• Anonym (Känslig?)

Snål fest eller överreagerar jag?

På midsommardagen är vi bjudna på 30årsfest hos en av mina gamla barndomskompisar.

På inbjudan står ungefär såhär;

Välkomna på fest hos oss klockan 12.

Vi kör lite knytis så var och en får ta med något men vi återkommer närmare med vad. (Vi fick potatis, läsk och prinskorv). På kvällen grillar vi och var och en tar med det som ska grillas.

Er anmälningsavgift är 50:- som ni swishar till 07xxxxxxx.

Istället för present, lägg gärna ett litet bidrag till julresan.

Vi är ungefär 40 personer som är bjudna

Det står naturligtvis mer i inbjudan men det är dessa tre rader jag funderar över.

Kan man både ta betalt för en fest, önska sig pengar och även be gästerna ta med sig mat!? För mig känns det helt orimligt men jag kan ha fel. Vad tycker ni ?

• Svar på tråden Snål fest eller överreagerar jag?
  • Anonym (sjukt nyfiken nu)

Först blev jag lite sur å TS vägnar (för har man knytkalas, vilket är helt OK, så tar man inte betalt och förväntar sig heller inga presenter), men nu är jag genuint intresserad.
    Hur ser deras lista över gästerna ut? Den där det står vem som ska ta med vad?
    Håller med om att toapapper, diskmedel och torkhanddukar förmodligen finns med på listan. Hur är det med ketchup och senap? Bostongurka till korven?

Och vad går de 50 kronorna till?

TS kan inte du be dem om detaljer, säg att du har kompisar som vill ha tips

• Madida

Otroligt!

En sak att ordna knytkalas, det hade jag inte haft nån åsikt om. Men att sen ta betalt OCH önska present - sanslöst. Jag hade tappat all lust att gå. Vill man tjäna pengar så finns det trevligare sätt än att snylta på vänner/familj.

I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Themis

Men nej, så här tycker jag inte att man gör.

Vi brukar rätt ofta ha knytis  på midsommar och då tar man med sill eller annat till lunch, det man vill dricka (finns så olika smaker i vårt gäng så svårt att samordna det även om värden vill) och grillkött till kvällen. Sen brukar vi ta med lite extra snacks allihop så det räcker och blir över.

Jordgubbar, potatis, gräddfil och sallad, bröd osv står värdarna för och det är inget snack om några avgifter eller festdonationer.

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Kers

Alltså, vissa har verkligen ingen skam i kroppen! SJUKT SNÅLT! ???? Följer denna tråd och väntar med spänning på rapport om hur festen blev ????. Undrar hur många som kommer t.ex?

• 100kgpappa

Jag hade inte gått på det kalaset, sjukt snålt beteende!

• Crazzy

Jag får fan ångest för stackarna som ska göra 6 jordgubbstårtor, jag har nog inte ens 6 behållare för att transportera tårta i, haha!

Vi ska ha midsommarfirande med knytis, vi som värdar står för sallad, bröd, potatis, Västerbottenpaj, dekor och engångsmaterial. Gästerna tar med sig en eller två saker, dryck och kött att grilla på kvällen, men jag skulle aldrig få för mig att be om bidrag då eller att kalla det för att vi BJUDER dem!

Om jag var du skulle jag tacka nej (gärna i sista sekund, hehe) och sen avveckla den vänskapen.

• Anonym (hmm)

Ska dom köpa tillbehör för 40x50, 2000kr alltså?
    Då får dom redovisa kvittot efteråt vad dessa 2000 kr i avgift har gått till samt se till att alla får ta med sig överbliven mat hem. 

• kaffe

Knytkalas helt ok, men inte för att fira sin egen födelsedag. Att dessutom ta en avgift och be om mer pengar till en resa är ohyfsat. Men priset tar nog ändå att begära att någon annan ska baka födelsedagstårtorna. Undrar om den som ska baka tårtorna fått order om att sätta 30 ljus i varje tårta också.

Svar på tråden Snål fest eller överreagerar jag?