Inlägg från: GrönaDruvan |Visa alla inlägg
  • GrönaDruvan

Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017

GrönaDruvan skrev 2017-08-05 10:08:25 följande:
    Här är vardagen rätt ok. Det är tack vare att mannen är hemma hela tiden.
    Han har varit hemma sedan 22 maj och börjar jobba 4 september igen..
    Han sköter ju liksom allt här hemma, så jag behöver egentligen bara fokusera på Oskar.
    Så sömnbristen känns inte så påtaglig än, eftersom jag får sova när jag vill på dagen och sover länge på morgonen.
    Dock har han ett stort intresse, och det är hans cykling. Så några gånger i veckan ger han sig ut på timslånga turer och då blir jag totalt handikappad. Klarar inte mycket när Oskar vill vara hos mig eller gråter.
    Så...har lite ångest hur vardagen ska bli när han börjar jobba och de andra börjar skolan!! Fast jag vänjer väl mig!

Vad gäller psd är jag fortfarande lika orolig. Tiden när psd är som störts kommer med stormsteg. Runt 3 månader är det väl vanligast...
    Köpte en bedside crib igår, det var liksom sista grejen att försöka med, men det funkade inte det heller! Han kan verkligen bara somna tätt mot mig..på sidan...
    Försöker så länge med olika varianter, att han hinner bli hungrig emellanåt, och helt plötsligt har det gått flera timmar utan att jag lyckats.
    Har ni nåt tips? Kanske ska gå ner och lägga honom tidigt på kvällen när han ändå bara sover i famnen uppe i soffan? Spelar det någon roll tro..
    Jag har ju också tur att få komma iväg själv då och då. Springa ner någon timme i köpcentret mellan amningarna eller ta en promenad.
    Dock börjar jag känna mer och mer att jag saknar Oskar när jag är ifrån honom.... har ju så starkt band, så känns som jag vill vara nära hela tiden, samtidigt som det är så skönt att ta en paus.
  • GrönaDruvan
    Noccis skrev 2017-08-06 17:05:36 följande:

Nu måste jag få ventilera lite medans den lille sover lite.
    Fick 1,5 - 2 timmar sömn i natt. Killen har pajjat ryggen igen så jag kan inte med gott samvete be honom om hjälp med att bära vårt barn.
    Jag har fått stress eksem och min magkatarr börjar komma tillbaka.
    Det är 2 veckor och 2 dagar sedan jag snittades och jag har redan börjat använda magmusklerna för jag hinner liksom inte göra saker sakta och "rätt" när jag känner att jag måste släppa allt jag har för händer när liten vaknar.

Jag är så tacksam att mitt barn är friskt och att jag har världens finaste pappa till han men den här sömnbristen tär verkligen på psyket.
    Försöker vila på dagarna när han sover iaf.
    Leon vill oftast amma hela tiden när han är vaken och det gör mig inte så mycket men jag önskar att han var lite gladare ibland när han var vaken.
    Det är jobbigt som förstagångsmamma att inte veta vad som är "normalt". Man undrar ju om man gör något fel eller om alla spädbarn har uruselt tålamod och bara vill vara med mamma. 
    Tror det är sömnbristen som ställer till det, kan inte tänka logiskt. Vill bara veta att min pojk mår bra och att han kanske blir lite gladare i framtiden.

Hur gör man för att släppa stressen och leva mer här och nu? För det är vad som behövs känner jag. Inte tänka på vad som händer om killens rygg inte blir bra eller om jag spräcker mina stygn i magen. "Njut av spädbarnstiden" säger dom. Hur? Hur gör ni andra när det är jobbigt?

Skönt att man har er allihopa att prata med

Usch, stackare! Låter inge vidare.
    Men vet du.. det är inget fel på ditt barn. De vill vara nära och är inte alltid så glada. Sedan är ju alla barn olika förståss.
    Upplever du att han har ont i magen mycket? Tänker om han reagerar på saker du äter? Bebisar känner ju inte skillnad på hunger och magont, så det kan lätt bli en ond cirkel när de har ont i magen...
    Ont i magen-äta-mer ont-äta mer osv..

