• Anonym (Herbert)

Motsatta veckor

Anonym (Knasigt) skrev 2017-07-12 23:32:54 följande:

Idag är skilsmässor och varannan vecka så vanligt att många barn lever så. Men med det ökar ju också sannolikheten att barn i familjer har motsatta veckor.

Ligger i umgängestvist med mitt ex och om han får umgänget som han vill kommer det att innebära att vårt barn aldrig träffar kusinerna på min sida som har exakt motsatt schema på grund av jobb.

Förstår så klart att barnets umgänge med pappan går före i stort men att aldrig få träffa vissa kompisar eller släktingar blir helt fel tycker jag.

Själva anledningen till att jag nekar varannan vecka är den totala bristen på samarbete hos pappan som aldrig skulle kunna tänka sig att rucka på schemat åt något håll.

Någon som känner igen situationen?

Att du nekar växelvis bara för att du vill bestämma när han får ha umgänge kommer att slå tillbaka på dig. Vad säger dig att du är den enda lämpade föräldern att bestämma om barnets umgänge?
  • Anonym (Herbert)
    Anonym (Knasigt) skrev 2017-08-07 16:37:58 följande:
    Absolut att barn kan komma och räkna ett bonussyskon som syskon. Men ett bonussyskon som har funnits i barnets liv så kort tid kan också komma att försvinna vid en skilsmässa till exempel. I det här fallet står kusinerna mycket närmare barnet.
    Kusinerna kan också försvinna om man tänker som du. Naturligtvis ska man ta hänsyn till pappans familjesituation också. Jag tvivlar på att en domstol ger dig den dom du strider för.
  • Anonym (Herbert)
    Anonym (Knasigt) skrev 2017-08-07 16:37:58 följande:
    Absolut att barn kan komma och räkna ett bonussyskon som syskon. Men ett bonussyskon som har funnits i barnets liv så kort tid kan också komma att försvinna vid en skilsmässa till exempel. I det här fallet står kusinerna mycket närmare barnet.
    Men pappan och nya partnern ska leva som familj med barnen, vilket kusinerna aldrig kommer att göra. Det måste först och främst fungera hemma i familjen hos mamma och i familjen hos pappa. Sen kan man se till att planera in en fungerande relation med övrig släkt och vänner.

Dina syskon kan väl också ändra sitt umgänge med sina barn någon av veckans dagar för att barnen ska kunna ses? Eller ligger det inte i dina syskons intresse?
  • Anonym (Herbert)
    Anonym (Knasigt) skrev 2017-08-08 13:33:29 följande:
    Eftersom deras schema bygger på jobbtider inklusive helg- och kvällsarbete är det helt klart svårare för dem att ändra än för mig och exet att byta någon gång då. Mitt ex KAN både ha annat schema och byta vid behov men han VILL INTE. En viss skillnad. Hade resonerat likadant om det varit tvärtom.
    Men varför ska han byta bara för att du vill? Dina syskon kan väl också anpassa sig? Eller vill de inte det?
  • Anonym (Herbert)
    Anonym (Knasigt) skrev 2017-08-08 15:58:19 följande:
    Du fick ett svar på det så mitt förslag är att du antingen läser i tråden innan du kommenterar eller att du lämnar tråden.
    Men han har ingen skyldighet att anpassa sig efter dina syskons arbetsscheman. Det du kom med var inget seriöst svar. Du lär förlora i tingsrätten.
  • Anonym (Herbert)
    Anonym (nja) skrev 2017-08-09 15:15:17 följande:
    Och ts har ingen skyldighet att anpassa sig efter hennes ex nya sambos tider.

Om ts och hennes ex har haft veckor som fungerat tidigare och pappan nu vill ändra tex bara för att han och hans ex  vill ha en barnfri vecka så kanske inte tingsrätten automatiskt kommer bedömma att ev barnfri vecka för pappan och hans nya som viktigare än barnets rätt till umgänge med övrig släkt som kusiner och annan nära familj.

Så hurvida ts förlorar eller inte i tingsrätten återstår att se och är inget som varken du eller jag eller ts eller pappan kan avgöra, det återstår att se, det är bara dumt att uttala sig tvärsäkert om ett fall där maninte har alla fakta.

Jo det kan hon ha skyldighet att göra. Barnens föräldrar har båda rättighet att ha fungerande umgänge med barnen. Pappans nya situation med ny fru med barn påverkar så klart hans möjligheter att ha sina egna barn..
  • Anonym (Herbert)
    Brumma skrev 2017-08-09 23:33:04 följande:
    Ta skriver att hon hittills nekat vv.

Så förmodligen har de inte haft veckor som "fungerat" tidigare...

Veckorna har helt varit TS och hon skriver att hon gått med på den helg han önskat.

Ny vill pappan utöka den helgen till växelvist boende.
    Precis så och en pappa som vill ha växelvis nekas inte till det då det hela bara hänger på att mamman vill ha barnen när det passar hennes syskon.
  • Anonym (Herbert)
    Anonym (H) skrev 2017-08-09 11:25:33 följande:
    Varför skulle kusinerna försvinna ?

Ens familj är ens familj även om de bor på andra sidan jordklotet.

För de flesta att vara en "familj" handlar inte om att bo i samma lägenhet/hus som du verkar tro.
    De kan försvinna från vardagslivet. Jag trodde inte att det skulle behövas skrivas ut... Nu tror jag att alla förstår vad jag menade.
Svar på tråden Motsatta veckor