• Anonym (Bajs)

Varför tjejer inte gillar introverta killar

Vettig förklaring?

• Svar på tråden Varför tjejer inte gillar introverta killar
  • Anonym (Eh!)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-06-26 14:37:26 följande:
    Finns det en definition av vad introvert är?

För om det bara betyder att inte prata mycket, gärna och högt så är ju en väldigt stor andel av befolkningen introverta.

Om man med introvert menar lite tystlåten så är väl det snarare ett (av flera) mansideal. Den tyste lite hemlighetsfulle mannen finns ju i stor utsträckning i poulärkultirens hjälteskildringar.
    Introvert = människor som får sin energi inifrån sig själva
    Extrovert = människor som får sin energi utifrån

Efter att ha umgåtts mycket med många människor, exempelvis på en konferens, behöver den introverte ladda batterierna i ensamhet.

Efter att ha varit ensam en helg behöver den extroverte ladda batterierna genom att umgås med mycket folk - på en nattklubb eller en stor fest eller en konferens.
  • Anonym (S)
    Anonym (bestämd) skrev 2017-06-26 13:32:19 följande:

Exakt hur jag definierar dem också..

Tycker precis som du  och att tystlåtna människor är mindre sociala och är energitjuvar många ggr eftersom man måste dra det mesta ur dem och ofta uthärda obekväma tystnader om man hamnar bredvid sådana på fester eller middagar. Sen får ju folk vara som de är utan någon bedömning i det men man har ju rätt att välja vad man föredrar och vilka man vill umgås med.

Läs på vad det betyder istället för att definiera efter dina egna fantasier.
  • Anonym (ta-da)

För att alla kvinnor är stöpta i samma form, så finns det en kvinna som inte gillar en introvert man så finns det ingen kvinna bland alla dessa miljarder på jorden som gör det.

(P.S. En sak vet jag iaf - mycket, mycket få kvinnor tycker om män som är så löjligt generaliserande kring kvinnor, och har gått på myten om att kvinnor är en enda varelse som tänder/avtänder på samma grejer, och att det finns ett universellt förförelseknep etc. Kräks)

• NomenNescio
    Anonym (Fia) skrev 2017-06-26 01:47:45 följande:

Jag gör det, men däremot vore det total dealbreaker på någon som skulle få för sig att använda signaturen "bajs" om det nu inte var i en tråd om just bajs möjligen. 

Exakt.
    Få saker är mer avtändande än pojkar som är kvar i kiss-och bajsåldern.
  • NomenNescio
    Anonym (Eh!) skrev 2017-06-26 14:26:21 följande:
    Man kan tvärtom vara VÄLDIGT socialt kompetent när man är introvert. Socila kompetens är inte detsamma som att prata mycket, gärna och högt utan att säga rätt saker vid rätt tillfälle till rätt personer - eller säga det via mail eller via sociala medier när detta är lämpligt.
    Ganska exakt så.

Föredrar personligen människor som mest talar när de har något att säga. Folk som bara babblar om allt och inget både tröttar ut mig och tråkar ut mig till absurdum.
  • NomenNescio
    Anonym (S) skrev 2017-06-26 14:44:42 följande:
    Du blandar ihop introvert med asocial.
    Asocial? Det är väl lite överdrivet att kalla dem för kriminella...?
  • Dr Nail
    NomenNescio skrev 2017-06-26 15:03:12 följande:

Asocial? Det är väl lite överdrivet att kalla dem för kriminella...?

Antisocial = kriminell eller bara normbrytande.

Asocial = inte så social.

VÄLDIGT stor förvirring kring dessa ord av nån anledning.
  • NomenNescio
    Dr Nail skrev 2017-06-26 15:08:35 följande:
    Antisocial = kriminell eller bara normbrytande.

Asocial = inte så social.

