• Anonym (Känslig?)

Snål fest eller överreagerar jag?

På midsommardagen är vi bjudna på 30årsfest hos en av mina gamla barndomskompisar.

På inbjudan står ungefär såhär;

Välkomna på fest hos oss klockan 12.

Vi kör lite knytis så var och en får ta med något men vi återkommer närmare med vad. (Vi fick potatis, läsk och prinskorv). På kvällen grillar vi och var och en tar med det som ska grillas.

Er anmälningsavgift är 50:- som ni swishar till 07xxxxxxx.

Istället för present, lägg gärna ett litet bidrag till julresan.

Vi är ungefär 40 personer som är bjudna

Det står naturligtvis mer i inbjudan men det är dessa tre rader jag funderar över.

Kan man både ta betalt för en fest, önska sig pengar och även be gästerna ta med sig mat!? För mig känns det helt orimligt men jag kan ha fel. Vad tycker ni ?

• Svar på tråden Snål fest eller överreagerar jag?
  • belletristik

svar på tal, den som skrev det är ok att bjuda på linssoppa om man inte har råd med annat... jag hade en vän som bjöd över oss närmsta tjejpolare på middag innan utgång. vi tog med oss chips, vin, och lite sånt, som man kan förvänta sig att man tar med när man kommer hem till nån som bjuder på mat. hon bjöd på en mycket enkelt linsgryta gjort på burktomat, lök o morot, inget till, inget bröd, inget ris.
    efter att vi hade ätit våra portioner linsgryta så sa hon: "jo förresten, om ni kunde ge mig 30 kr var för maten eftersom jag lagat rätt mycket mat" jadaja...
    en extremt dålig stämning spred sig och alla började klia sig i huvudet och skruva obekvämt på sig. var som en blixt från klar himmel. de flesta svarade att de inte hade några kontanter på sig (nån hade det, och gav henne pengar - detta var före swish) och hon svarade "det är lugnt, då kan ni bara köpa mig varsin öl på klubben". vi var kanske 5 gäster. tappade helt humöret. jag följde med till klubben, gick fram till baren med henne - köpte en öl bara till henne och sen gick jag hem
    efter det lät jag vänskapen rinna ut i sanden så att säga.... jag hade bjudit henne på mat otaligt många gånger, varje gång hon var hemma hos mig öppnade hon skafferiet och försåg sig, vilket är helt fine för mig, jag bjuder gärna och vill att vänner o gäster ska känna sig som henne. hon kan omöjligt ha varit SÅ fattig, hon hade ett fast jobb.  nä, det var bara svinigt och tråkigt att behöva betala för en kompis kalasfylla? kom bara att tänka på den storyn...ugh :)

när jag själv bjöd på bröllopsfest tyckte jag det kändes pinsamt att vi sålde öl och vin till självkostnadspris. vi bjöd på ett par glas öl/vin till middagen och väldigt mycket god mat, efterrätt, kaffe mm till 80 pers men på nåt sätt kändes det sniket att behöva skriva i inbjudan till gästerna att de ska ha med sig kontanter till festdrickat.... tänk vad olika personligheter man kan ha!

• Anonym (Känslig?)

Hahaha ! Alltså jag läser era snålhistorier och ler stort. Självklart kommer en uppdatering ????

• Läs vad som står och inget annat

Näää herregud! Dra mig baklänges ha ha ha! Skojar du med oss TS? Om detta varit våra vänner så hade dom inte varit det längre efter det här. Det är sniket och genomruttet av dom o kräva allt det där. :-O Cool

Japp... du måste uppdatera! Ska bli sjukt spännande o höra fortsättningen

• Kaktus2017

Inte okej, de skulle ju förmodligen inte gå med på dessa villkor själva då de är så snåla

• Mandel

Varför ska ni ens gå? Även om du redan betalat avgiften så skulle jag om jag var du stanna hemma i ren protest!

