 2017-08-07 14:25:19 följande:

Vem säger att föräldrar nästan inte behöver kommunicera alls? Alla som jag varit i kontakt med och som arbetar med barn och familjer tycker tvärtom att det är oerhört viktigt att föräldrar till barn kommunicerar. Men har du en källa på ditt påstående så skriv gärna den. Dina personliga åsikter är däremot ingen sanning.

Intressant att du som ofta framhåller barnens rätt till umgänge med närstående, gärna poängterar att det finns inskrivet i lagen, inte tycker det spelar någon roll att barn helt tappar kontakten med just vissa närstående.

Japp, pappan måste ha exakt de veckorna och byte på exakt en viss dag och kan inte tänka sig några byte .

Men umgänge med pappan går ju såklart före umgänge med kusiner och dyl. Vad händer om det skulle vara så att kusiner/andra nära på pappans sida skulle också ha samma vecka som kusinerna på din sida? Går ju inte att ta det in i beräkningen i första hand, blir ju mer en sak man kan försöka rätta sig till om det finns möjlighet, att det inte finns en nämnvärd preferens för vilken vecka hos föräldrarna.

Vad är pappans anledning till just den veckan då?
  • Anonym (Knasigt)
    Lena skrev 2017-08-07 15:29:12 följande:

Är det pappans arbete som styr vilka dagar han vill ha barnen eller bara en åsikt?

Inte hans arbete utan hans nyas schema med sitt barn.
Svar på tråden Motsatta veckor