VÄLDIGT stor förvirring kring dessa ord av nån anledning.
    Verkligen

Osocial = Har mindre eller inget behov av umgänge med andra människor ett adjektiv.
    Asocial = kriminell eller kraftigt avvikande från socialt accepterat beteende. Ett adjektiv.
    Antisocial = en förkortning av ASPS, dvs. personlighetsstörning. Med andra ord, antisocial är INTE ett adjektiv, utan en diagnos.

=)
  • Anonym (A)

Anonym (*) skrev 2017-06-26 14:46:04 följande:[/quote-nick] Den definition jag har hört är att en extrovert får energi av social samvaro medan det för en introvert tar energi att vara social. Men att något tar energi betyder ju inte att man inte kan göra det eller att det inte kan göra en glad. Det finns introverta som kan festa loss ordentligt, bara de får vila upp sig efteråt.[/quote]

ok. Men då märker man alltså ingen skillnad på en extrovert och en introvert person som man träffar på en konferens?

Så länge man inte bor med killen och ser att han vilar ipp sej efter sociala grejer så märker man inte om han är introvert?

• Anonym (määäh)
    Anonym (A) skrev 2017-06-26 16:30:29 följande:

Anonym (*) skrev 2017-06-26 14:46:04 följande:[/quote-nick] Den definition jag har hört är att en extrovert får energi av social samvaro medan det för en introvert tar energi att vara social. Men att något tar energi betyder ju inte att man inte kan göra det eller att det inte kan göra en glad. Det finns introverta som kan festa loss ordentligt, bara de får vila upp sig efteråt.[/quote]

ok. Men då märker man alltså ingen skillnad på en extrovert och en introvert person som man träffar på en konferens?

Så länge man inte bor med killen och ser att han vilar ipp sej efter sociala grejer så märker man inte om han är introvert?

Det tycker jag var lite att ta i att man inte skulle märka någon skillnad alls, men introverta kan bete sig väldigt olika. 

En av mina vänner som är introvert går verkligen undan redan under festen eller det sociala, hen går iväg, sätter sig och läser en bok i två timmar i ett hörn eller flyr ut på promenad medan partnern får hålla reda på gästerna.

En bekant har fobi för att ta i folk, vill inte bli kramad eller knappt hälsad på och håller sig alltid i bakgrunden bakom sin partner. Brukar bara delta i samtalet om det är max 3-4 personer runt bordet/i rummet, är det fler så blir hen tyst.

Ytterligare en kan festa loss och vara glad som vem som helst för en kväll men tycker själv att det blir jobbigt efteråt, och att man behöver vila. Personen hör inte av sig alls i perioder och talar ogärna i telefon men verkar alltid genuint glad för att träffas när vi väl gör det.

En kollega på jobbet är introvert och ganska lågmäld i sitt tal, vill inte ta en större roll i en grupp och kan inte förmå sig att stå upp och tala inför ens en liten grupp av välkända medarbetare. Men 1-till-1 kan man absolut ha större diskussioner, det är inte så att hen saknar åsikter eller vilja.

Och till sist så har vi en annan märklig kollega på jobbet som fortfarande efter tio år+ i samma grupp aldrig sagt en mening om sin partner eller sina barn, som verkar gå helt i sin egen lilla värld och glömmer eller ignorerar att hälsa på folk.

Det sista är störande som attan enligt de flesta och vem vill ha rykte om sig att vara en snorkig människa? Inte bra. Hälsa måste man kunna göra för att fungera på en arbetsplats tycker jag och i synnerhet kollektivare tar det väldigt illa om en tjänstemannachef låtsas som att de är luft.
  • Anonym (A)

@määäh; du har alltså 5 introverta personer i din närhet. Har de själva definierat sej som introverta, har de fått etiketten av sin terapeut och berättat det eller är det du som tycker de är introverta?

