Inlägg från: GrönaDruvan |Visa alla inlägg
  • GrönaDruvan

Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017

Åh vad dagarna springer iväg! Hinner ju knappt vakna på morgonen förräns det är kväll igen!

Vad våra små växer! För 1 år sedan var det plus på stickan och nu är han över 4 månader! Galet!
    Hade dop för Oskar i söndags och det var mysigt och fint. Han skötte sig såklart exemplariskt och var tyst som vanligt. Skrattade när prästen lyfte upp honom.
    Våran goe unge!!
    Tände ett ljus för Edvin också, det kändes bra.

Här har vi låtit Oskar smaka lite allt möjligt som vi äter..havregrynsgröt, mannagrynsgröt, omelett, morot, potatis med sås, grädde (!!!), yoghurt, tomatsås, spagetti....
    idag gjorde jag barngröt som han fick några skedar av faktiskt. Han vill verkligen äta!
    Han sitter och skäller på oss om han inte får smaka nu och gör smack ljud med munnen, haha
    Han blir väl lika matglad som sina bröder!

Annars märks det rätt väl att han är inne i nån fas nu. Ingen rutin med mat alls. Äter allt från var 3e timma emellan målen upp till 6h!! Han känns aldrig riktigt hungrig och äter mindre än han brukar. Bara bra, eftersom BVC sa att vi skulle försöka ge mindre och glesa ut målen, men det fixade han bra själv!
    Han sover också lite mer oroligt. Rör sig mycket i sömnen. Fast han är så otroligt mysig, lugn och nöjd mest hela dagarna, så får väl ta att nätterna är lite jobbigare nu även om han sover hela nätter....mest jag som är vaken!

Fortfarande 68 i kläder, vissa 62. Han är ju lite kortare än medel, så känns som han kommer ha storleken ett tag.
    Storlek 4 på blöjor... köper libero toutch och blev så besviken när jag kom hem senast och märkte att 4:an har blivit byxblöjor!! Tycker jag inte alls om på så här små bebisar. Superbra på äldre barn, men innan de kan gå är de bara jobbiga.
    Får köpa vanliga libero istället, eller om touch finns i två varianter kanske? Nån som vet?

• GrönaDruvan

Fick köpt vanliga toutch i stl.4! Mycket bättre!!!
    Såg inte sist att det fanns två sorter av 4:an..tog liksom för givet att det inte fanns byxblöjor i den lilla storleken... men den är ju iof till 11 kg, och det finns väl många barn som börjat gå när de väger såpass! Även om inte mina tjockekorvar gjort det, vägt över 10 kg vid halvåret, haha

• GrönaDruvan
    acinnaleh skrev 2017-10-26 19:32:44 följande:

GrönaDruvan: hur stor är Oscar?

Våran Moa var på 4m kontroll igår även om hin blev 4m i söndags. Hon har vuxit massor och är 63.5cm och väger 6110g. Behöver inte ge henne nånting annat än att amma men det är ju roligt att ge smakprover. Hon har nu provat morot också och det var också gott. Värmde ärtor förut och kom på att hon ska få prova det också.

Det jollras mkt här och vi har en väldigt trygg tjej som man kan ha med överallt. Stoj och stim spelar ingen som helst roll.

Oskar var på 4 månaders kontrollen 62 lång (under medel) och vägde 8395. (Väldigt mycket över medel)....
    Kort och tjock, hihi
  • GrönaDruvan

Här blir det inga fler barn iaf.
    Tanken att aldrig mer få vara gravid, aldrig mer få föda barn, aldrig mer amma, aldrig mer ha en nyfödd..ja, det skrämmer mig.
    Det är liksom ett kapitel i livet som är över nu och det är sorgligt.
    Samtidigt så vill jag inte göra samma "misstag" som med de andra två och skaffa tätt, och eftersom jag blir 39 nu så är det liksom försent om några år.
    Vill också bara njuta av lilla Oskar utan att ha en till liten. Missförstå mig inte, självklart skulle jag göra vad som helst för att få ha Edvin här, men nu när man kan välja så väljer vi att inte ha ett barn till...
    Sedan tycker iaf jag att det är galet svårt att få tiden att räcka till redan nu till alla barn..de äldsta killarna tycker att vi är aldeles för mycket med Oskar...

• GrönaDruvan

Har varit hos läkaren igen för mitt onda i magen som jag tycker blivit värre det senaste.
    Ska få en kallade till en skikt röntgen inom den närmaste tiden. Känns både skrämmande och skönt att göra det.
    Förhoppningsvis kan jag utesluta att det är nåt farligt!

