• Anonym (Känslig?)

Snål fest eller överreagerar jag?

På midsommardagen är vi bjudna på 30årsfest hos en av mina gamla barndomskompisar.

På inbjudan står ungefär såhär;

Välkomna på fest hos oss klockan 12.

Vi kör lite knytis så var och en får ta med något men vi återkommer närmare med vad. (Vi fick potatis, läsk och prinskorv). På kvällen grillar vi och var och en tar med det som ska grillas.

Er anmälningsavgift är 50:- som ni swishar till 07xxxxxxx.

Istället för present, lägg gärna ett litet bidrag till julresan.

Vi är ungefär 40 personer som är bjudna

Det står naturligtvis mer i inbjudan men det är dessa tre rader jag funderar över.

Kan man både ta betalt för en fest, önska sig pengar och även be gästerna ta med sig mat!? För mig känns det helt orimligt men jag kan ha fel. Vad tycker ni ?

• Svar på tråden Snål fest eller överreagerar jag?
  • Anonym (B)
    Phillippa skrev 2017-06-21 22:01:40 följande:

Hoppsan!? Ditt inlägg är ju tråkigast av alla!

Nej däremot mest klarsynt
  • såkalladbonusmamma
    Aniiee skrev 2017-06-21 13:17:57 följande:

Det var jäkla snålt tilltaget, du. Jag skulle snarare säga 40 liter läsk, 10 kg potatis (200 g var) och lika mcyket prinskorv (för folk äter så klart mest av det dyraste.....)

Men jag bjuder ju när jag bjuder, så.... =)

Haha okej! Jag googlade bara typ bufférekommendationer och det var det som kom upp men 1L läsk per skalle, fine haha
  • John22
    Anonym (B) skrev 2017-06-21 21:50:58 följande:

Alla som upprepar gamla inlägg, ansträng er istället och diskutera kring ämnet istället för att skriva "OMG VAD SNÅLT!!! typiskt Ove sundberg!!"

Så jävla tråkigt att läsa.

Du menar på fullaste allvar att man absolut måste läsa igenom 15 sidor kommentarer innan man själv får kommentera, så att man inte råkar upprepa något som någon annan sagt?
  • Anonym (undrar oxå)

Berätta gärna hur det gick sen TS!

• Anonym (Hej tråk)
    Anonym (B) skrev 2017-06-21 23:49:54 följande:

Nej däremot mest klarsynt

Nej, tråkigast
  • nonameleft

Blir alltid lika förvånad av sådana här trådar med folk som "bjuder" på fest men i själva verket inte bjuder på någonting annat än en massa krav på gästerna. 

Antingen har man en fest och bjuder sina gäster p
    å maten alternativt anordnar man ett knytkalas men då försöker man inte få det att framstå som att man bjuder på fest. Att dessutom be gästerna att betala 50 kr/person för tillbehör till grillningen är lite väl magstarkt. 40x50 = 2000 kronor. Blir mycket potatissallad för de pengarna.

Sedan kommer de maskerade kraven p
    å present. Nej, vi ska då inte ha någon present men om du absolut vill så kan du väl betala på vår Thailands-resa. Patetiskt. Antingen avstår man från present och informerar då om det eller om man vill ha presenter så skriver man ingenting alls om om ämnet på inbjudan.

Har man inte ekonomi till att bjuda på fest så gör man det i mindre skala, både avseende antalet personer och vad man bjuder på. Det är helt ok att bara bjuda på kaffe och hembakt tårta om man inte har råd. Alternativt ordna knytkalas som sagt men då inte ha en massa krav på gästerna som kommer.

• Alessia

Joakim von Anka - snålt!   Knytkalas är väl OK, men då tar man inte entré och önskar inte heller pengar till en resa hur mycket födelsedag det än är. Självupptaget  och omoget. Jag skulle tackat nej, skickat ett gratulationskort  och gått på en annan fest.

• Paxelius

TS är du nära vän med personen som fyller 30? Om du är så ta ett allvarligt snack med vederbörande och be henne/han förklara hur de tänkt, och om du INTE är god vän med dem, gå inte dit!

Naturligtvis står det alla fritt att göra hur man vill och knytis kan vara mysigt men det får finnas gränser !

Jisses????

OM du väljer att gå så måste vi naturligtvis få en rapport senare om spektaklet!????

• Anonym (omg omg omg)

ojojoj - så fascinerande tråd!! Har läst kommentarer och kan bara hålla med - rysande obehagligt fyrkantigt naivt snålt!!! Om nu alla ändå ska betala allt själva - varför kunde inte alla bara tagit sin egen mat dit? Då hade alla fått äta vad de ville och lägga ut valfri summa på mat - inte tvångsköpa mat som man inte valt själv till 40 pers! Jag ser verkligen fram emot en uppdatering av hur det gick!!
    Förslag är att göra en snapsvisa som överraskningspresent - "Snålvisan" istället för Skålvisan..... hahaha - lite elakt, men inbjudan är faktiskt lite elak den oxå!! :) 

• Anonym (Johanna)
    Anonym (B) skrev 2017-06-21 21:50:58 följande:

Alla som upprepar gamla inlägg, ansträng er istället och diskutera kring ämnet istället för att skriva "OMG VAD SNÅLT!!! typiskt Ove sundberg!!"

Så jävla tråkigt att läsa.

Haha, och du själv anstränger dig och diskuterar kring ämnet?

Du har inte bidragit till diskussionen alls, utan bara uppmanar andra vad de ska skriva.
Svar på tråden Snål fest eller överreagerar jag?