Vad gäller stygnen, så har jag ju ingen erfarenhet av snitt, men du måste tänka dig för. Det är inte värt det om det blir permanenta skador. Du behöver inte stressa för att bebis gråter eller för att du känner dig stressad över bebis. Vad gör det om han skriker lite? Bättre att han skriker lite och att du är lugn än att stressa...han känner det.
    MEN jag vet att det är svårt!! Jag är också lätt stressad, och har svårt för när Oskar gråter, men väldigt sällan jag stressar upp mig. Mest när jag är hungrig!

Det är så stor skillnad med tredje barnet. Jag njuter verkligen av att ha en bebis igen. Tar allt med lite mer ro och vet att allt jobbigt tar slut. Tiden går så himla fort så jag försöker leva i nuet och njuta av varje stund.
    Just nu har jag suttit med Oskar i 1.5 timme med bara morgonrock på mig. Hann inte klä på mig efter duschen, och så somnade han så gott på mig...så då får det bli så!! Sitter och sniffar han i håret...

Jösses, vad jag låter präktig, men det är jag inte. Jag bryter också ihop emellanåt, men i det stora hela njuter jag.
    Kanske lätt för mig att göra det med tanke på att mannen är hemma och sköter allt omkring. Jag behöver ju inte göra nåt om jag inte vill. Jag sköter tvätten för att jag vill. Dammsuger ibland...
    Har som mål att göra en grej om dagen, mer hinner man inte med en bebis som ammar, om man inte ska bli superstressad!
    Idag skrev jag rent lite i en bok där jag skriver vad Oskar gjort, tex varit iväg på nåt eller roliga händelser och så! Kändes skönt att göra det! Imon tar jag en annan grej. Ingen ide att planera att man ska göra för mycket!

Jag har ju också turen att smita ut lite som sagt, och har nu prioriterat att börja ta 1/2 mils promenad ensam varje dag. Ammar precis innan så funkar det.

Igår provade vi ersättning på Oskar. Han snuttar just nu extremt mycket på kvällarna och mjölken tar ju slut och då rycker han och drar och blir frustrerad. Så vi gjorde 70 ml som han fick prova. Han drack direkt men orkade inte dricka upp allt. Sedan var han bra nöjd en bra stund!! Helt fantastiskt! Sedan somnade han gott och det gick t.o.m att lägga honom i cribben utan att han vaknade! Han vaknade iof efter 10 min, men ändå ett framsteg!!! Sedan sov han brevid mig från 00.30-05!! Rekord!
    Så nu ska vi börja ge honom lite ersättning efter amning när han ska sova för natten, för att se om det går att söva honom så i sin egen säng eller iaf få honom att sova längre stunder.

Om det är någon som orkat läsa mitt inlägg såhär långt så har jag en fråga..
    Någon som har problem med "de nedre regionerna" efter nu..?
    Känner mig så jäkla ofräsch. Jag blir så svettig mellan benen på nätterna eftersom jag får ligga på sidan i samma ställning hela tiden...luftar ju inte direkt...luktar liksom svett där nere, jätteäckligt!! Sedan denna klåda!! Inte i, utan på. Spelar ingen roll om jag rakar eller inte, det kliar så jag blir knäpp. Känner mig så äcklig.
    Igår när jag gjorde nr.2 så kom det massa blod på pappret. Blir lite orolig, men tänker att det är från hemmorojderna jag fick i slutet. Någon mer som fick det?
    Ni förstår ju att jag känner mig helfräsch!!!?
    Sedan en mage på det som fortfarande ser gravid ut. Använder fortfarande mammabyxor 7 veckor efter, och lär väl få göra ett bra tag till...
  • GrönaDruvan
    Malimari skrev 2017-08-06 17:25:03 följande:

