• Brumma

Motsatta veckor

Om man håller sig till schemat och har en utförlig överenskommelse/dom så behövs inte så mkt samarbete i övrigt. Ni föräldrar behöver nästan inte kommunicera alls ;)

Om det är enda anledningen till att du sätter dig emot växelvis boende så får man hoppas att rätten ser igenom det och tilldömer pappan vv.

Annars så Ja, det är trist att barnet inte kan träffa kusiner o vissa vänner men som du skriver är relationen med föräldern viktigare.

Måste pappan ha den veckan? Kan du föreslå att ni byter mitt i veckorna istället?

• Brumma
    Anonym (Knasigt) skrev 2017-08-07 14:25:19 följande:

Vem säger att föräldrar nästan inte behöver kommunicera alls? Alla som jag varit i kontakt med och som arbetar med barn och familjer tycker tvärtom att det är oerhört viktigt att föräldrar till barn kommunicerar. Men har du en källa på ditt påstående så skriv gärna den. Dina personliga åsikter är däremot ingen sanning.

Intressant att du som ofta framhåller barnens rätt till umgänge med närstående, gärna poängterar att det finns inskrivet i lagen, inte tycker det spelar någon roll att barn helt tappar kontakten med just vissa närstående.

Japp, pappan måste ha exakt de veckorna och byte på exakt en viss dag och kan inte tänka sig några byte .

Naturligtvis är det bättre om föräldrarna har en bra kommunikation - det var ju inte riktigt så att jag påstod motsatsen, eller hur :)

Jag skrev bara att man inte behöver - om man nu inte har en bra kommunikation ;) En bra dom/överenskommelse tar bort mkt av det man behöver kommunicera om gällande umgänget - alla dagar/veckor osv är bestämda långt i förväg. Tider för byte är fastställt. Semesterveckor fastställda osv :)

Min "källa" på det är flera vänner som har fått minska kommunikationen just för att en eller båda av föräldrarna hela tiden startar konflikter och gör påhopp. De har domar på barnens umgänge ändå tills de är myndiga. Byten sker i skolan, båda föräldrar får information av skolan osv. De har en mailadress där de skriver om det är ngt. Sedan har de inte mkt mer kontakt än så. Visst, det är på intet sätt optimalt MEN det ger barnet tillgång till båda sina föräldrar utan att behöva hamna i föräldrarnas konflikter.

Det är liksom ingen personlig åsikt utan fakta - de behöver inte kommunicera mer än nödvändigt. Men nej, jag tänker inte ge ut numren till mina vänner så du kan ringa och kolla :)

Ja, jag tycker att umgänge med närstående är oerhört viktigt. MEN chansen till att leva vardagsliv med föräldrar och syskon är viktigare. BÅDA föräldrarna. Hur läste du när du läste in att jag anser att det "inte spelar ngn roll" att de förlorar kontakten med kusinerna? Självklart är det jättesynd och förhoppningsvis finner ni ett sätt där deras relation kan fortgå. Men som sagt, inte på bekostnad av att kunna bo med båda sina föräldrar. Hänvisa gärna till ETT ENDA inlägg där jag skriver att jag anser att närstående släktingar är viktigare än vardagsliv med BÅDA sina föräldrar...

Pappan ÖNSKAR exakt de veckorna och de bytesdagarna. Då vore det väl bra om du mötte honom med att han SJÄLVKLART ska ha vv, men att ni - för barnets skull, skjuter bytet två dagar.

Då får ert barn två dagar själv med sin pappa och hans nya två dagar själv med sina barn. Och de får några dagar ihop så syskonen får bo med varandra tillsammans hela familjen. Ert barn får vidare några dagar hos dig där du kan prioritera kusiner och annan familj.

Sedan är det ju upp till rätten att bedöma vad som är bäst för ert barn. Att pappan yrkar på vissa dagar innebär ju inte att det är enda möjligheten rätten ser. Eller hur :)
  • Brumma
    Anonym (Knasigt) skrev 2017-08-07 16:37:58 följande:

Absolut att barn kan komma och räkna ett bonussyskon som syskon. Men ett bonussyskon som har funnits i barnets liv så kort tid kan också komma att försvinna vid en skilsmässa till exempel. I det här fallet står kusinerna mycket närmare barnet.

NU står kusinerna barnet närmre. Men du vill hindra barnet från att få en nära syskonrelation för att de "kan" försvinna i framtiden? Räknar du alltid kallt med att folk skall skilja sig när du ställs inför nya par?

Om barnen bör ihop varannan vecka är ju chansen stor att de får en stark nära relation. Om det blir som du vill tar du denna möjlighet från ditt barn..

Jag vet fall där rätten dömt efter hur bonussyskon bott, just pga att de skall få möjlighet att bilda starka familjeband och inte bara vara två familjer som delar hem.

Vilket tror du är bäst för barnen - att känna att de lever i en sammansvetsad familj eller att de delar hem med "några andra ungar"?
  • Brumma
    Anonym (nja) skrev 2017-08-09 15:15:17 följande:

Och ts har ingen skyldighet att anpassa sig efter hennes ex nya sambos tider.

Om ts och hennes ex har haft veckor som fungerat tidigare och pappan nu vill ändra tex bara för att han och hans ex  vill ha en barnfri vecka så kanske inte tingsrätten automatiskt kommer bedömma att ev barnfri vecka för pappan och hans nya som viktigare än barnets rätt till umgänge med övrig släkt som kusiner och annan nära familj.

Så hurvida ts förlorar eller inte i tingsrätten återstår att se och är inget som varken du eller jag eller ts eller pappan kan avgöra, det återstår att se, det är bara dumt att uttala sig tvärsäkert om ett fall där maninte har alla fakta.

Ta skriver att hon hittills nekat vv.

Så förmodligen har de inte haft veckor som "fungerat" tidigare...

Veckorna har helt varit TS och hon skriver att hon gått med på den helg han önskat.

Ny vill pappan utöka den helgen till växelvist boende.
Svar på tråden Motsatta veckor