Inlägg från: Summerchild |Visa alla inlägg
  • Summerchild

Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017

GrönaDruvan skrev 2017-07-29 19:35:20 följande:

Jorå, det är bra här!

Rent psykiskt mår jag bra efter förlossning och sådär. Är inte ostabil på nåt sätt, inte mer än vanligt...

Det som gör att jag blir lite knäpp, stressad och irriterad är att vi alla är hemma här hela tiden. (Precis som hos dig)

Vädret är dåligt och de andra barnen vill typ inte vara ute. Evigt tjat och bråk varje dag om att de måste gå ut. Äldsta sonen är fruktansvärt krävande, så det blir en del tjafs och dålig stämning. DET blir jag grymt trött på.

Hade bara sommaren varit bra så hade man kunnat hitta på mer och åka till havet och så.... jag blir extremt rastlös och är ju en sån person som får panik av att vara hemma hela tiden!!

Visst..glömde..jag är också extremt rädd för psd som jag skrivit innan. Det gör att jag får lite ångest för nätterna. Tycker det är så jobbigt att somna ifrån bebis.

Idag har vi också bestämt att byta namn på Olle...blir lite knasigt eftersom han hetat det i snart 6 veckor (och i 20 veckor i magen).

Det blir en Oskar istället!

Oscar är jättefint....min farfar hette det Johan Oscar :)

Men jag kommer välja Elvin Victor efter min morfar istället.... vilket tjat från släkten att det skulle vara Oscar :)
  • Summerchild
    Treansresa skrev 2017-07-30 03:26:18 följande:

Vad skönt att höra! Trotts att det ligger på topplistan och vi har läst den många gånger hade vi aldrig reflekterat över namnet. Men sedan låg han i min famn när du skrev att din lucas var född och då fastnade jag och sambon direkt och vart chockad att det låg på topplistan! Det är riktigt fint! Så ståtliga, coola men endå gulliga!

Lucas lr lukas är fint ....jag tycker inte många namn är fina ....väldigt få som går hem :) men när jag bestämde Elvin så var det klart redan i v 12 :D
  • Summerchild

Ska jag ringa sjukhuset? Vart ska jag ringa?

Det är oerhört svårt sen i fredags (vägde på sjukan å allt var toppen) och skulle hämta min son. Jag var stressad över dom 3 timmar det tar att hämta honom... och efter det rinner inte mjölk till som det ska ... verkade som Elvin fick i sig mindre mat.... ja ju mer tiden gick förstog jag att det var så...men ville vänta in maten om det skulle komma mer... lördag. Ingenting... matar med semper.....han kräks av maten. Mina tidigare barn är mjölkallergiker och laktos .... så det med semper gillar jag inte....han får inte i sig tillräckligt. Får koppmata tar 100 år... oregelbundet med tider... allt är förstört...han sover konstant.... vill ha hjälp. Nu lr imorgon?

• Summerchild
    Treansresa skrev 2017-07-30 13:16:40 följande:

Om han sover konstant hade jag ringt direkt idag

acinnaleh skrev 2017-07-30 19:27:37 följande:

Usch vad läskigt. Jag hoppas och tror att du ringt och att ni får hjälp.

Jag var till barnakuten och han var pigg där och hade gått upp 25gr sen i fredags. Han ammade där och inget verkade konstigt ...han kissade 2 ggr på britsen. Han bajsade å tittade runt med stora ögon. Allt annat än vi hade sett tidigare i helgen. jag var trött och sliten kände jag och nervös. Svarade doktorn lite märkligt. Jag hade inte direkt svar på frågorna. Men kom på svaren när jag kom därifrån... men vi åkte hem med en frisk bebis. Kände mig lurad av min bebis :)
  • Summerchild
    acinnaleh skrev 2017-07-30 19:25:15 följande:

Här verkar vi vara inne i en ny fas, vill vara vaken trots att jag är trött (ibland) fasen :) hon ligger och sover och har det super hos mig när hon ammat... men ändrar man läge eller försöker lägga ner henne så har hon stora pigga ögon och blir sprattlig.

Ibland är det enda hon vill att fortsätta amma (tror hon växer nu... upp ca 220g i veckan på sista mätningen då det gått 13d sen sist)... ibland vill hon greja med nåt... då gäller det att fatta vad... ibland är det att slå på grejer i babygymmet... ibland gå runt med pappa och kolla på blommor i trädgården... osv... tänk om man var tankeläsare :)

Verkar som att mina bebisar, eller alla bebisar??, kan vända dig från mage till rygg ganska tidigt. Storebror gjorde det vid ca 40d, lillasyster gjorde det vid 37d. Oj så arg hon blev tre gånger när jag la henne på mage i gymmet igår ;) kan ju inte låta bli...