Då flyttar även jag hit :) Mattis kom bf+10 den 5/8 efter igångsättning som slutade i akutsnitt pga felaktig fixering med huvudet. Han vägde 4864 g och var 55 cm lång. En rejäl bit som älskar att amma så det är väl det vi sysslat med hela dagen idag då jag var rätt kass igår efter 1.5 dags igångsättning och sedan kejsarsnitt :P

Grattis! Läste din berättelse i andra tråden!
    Härligt att allt gick bra trots allt och vilken stor goding du fått!!
  • GrönaDruvan
    Noccis skrev 2017-08-06 18:11:06 följande:
    Tack för ditt svar, när du skrev "Tar allt med lite mer ro och vet att allt jobbigt tar slut" kände jag att jag slappnade av lite mer. Va nog precis vad jag behövde höra. Har en förmåga att tro att det jobbiga bara ska eskalera. Men det är ju bara en fas. Innan man vet order av det kan man ju stödmata med pure och då blir det enklare för killen att avlasta också.

Jag har undrat över hans mage, tycker att han verkar så besvärad från dag ett när han ska bajsa/prutta. Inte så att han skriker men han fäktas och sparkar och gnäller. Ibland blir han ledsen t.o.m. Det är det absolut jobbigaste. För då kan jag inte göra något. Har testat magmassage men verkar inte hjälpa. Han tar i något fruktansvärt.

Vet inte om han sväljer mycket luft när han äter, är ju en ganska glupsk kille

Ska till BVC imorgon då får dom faktiskt hjälpa mig. Har t.o.m. filmat när han håller på för att kunna visa dom.

Killen fixar allt med städ hemma, då det är skönt. Och matlagning. Men vill att han ska vila så han blir bra. Imorgon börjar han jobba. Känner ingen större panik över det, oroar mig mest över hans rygg när han är hemma. Jag måste verkligen sluta känna ansvar för alla Haha! Inte konstigt att man är stressad.

Jag har nog också hemorrojder. För ibland för det ont när jag bajsar och kommer blod när jag torkar mig . Ser inget blod i avföringen dock. Känner inte att det kliar men man kan ju inte påstå att man känner sig fräsch heller. Du kan inte ha fått svamp då? Det är ju jätte vanligt när man är gravid iaf vet jag.

Låter riktigt smart det där med en sak om dagen. Jag har försökt komma iväg varje dag och göra saker för att blir stimulerad men det kanske är dumt. Kanske bara blir ännu mer stressad av det? Ska testa ta det med lugnt nu när jag är själv.
    Ja, men det är verkligen så! När man är mitt i allt jobbiga så känns det som det aldrig ska ta slut, men det tar slut! Jag lovar! Ingen fas varar särskilt länge och vips är det bättre och så är det nåt annat som krånglar istället!

Använder du minifom? Magdroppar? Det kan hjälpa mot magont!
    Vi tar minifom ibland.
    Saker som bebis kan reagera på: Lök, starka kryddor, paprika, jordgubbar, choklad.... även mjölkprotein, men det får du isåfall diskutera med din bm tycker jag. Det är både onödigt och jobbigt att äta mjölkfritt om man inte behöver!

Prova det nu att ha som mål att fixa en grej om dagen! Hinner/orkar/har du lust att fixa nåt mer får du se det som bonus!
    Det handlar om några få månader du får ta dagarna som de kommer och lufsa runt i morgonrock hela dagen om du vill. Ställ inga krav på dig, din lilla prins är ju nöjd om bara du är hos honom!

Ja, börjar fundera på om det är svamp jag fått...är det inte bättre till efterkontrollen den 24e så får jag be min bm kolla på det!
  • GrönaDruvan
    Noccis skrev 2017-08-06 22:04:08 följande:
    Känns skönt att höra från någon som har barn sedan tidigare att det är faser. Försöker ta det lugnt nu och bara följa Leons rytm.
    Han har precis somnat efter amning och jag ska alldeles strax försöka se om vi kan sova lite.

