• Anonym (Mh)

Motsatta veckor

Anonym (Knasigt) skrev 2017-08-07 14:25:19 följande:

Vem säger att föräldrar nästan inte behöver kommunicera alls? Alla som jag varit i kontakt med och som arbetar med barn och familjer tycker tvärtom att det är oerhört viktigt att föräldrar till barn kommunicerar. Men har du en källa på ditt påstående så skriv gärna den. Dina personliga åsikter är däremot ingen sanning.

Intressant att du som ofta framhåller barnens rätt till umgänge med närstående, gärna poängterar att det finns inskrivet i lagen, inte tycker det spelar någon roll att barn helt tappar kontakten med just vissa närstående.

Japp, pappan måste ha exakt de veckorna och byte på exakt en viss dag och kan inte tänka sig några byte .

Men umgänge med pappan går ju såklart före umgänge med kusiner och dyl. Vad händer om det skulle vara så att kusiner/andra nära på pappans sida skulle också ha samma vecka som kusinerna på din sida? Går ju inte att ta det in i beräkningen i första hand, blir ju mer en sak man kan försöka rätta sig till om det finns möjlighet, att det inte finns en nämnvärd preferens för vilken vecka hos föräldrarna.

Vad är pappans anledning till just den veckan då?
  • Anonym (Mh)
    Anonym (Knasigt) skrev 2017-08-07 16:14:41 följande:

Det håller jag med om. Enligt mig sätter man schemat efter föräldrarna och sedan gör föräldrarna sitt bästa för att tillmötesgå barnens andra behov. Men det gör tyvärr inte pappan.

Pappans anledning är att hans nya har sitt barn de tiderna.

Fast det är ju en rätt bra anledning. Att ert barn ska kunna träffa och umgås med sitt syskon. Kan förstå att det sätts före att kunna regelbundet träffa kusiner. Förstår att det känns tråkigt såklart, men det är ju trots allt ditt barns syskon.
  • Anonym (Mh)
    Anonym (Knasigt) skrev 2017-08-07 16:14:41 följande:

Det håller jag med om. Enligt mig sätter man schemat efter föräldrarna och sedan gör föräldrarna sitt bästa för att tillmötesgå barnens andra behov. Men det gör tyvärr inte pappan.

Pappans anledning är att hans nya har sitt barn de tiderna.

Läste det som att det var pappans nya barn. Men är alltså hans nyas barn sedan tidigare? Men kan väl tänka mig att det ändå är rätt bra. De blir ju "låtsas/plast"syskon trots allt. Möjligen en person de kommer växa upp som syskon med.
  • Anonym (Mh)
    Anonym (Knasigt) skrev 2017-08-07 16:37:58 följande:

Absolut att barn kan komma och räkna ett bonussyskon som syskon. Men ett bonussyskon som har funnits i barnets liv så kort tid kan också komma att försvinna vid en skilsmässa till exempel. I det här fallet står kusinerna mycket närmare barnet.

Fast det ka man ju inte utgå från. Men något du skulle kunna föreslå, antingen för honom eller om ni måste driva det till familjerätten, är att ni kanske kan ha en annan brytpunkt på era veckor? Så att barnet får 3-4 dagar hos pappan där bonussyskon också finns, samt 3-4 dagar där bonussyskon är hos sin pappa. Likadant som 3-4 dagar hos dig där möjlighet att tråffa kusiner finns, och 3-4 dagar där kusinerna är borta hos sin andra förälder. Alltså att det är 7 sammanhängande dagar, men att ni byter vecka på en dag så barnet har möjlighet att träffa både bonussyskon och kusiner när den är hos pappan respektive dig. Sen kan man ju utvärdera och ändra om i framtiden, om man ser att det inte funkar eller att situationen förändras. Men det kan ju vara ett sätt att ge pappan som han vill och att du får som du vill - och framförallt att barnet får möjlighet att skapa en relation till sitt bonussyskon och behålla sin relation till kusiner som hen står nära.
Svar på tråden Motsatta veckor