Jag skaffade en bedside crib ...hur mysigt som helst...så nära bebisen och det känner han...då slipper man springa å plocka upp hela tiden....bara klappa lite på magen...han sover mkt bättre i den. Rekommenderar. :)
  • Summerchild
    acinnaleh skrev 2017-07-31 08:17:53 följande:

Nu vet jag inte vad fl håller på med, försöker citera dig Summerchild men följer med en massa annan text... så skriver nytt inlägg istället.

Vad bra att ni åkte in på koll och ännu bättre att allt verkar ok. Konstigt att det kan bli så. Förstår oron och skulle också kollat om det blev så här hemma. Ännu viktigare nu när det är ganska varmt inne och ute ju.

Ja men jag känner mig ändå osäker kring matning. Men doktorn sa att bebisar kunde bli slöare efter några dagar i livet. Jag som tyckte att jag fick ett mönster hur han åt å vakentid....men nu är det ur rytm. Ska försöka hitta tillbaka utan att stressa. Hembesök av bm imorgon. Hoppas hon är trevlig och inte kritisk. Vågar inte öppna mig för mkt till nån jag inte träffat. Får se vad hon säger om han inte gått upp i vikt. Så orolig för det :(
  • Summerchild
    GrönaDruvan skrev 2017-07-31 20:02:07 följande:

Var på läkarbesök idag också. Träffade läkaren som hade hand om mig hela graviditeten. Skulle liksom ses och "knyta ihop säcken". Hon ville se bebis och kolla hur jag mådde och så.

Tog även HB och det visade sig att jag hade ett HB på 80!!!!

Alltså förlorade jag rätt mycket blod när jag fick min stora blödning..

Så de tog massa prover för att se om det bara är järnbrist eller om det är andra brister också...

Är det bara järnbrist så ska jag få sprutor.

Kanske inte konstigt jag är lite trött...

Ja för trött är man ju ändå som småbarns förälder :)
  • Summerchild
    acinnaleh skrev 2017-08-02 09:09:05 följande:

Jag försöker att inte oroa mig över saker men blev irriterad häromdagen när maken lagt täcke bakom ryggen på en sidsovande bebis. Han hade inte fattat varför de bör ligga på rygg... självklart kan de ju vända sig till sidan men de bör ju ges möjlighet att ligga rätt liksom.

Vi frågade om att resa på bvc eftersom hepatit a spruta inte ingår och då sa sköterskan att helst inte förrän efter 6 mån samt att vi ska säga till om vi planerat att resa för då ville de nog ge en extra dos av vaccinet mot mässling påssjuka röda hund innan resan.

Jag lägger oxå nåt bekvämt bakom ryggen så han ligger lite ombonat. Men inte fullt på sidan tycker inte jag. Vi har lite bråk om det med. Men jag är mer som din man. Har haft dom andra barnen så.

Ville oxå resa i oktober till Spanien men avråddes så nu är resan avbokad... riktigt tråkigt. Får bli nästa år. Vad ska man hitta på istället? Kryssning? Ut på restaurang? Shopping i annan stad? :)
  • Summerchild
    basio skrev 2017-08-03 17:06:48 följande:

Åh, vad skönt att det inte bara är vi som har en bebis som inte vill sova själv! Elvin (eller Birk som mannen nu oväntat tagit upp som namn) vaknar så fort vi lägger ner honom.

Idag hade vi hembesök från BVC då han blir en vecka idag. Och fick värsta käftsmällen ... i alla fall för mig med alla hormonerna sprutande i kroppen, bröt ihop fullständigt. Lilleman har inte gått upp något alls i vikt sedan vi lämnade BB. Jag som ammar jämt och ständigt!! Och han som har varit så ledsen på nätterna, tänk om han varit jättehungrig hela tiden? Känner mig som sämsta mamman. Så nu blir det amning minst var tredje timme, varannan om han vill, och efter varje amning ska han få ersättning. Jag som verkligen, verkligen vill amma!! Rädd att han ska rata bröstet för flaskan ... på måndag blir det ny vägning igen då det var för lång tid att vänta tills nästa fredag då vi har nästa tid.

Ja, min mjölk rinner inte till ordentligt och han äter fel på bröstet ..imorgon måste jag ringa amnings hjälpen.. min Elvin skrek halsen av sig inatt och slutade med ersättning i Calma flaskan... den ska inte störa amningen...men knappt han vill ta den... jag får tvinga min älskade lilla.... känner mig oxå helt sämst som inte kan amma mitt barn :(
  • Summerchild
    sobrio88 skrev 2017-08-02 19:42:07 följande:

Varför blev ni avrådda? Jag tänker eventuellt åka till gekås när skolorna börjar och köpa julklappar :) tänker att det är bättre att åka då när det inte är så mycket folk och slippa ge sig ut i julhandeln när rs-virus och allt går. Funderar på att hyra en stuga längs kusten så storebror får busa vid havet också:)

Påt grund av vaccinationer...helst inte innan 6 mån
Svar på tråden Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017