Vi tar semper droppar just nu, ska se vad BM på BVC säger imorgon. Försökte köra laktosfritt några dagar i början men då blev hans mage värre så tror inte att det var det men man kanske måste köra laktosfritt längre. Hoppas verkligen inte det för jag tycker det är jobbigt nog att få i mig mat som det är :-P
    Kan ju iaf testa att äta lite mindre godis (har tröstätit lite senaste dagarna) och se om det hjälper.

Ja nu om någonsin har man väl en ursäkt att bara slappa och kolla serier medans man ammar. Jag får passa på! 

Hoppas det går över innan den 25, inte kul när något kliar eller irriterar! Speciellt inte när man har ett barn i famnen man hellre fokuserar på.
    Tänk på att om du ska prova mjölkfritt så är det inte samma som laktosfritt!
    Det är viktigt att veta! Är det Laktosfritt är det bara mjölksockret som är borta, men mjölkproteinet finns fortfarande kvar!
    Ska du prova om det är mjölk han inte tål måste du utesluta allt som har mjölk i sig!! Även allt som har vassle, mjölkpulver osv.... mycket viktigt att läsa innehållsförteckningar!
    Därför är det onödigt att sluta med det om du inte behöver!

Min äldsta son var allergisk mot mjölk i början. Han spydde som en gris rent ut sagt, fick eksem och gick inte upp i vikt..grät och skrek hela tiden.

Hoppas det blir bättre för dig om du stressar ner och provar alla andra knep först! Rekommenderar verkligen minifom!
  • GrönaDruvan

Kul att vi börjar bli fler här!
    Idag är Oskar 7 veckor och tycker att han känns så stor nu! Verkligen mer pigg, vaken och nyfiken! Får mer "svar" av honom när jag pratar med honom.
    Första leendet fick jag i onsdags, även om det varit på gång ett tag innan dess också. Inget mer leende efter, men man ser att han vill le!
    Han vände från mage till rygg i lördags när han låg i soffan!

Igår kväll provade vi ersättning för andra gången. Denna gången efter amning och när han lagt sig på egen plats i cribben. Han drack hälften, ungefär 30 ml och sedan var han sååå mätt!!
    Dock tog det en timma att somna ordentligt för så fort han somnade så blev magen orolig och så spydde han lite. Tillslut tog jag upp honom och det kom värsta rapen, sedan somnade han själv!!! Sov till 03, ammade och kunde lägga tillbaka honom!! Så inatt sov han själv till morgontimmarna då jag lyfte över honom! Hoppas det fortsätter!!

• GrönaDruvan
    Noccis skrev 2017-08-07 12:37:48 följande:
    Låter ju verkligen som om ersättningen hjälper. Kanske ska testa det jag med.

Så mysigt att läsa om Olles utveckling, ser så mycket fram emot det första "frivilliga" leendet. Och första skrattet!! 
    Hihi...Oskar menar du
    Jag säger också Olle fortfarande ganska ofta. Tar ett tag att vänja sig faktiskt!
  • GrönaDruvan

Jag har dödsångest. Hela morgonen har jag legat och tänkt på att jag kommer att dö och inte få se mina barn växa upp. Funderar på vad jag ska göra till barnen..ska jag göra ett kort för varje födelsedag de ska få från mig, till studenten..eller vad gör man..?