• GrönaDruvan
    Delilah2001 skrev 2017-11-01 00:11:37 följande:

Jag känner mig som en nybliven mamma nu, märker jag...

Minns inte så mycket mer än att mina två första började gå vid 11 månader.

Googlade lite på när babyn brukar kunna sitta själv (Lucas har platt bakhuvud, och ska ligga på rygg så lite som möjligt)

Då hittade jag att babyn inte ska sitta före den lär sig krypa. För om babyn sitter utan stöd före den lär sig krypa, så är risken stor att den aldrig lär sig krypa; utan hasar sig fram på rumpan.

Inget fel i det, men jag undrar om någon hört talas om detta, för jag har då aldrig hört något?

Jag tänker att man inte ska googla så mycket...
    Sedan gör det väl inte så mycket om de inte kryper heller, det gjorde aldrig min första. Han ålade sig fram, sen ställde han sig upp och sprang...och han har typ sprungit sen dess, går aldrig, haha

Just nu är jag på jobbet faktiskt. Jobbar 9-15 idag. Känns inte så kul faktiskt. Saknar Oskar och han är så mammig, speciellt nu när han är så förkyld..kändes jobbigt att åka ifrån honom..
  • GrönaDruvan
    Vet hur det känns skrev 2017-11-09 18:04:27 följande:

Idag är Victor nästan exakt 3 månader och fick sin spruta idag. Herre gud va han skrek stakarn.. det var nytt nu med två sprutor istället för en som det var med döttrarna.

Han väger 7700g är 65 cm lång o har ett huvud på 43,5 cm så en stor pojke här. Vad vägde era när dom var tre månader?

När Oskar var 2 månader och 3 veckor så vägde han 6935 och var 59 lång. Huvudmått på 40.

En månad senare vägde han 8395 och var 62 lång....huvudmått 41.8

Ska bli kul att se vad han väger vid 5 månader snart..
  • GrönaDruvan
    LeyasMamma skrev 2017-11-09 14:37:00 följande:

Idag är det riktigt tråkigt väder här hemma så vi passar på att bara mysa inne idag :) tänk vad tiden går, nu börjas de snart rullas runt och smakportionerna står runt hörnet och väntar :) bjuder på en liten bild från en glad tjej i hoppgungan :)

Så söt tjej! Vi har inte provat hoppgungan än, Oskar känns lite ostabil i benen än. Han är stark som en oxe och står helst hela tiden, men är lite vinglig och så..men får nog prova den snart ändå!

• GrönaDruvan

Provade hoppgungan, men det var inget han gillade just nu. Får prova om någon/några veckor igen.

Tycker Oskar sover lite mer oroligt nu. Igår natt var första natten sedan han var nyfödd som han var vaken mellan 02-04.....glad, men pigg...

Sedan rör han sig mer i sömnen. Det är väl så ett tag nu, dessa faser!!

• GrönaDruvan

I fredags var ju jag på skiktröntgen pga det onda jag haft i magen. Imorse stod svaret i min journal på vårdguiden. Det är ju lite på egen risk man läser där, men blev rejält lättad när det stod att det inte fanns några elakartade förändringar.

Har ju haft hemska tankar det senaste och riktig dödsångest på kvällar och nätter, inte tänkt på annat.

Dock var det ju en riktig gottepåse av andra saker och ska få komma till både kirurg och gyn, så troligtvis blir det väl en eller fler operationer.

Jag hade en 19x10 mm stor gallsten, en 20 mm stor cysta på höger äggstock, ett rectusdiastas på 50 mm (delade magmuskler) och ett litet ljumskbråck på höger sida..

• GrönaDruvan

Så det blir väl lite häng på sjukhus igen..tänkte jag gjort mitt där på ett tag efter den här graviditeten...men icke...

• GrönaDruvan
    LeyasMamma skrev 2017-11-17 23:27:25 följande:

Idag rullade vår lilla räka från mage till rygg för första gången! Hon har inte haft mycket chans att direkt träna då hon hatar att ligga på mage, hon tränar desto mer att försöka rulla från rygg till mage :D

Samma här!! Igår hände det och nu rullas det heeeela tiden, haha
  • GrönaDruvan

Ja summerchild...mycket skit är det, men samtidigt är det ju saker som inte är så farliga, så det känns skönt. Men är rätt trött på sjukhus faktiskt....

Har du tagit bort gallsten?

LeyasMamma, vill gärna följa dig på insta också! För det gör jag inte tror jag...?

• GrönaDruvan

Oskar är ju så tjock, så bumbostolen har vi knappt använt och nu använder vi inte den alls.