Avskyr snåla egoistiska människor och gör mig av med dem fortare än kvickt! 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • MaryM
    belletristik skrev 2017-06-22 15:47:07 följande:

svar på tal, den som skrev det är ok att bjuda på linssoppa om man inte har råd med annat... jag hade en vän som bjöd över oss närmsta tjejpolare på middag innan utgång. vi tog med oss chips, vin, och lite sånt, som man kan förvänta sig att man tar med när man kommer hem till nån som bjuder på mat. hon bjöd på en mycket enkelt linsgryta gjort på burktomat, lök o morot, inget till, inget bröd, inget ris.

efter att vi hade ätit våra portioner linsgryta så sa hon: "jo förresten, om ni kunde ge mig 30 kr var för maten eftersom jag lagat rätt mycket mat" jadaja...

en extremt dålig stämning spred sig och alla började klia sig i huvudet och skruva obekvämt på sig. var som en blixt från klar himmel. de flesta svarade att de inte hade några kontanter på sig (nån hade det, och gav henne pengar - detta var före swish) och hon svarade "det är lugnt, då kan ni bara köpa mig varsin öl på klubben". vi var kanske 5 gäster. tappade helt humöret. jag följde med till klubben, gick fram till baren med henne - köpte en öl bara till henne och sen gick jag hem

efter det lät jag vänskapen rinna ut i sanden så att säga.... jag hade bjudit henne på mat otaligt många gånger, varje gång hon var hemma hos mig öppnade hon skafferiet och försåg sig, vilket är helt fine för mig, jag bjuder gärna och vill att vänner o gäster ska känna sig som henne. hon kan omöjligt ha varit SÅ fattig, hon hade ett fast jobb.  nä, det var bara svinigt och tråkigt att behöva betala för en kompis kalasfylla? kom bara att tänka på den storyn...ugh :)

när jag själv bjöd på bröllopsfest tyckte jag det kändes pinsamt att vi sålde öl och vin till självkostnadspris. vi bjöd på ett par glas öl/vin till middagen och väldigt mycket god mat, efterrätt, kaffe mm till 80 pers men på nåt sätt kändes det sniket att behöva skriva i inbjudan till gästerna att de ska ha med sig kontanter till festdrickat.... tänk vad olika personligheter man kan ha!

Ha Ha sjukt snål tjej! Linsgrytan kan ju max ha kostat 20 kr att göra.
    She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
  • Less is more

Otroligt dåligt -'du fick alltså betala anmälningsavgift + ge pengar till en resa - för att bara bli bjuden på läsk/prinskorv !!....

• Anonym (Fel Fel Fel)
    Anonym (Känslig?) skrev 2017-06-20 20:31:37 följande:

På midsommardagen är vi bjudna på 30årsfest hos en av mina gamla barndomskompisar.

På inbjudan står ungefär såhär;

Välkomna på fest hos oss klockan 12.

Vi kör lite knytis så var och en får ta med något men vi återkommer närmare med vad. (Vi fick potatis, läsk och prinskorv). På kvällen grillar vi och var och en tar med det som ska grillas.

Er anmälningsavgift är 50:- som ni swishar till 07xxxxxxx.

Istället för present, lägg gärna ett litet bidrag till julresan.

Vi är ungefär 40 personer som är bjudna

Det står naturligtvis mer i inbjudan men det är dessa tre rader jag funderar över.

Kan man både ta betalt för en fest, önska sig pengar och även be gästerna ta med sig mat!? För mig känns det helt orimligt men jag kan ha fel. Vad tycker ni ?

Nej, du överreagerar inte. Den där festen ger dålig eftersmak redan innan den börjat.

Det är ingen 30-årsfest ni ska gå på utan en insamling.

Självklart bjuder den som fyller jämt på allt. Människan fyller jämt och vill ha betalt. Suck.

• Anonym (Fel Fel Fel)
    Alessia skrev 2017-06-22 14:28:14 följande:

Joakim von Anka - snålt!   Knytkalas är väl OK, men då tar man inte entré och önskar inte heller pengar till en resa hur mycket födelsedag det än är. Självupptaget  och omoget. Jag skulle tackat nej, skickat ett gratulationskort  och gått på en annan fest.

Korrekt beteende. Tacka nej och sedan skicka ett gratulationskort med posten.
  • Crazzy
    Less is more skrev 2017-06-22 21:20:51 följande:

Otroligt dåligt -'du fick alltså betala anmälningsavgift + ge pengar till en resa - för att bara bli bjuden på läsk/prinskorv !!....

Nej nej, hon skulle dessutom TA MED SIG korv och läsk för 40 personer som de kunde bjuda på...
Svar på tråden Snål fest eller överreagerar jag?