Jag låter lite ettrig här, inte direkt mot dej men i tråden finns så säkra personer som vet exakt vad introvert inte är. Om det är så väl definierat, och samtidigt är de introverta ibland så sociala stundvis, så verkar det svårt att peka ut sina kollegor som introverta, det borde man nästan bara kunna avgöra själv. Din beskrivning av dina kollegor låter ungefär som jag tänker mej introverta men nu har ju folk här påstått att man inte alls behöver vara tyst blyg eller osocial. Jag är förvirrad men till ts är nog svaret " det beror på vilken kvinna du frågar och hur hon definierar introvert. "

• fluu

Vettig förklaring på varför du tror att det bara finns en sorts tjejer?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (*) skrev 2017-06-26 14:46:04 följande:

Den definition jag har hört är att en extrovert får energi av social samvaro medan det för en introvert tar energi att vara social. Men att något tar energi betyder ju inte att man inte kan göra det eller att det inte kan göra en glad. Det finns introverta som kan festa loss ordentligt, bara de får vila upp sig efteråt.

I så fall känns ts teori inte särskillt sannolik. Har svårt att se att ett behov av lugn och ro mellan varvenför att tanka energi skulle påverka atrraktionsvärdet för en i övrigt intressant man nämnvärt (på ettgenerellt plan då).
  • Anonym (Eh!)
    Anonym (A) skrev 2017-06-26 16:30:29 följande:

Nej det gör man inte. De flesta introverta verkar extroverta i det dagliga livet. Jag jobbar mycket med människor och med event och mässor. En arbetsvecka där jag varit tvungen att vara extra extrovert är jag helt dränerad på kvällarna och bokar inte in något alls på helgen utan är bara själv hemma och lyssnar på musik eller läser böcker.
  • Anonym (Eh!)
    Anonym (A) skrev 2017-06-26 20:29:16 följande:

@määäh; du har alltså 5 introverta personer i din närhet. Har de själva definierat sej som introverta, har de fått etiketten av sin terapeut och berättat det eller är det du som tycker de är introverta?

Jag låter lite ettrig här, inte direkt mot dej men i tråden finns så säkra personer som vet exakt vad introvert inte är. Om det är så väl definierat, och samtidigt är de introverta ibland så sociala stundvis, så verkar det svårt att peka ut sina kollegor som introverta, det borde man nästan bara kunna avgöra själv. Din beskrivning av dina kollegor låter ungefär som jag tänker mej introverta men nu har ju folk här påstått att man inte alls behöver vara tyst blyg eller osocial. Jag är förvirrad men till ts är nog svaret " det beror på vilken kvinna du frågar och hur hon definierar introvert. "

Det finns böcker att läsa. Du kanske borde göra det. Varför ska man få en diagnos av en terapeut? Mellan 1/3 och 2/4 av alla människor är introverta i olika grad. Det är inte en sjukdom utan ett personlighetsdrag.

Jag garanterar att du har massor med introverta människor i din omgivning utan att veta om det. Jag tror att få på min arbetsplats misstänker att jag är introvert eftersom jag har ett ganska extrovert yrke.

Så frågan är egentligen vad TS menar med ordet.
  • Anonym (Eh!)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-06-26 20:38:48 följande:
    I så fall känns ts teori inte särskillt sannolik. Har svårt att se att ett behov av lugn och ro mellan varvenför att tanka energi skulle påverka atrraktionsvärdet för en i övrigt intressant man nämnvärt (på ettgenerellt plan då).
    Att den ene i ett par är extrovert och den andre introvert kan leda till problem, men de går såklart att lösa. Jag vill helst göra "ingenting" på helgerna. Jag måste ladda batterierna efter en extrovert arbetsvecka. Maken är extrovert och vill gärna hitta på saker. Helst vill han ha kompisar hemma mitt i veckan på fika eller middag, men jag klarar inte det. Vi kompromissar. En av lösningarna är att han är ute med sina kompisar ibland på helgerna medan jag är hemma.
Svar på tråden Varför tjejer inte gillar introverta killar