Har egentligen sedan förlossningen haft ont på ett ställe i magen. Långt upp på höger sida. Tror det försvann ett tag, för har inte tänkt på det, men nu är det tillbaka. Det känns ungefär som skoskav fast i magen. Gör lite ont och känns obehagligt när jag sitter och känns lite som håll när jag går. Olustig känsla. Idag har jag dessutom ett illamående i hela magen som nästan känns som början till magsjuka eller nåt...
    Detta i kombination med att jag blöder när jag gör nr.2 gör att jag är helt säker på att jag fått cancer och kommer dö.
    Tre gånger har det nu kommit massa blod när jag bajsat. Eller kanske inte mycket egentligen, men massa på pappret när jag torkat mig.

Ena delen av mig säger att det är cancer och det är den delen jag tror starkast på.
    Andra delen säger att det är hemorojder. Jag har ytliga efter denna graviditet men börjar tro att jag fått inne i också och att det är dessa som blöder....

Men vad är det onda i magen? Hör det ihop med blödningarna?
    Min psyke är inte bra nu.

Till råga på allt så krånglar amningen. Det har ju ändå funkat bra även om jag känt att det inte varit överdrivet mycket mjölk.
    Nu det senaste så har jag känt mer och mer att han inte blir nöjd. Han kan ligga och snutta och suga och jag känner liksom att det kommer inget. Han blir frustrerad. Känns som det bara blir mindre och mindre mjölk.
    Nu imorse efter amningen fick vi komplettera med 90 ml ersättning och han drack allt i ett nafs.
    Känner mig misslyckad. Jag ville så gärna att amningen skulle funka denna gång.
    Varför har jag så lite mjölk? Det är bara när han väntat minst 3-4 timmar som det finns mycket, men bara i vänstra bröstet. Det högra har nästan ingenting.

Vilket deppigt inlägg det blev. Annars är ju Oskar underbar och vi har inga större bekymmer. De senaste nätterna har han sovit mestadels i egen säng, och på sitt larm, så jag känner mig tryggare, dock sover jag sämre och i kortare intervaller eftersom han tar tid på sig att somna och sover kortare perioder. Dels vill jag ha koll på honom tills han somnar ordentligt eftersom han gärna spyr.

Nåja, allt blir väl bättre, allt går upp och ner..

• GrönaDruvan
    Noccis skrev 2017-08-09 04:11:22 följande:

Andra natten utan sömn och jag är så trött att jag bara vill gråta. Gjorde misstaget att åka iväg på dagen trots endast 2 timmars sömn. Hade väldigt trevligt men kunde då inte vila när han vilade.

När vi kom hem på kvällen var han jättesur och otröstlig, vet inte om han var överstimulerad?

Han sover så otroligt dåligt på rygg men bra på mage men jag är så fruktansvärt rädd för psd. Och med sömnlösheten kan jag inte hantera rädslan. Var med om en del jobbiga saker när jag växte upp och är rädd att allt dåligt ska hända mig bara för att.

Vet inte vad jag ska ta mig till...

Första gången vi åkte iväg med Oskar var han också helt otröstlig när vi kom hem på kvällen. Vi tror att han var överstimulerad och hade svårt att koppla av. Han grät så han inte ens kunde ta bröstet.
    Mitt tips till dig är att inte känna stress att åka iväg på saker, utan du får ha en period nu när du är hemma och gör som han vill helt enkelt.
    Jag vet att det är svårt, jag har själv haft smått panik emellanåt eftersom sommaren bara gått och vi i stort sett inte gjort någonting kul... oj vad vi ska ta igen det nästa sommar!!!

Är också extremt rädd för psd. Har du larm? Det hjälper mig väldigt mycket att koppla av från det.
  • GrönaDruvan
    Bimbim79 skrev 2017-08-07 19:04:15 följande:
    Ja det är hans första mitt fjärde. Så vi får anse oss som en hel familj nu :)
    Skönt mitt i allt att du iaf har 4 barn, även om jag förstår att tanken att inte få bestämma själv om ni vill ha fler är fruktansvärt jobbig.
    Sånt vill man ju gärna bestämma i lugn och ro och inte helt plötsligt få det slängt i ansiktet..
Svar på tråden Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017