Anonym (A) skrev 2017-06-26 16:30:29 följande:
Anonym (*) skrev 2017-06-26 14:46:04 följande:[/quote-nick] Den definition jag har hört är att en extrovert får energi av social samvaro medan det för en introvert tar energi att vara social. Men att något tar energi betyder ju inte att man inte kan göra det eller att det inte kan göra en glad. Det finns introverta som kan festa loss ordentligt, bara de får vila upp sig efteråt.[/quote]
ok. Men då märker man alltså ingen skillnad på en extrovert och en introvert person som man träffar på en konferens?
Så länge man inte bor med killen och ser att han vilar ipp sej efter sociala grejer så märker man inte om han är introvert?
Det tycker jag var lite att ta i att man inte skulle märka någon skillnad alls, men introverta kan bete sig väldigt olika.
En av mina vänner som är introvert går verkligen undan redan under festen eller det sociala, hen går iväg, sätter sig och läser en bok i två timmar i ett hörn eller flyr ut på promenad medan partnern får hålla reda på gästerna.
En bekant har fobi för att ta i folk, vill inte bli kramad eller knappt hälsad på och håller sig alltid i bakgrunden bakom sin partner. Brukar bara delta i samtalet om det är max 3-4 personer runt bordet/i rummet, är det fler så blir hen tyst.
Ytterligare en kan festa loss och vara glad som vem som helst för en kväll men tycker själv att det blir jobbigt efteråt, och att man behöver vila. Personen hör inte av sig alls i perioder och talar ogärna i telefon men verkar alltid genuint glad för att träffas när vi väl gör det.
En kollega på jobbet är introvert och ganska lågmäld i sitt tal, vill inte ta en större roll i en grupp och kan inte förmå sig att stå upp och tala inför ens en liten grupp av välkända medarbetare. Men 1-till-1 kan man absolut ha större diskussioner, det är inte så att hen saknar åsikter eller vilja.
Och till sist så har vi en annan märklig kollega på jobbet som fortfarande efter tio år+ i samma grupp aldrig sagt en mening om sin partner eller sina barn, som verkar gå helt i sin egen lilla värld och glömmer eller ignorerar att hälsa på folk.
Det sista är störande som attan enligt de flesta och vem vill ha rykte om sig att vara en snorkig människa? Inte bra. Hälsa måste man kunna göra för att fungera på en arbetsplats tycker jag och i synnerhet kollektivare tar det väldigt illa om en tjänstemannachef låtsas som att de är luft.