Fick ju trycka ner benen och han satt verkligen säkert utan bältet (som inte ens gick att knäppa) då hela stolen satt fast när man försökte få loss honom...stackarn. Han sitter bättre i matstolen och i babysittern!

Imorgon är det dags för andra dosen vaccin...när vi tog första var mannen med och jag klarade inte att vara i rummet när de tog sprutorna, men imorgon får jag klara det helt enkelt, då jag ska dit själv...

Spännande att se vad han vägde nu och hur lång han blivit.

Vi har ju en liten utmaning, jag och några tjejer till i Facebook gruppen (alla är ju med i denna tråden också, inte så aktiva här bara) där vi ska gå ett visst antal mil på på ca 4 veckor.

Jag har satt mitt mål till 20 mil och har promenerat några dagar nu....idag blev det ca.9 km i ett jäkla skitväder. Så tungt och blött och blåsigt. Men gott ändå att göra det!

Häng på om ni vill!

• GrönaDruvan

Oskar sover fortfarande bra mestadels. Han har en och annan natt som han blir pigg efter han ätit, och då brukar det ta ca.2 timmar innan han somnar om. Hade en sådan natt inatt, vaken mellan 02-04. Annars är det samma rutiner med sömnen varje dag nästan.

Somnar vid 19-19.30 på kvällen och äter en gång på natten. Vaknar vid 6-7 och då lyfter jag över honom till mig och så ammar jag lite. (Ända gången jag ammar på dygnet). Sedan blir han trött igen vid 9-10 och då går jag oftast ut på promenad, och han sover i vagnen 2-3 timmar, ibland längre. Sedan har han någon powernap på eftermiddagen mellan 15-17...då brukar han få sova 20-30 min bara.

Tänder har han inte fått några, men han dreglar väldigt mycket och har gjort ett tag, så det dyker säkert upp nån liten tand snart.

Nu känns det som Oskar snart kommer börja krypa. När han ligger på golvet så trycker han ifrån med fötterna och lyfter på rumpan, men än förstår han inte hur han ska göra med armarna riktigt. Han tar sig fram lite sakta med hjälp av ena armen,men inget som känns medvetet än. Jösses, det går snabbt nu, snart springer de omkring hela högen!

• GrönaDruvan

Vi firar jul hemma hos oss med mina och mannens föräldrar. Det är första julen sedan vi träffades tror jag som vi är lediga båda två flera dagar runt jul...skum känsla. Förra året jobbade mannen hela veckan och även julafton...

Då vi båda jobbade i butik så är det ju så vid jul... men nu har ju han nytt jobb och jobbar nyår istället.

Känns bara väldigt konstigt att ha en pigg man här hemma under jul, har liksom aldrig hänt!!!

• GrönaDruvan

Hej alla!

Va jättelängesedan jag var här inne och kikade!

Kul att tråden fortfarande lever!

Jag har inte riktigt koll på vilka av er jag följer på instagram...? Känns som man följer en del och då ser man ju mycket vad som händer där!

Oskar är nu 8 månader och några dagar, och har ålat sig fram ett tag. 2 tänder är på gång upp, och han är så go och glad på dagarna!!!

Vi har haft det mycket jobbigt på nätterna tyvärr. Sedan han var 4 månader har han vaknat på nätterna och varit vaken i 2-3h... han har blivit pigg helt enkelt. Det har tärt mycket på oss som familj faktiskt. Sömnbristen har varit grymt jobbig och irritationen som sömnbristen tar med sig har varit stor.

Jag tog alla nätter fram tills han var 7 månader (frivilligt), men sedan gick det inte längre, jag blev som en levande död.. så nu turas vi om att sova med Oskar. Den som inte sover med honom, sover hos mellan sonen i hans bäddsoffa.

MEN det verkar vända nu. Även om han är orolig och vill ligga nära, så har han i över en veckas tid sovit i stort sett hela nätter och inte ätit på nätterna längre heller! Undantaget inatt då han åter igen var vaken 2h och åt... hoppas det var tillfälligt!

Vad gäller jobb och mammaledighet...

Jag ska börja jobba i januari 2019 är det tänkt. Då går mannen hem till augusti..

Dock har jag ju sedan Oskar var 4 månader varit inne och jobbat lite då och då ändå på mitt jobb....sedan sökte jag även jobb som vikarie på en skola, så där är jag också en del...ville testa på det... så jobbar väl i snitt 4-7 dagar i månaden.

Tiden går så galet fort. Det var ett år sedan som jag satt hemma sjukskriven och inte visste om Oskar skulle överleva. Nu är han här och stor börjar han bli!!

Han vägde 11020 på 8 månades kontrollen och var 70 lång. Helt galet!!

Hur går det för alla era små?

Svar på tråden Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017