• LejonSa

Någon som nyligen gjort Nipt?

Hej!

Någon som nyligen gjort Nipt som skickats till Karolinska? När kunde ni se svaren på deras portal?

Min BM sa tidigast 2 veckor. Evighet!!

• Svar på tråden Någon som nyligen gjort Nipt?
  • AishaK
    Anotherone skrev 2017-08-16 19:35:42 följande:
    Jag gjorde KUB först och fick väl en risk som var helt ok. Den var lägre än om man bara tagit hänsyn till min ålder exempelvis. Men den här bebisen hade vi väntat länge på och eftersom vi har barn sedan innan ville vi veta att bebisen var frisk, så gott som det nu går att se med KUB & nipt, inget är ju 100%.

Jag hade gjort ett tidigt ultraljud på Vasamamma så det blev naturligt att kontakta dem igen och göra nipt där. Remiss behövs ej. Jag är 36 år och bor i Stockholm.
    Okej jag förstår dig, det känns som att man kan landa i graviditeten och vara mycket mera glad och förväntansfull om man får ett så säkert svar som möjligt i att barnet är friskt och mår bra. Min man tycker att det räcker för oss att göra kub, han är super lugn och tror att allt är som det ska och får vi bra siffror på kub är det absolut inga problem men jag är ändå lite nojig.. jag vet inte jag kanske överdriver. Men de är sån jag är, överanalyserar allt..
  • Fliselisan
    AishaK skrev 2017-08-16 19:57:16 följande:

Gud så skönt med positivt svar på NIPT. Grattis <3 hur mycket fick ni betala?

Tack:)

För själva blodprovet betalade vi 5700:-, sen tillkom UL som man alltid bör ha gjort innan, dels för att se att det endast är 1 foster och sen för att se så allt ser bra ut.

Hade lätt betalat det dubbla för den inre frid jag känner nu.
  • Fliselisan
    AishaK skrev 2017-08-16 20:01:00 följande:

Okej jag förstår dig, det känns som att man kan landa i graviditeten och vara mycket mera glad och förväntansfull om man får ett så säkert svar som möjligt i att barnet är friskt och mår bra. Min man tycker att det räcker för oss att göra kub, han är super lugn och tror att allt är som det ska och får vi bra siffror på kub är det absolut inga problem men jag är ändå lite nojig.. jag vet inte jag kanske överdriver. Men de är sån jag är, överanalyserar allt..

Du är ung och har bra förutsättningar, men ibland kan det bara värt att göra vissa saker för att stilla sin oro.

På Mama Mia sa de att ungefär 1 av 200 som kom på remiss, alltså fått dåligt på Kub, hade en kromosomavvikelse i verkligheten. Så risken är ju väldigt låg, även om kub ger en halvdålig siffra.

Men jag tänkte så att behöva vara en av dom som remitteras, och verkligen plågas i väntan på NIPT svaret, nej då var jag hellre steget före och fixade provet själv,

Gör det som du tycker känns bäst. Såna tankar kan vara svåra att släppa när de väl börjat.
  • AishaK
    Fliselisan skrev 2017-08-16 22:40:03 följande:
    Tack:)

För själva blodprovet betalade vi 5700:-, sen tillkom UL som man alltid bör ha gjort innan, dels för att se att det endast är 1 foster och sen för att se så allt ser bra ut.

Hade lätt betalat det dubbla för den inre frid jag känner nu.
    Jag förstår dig verkligen, så skönt måste det vara <3
  • Krusbärskompott
    Fliselisan skrev 2017-08-16 18:19:54 följande:

Vi valde också att bekosta Nipt själva istället för att vänta på ett KUB resultat som görs senare. Nipten gjorde vi så tidigt det gick, v.10.

Tycker många som gör KUB mest blir oroliga över svaret och funderar över det, och för mig som är 37 hade åldern säkert gett sämre siffror.

Nu när vi fått positivt besked på NIPT känner vi oss oerhört lättade och tycker helt klart det var värt det vi betalade. KUB skulle vi gjort idag, och hade det då visat dåliga siffror hade vi behövt vänta ca 2 veckor ju innan vi fått svaret på NIPT.

Gjorde NIPT hos MamaMia i Stockholm. Det var bara att ringa och säga att vi ville ha privat NIPT. Har även gjort 2 UL där, kostade 500kr styck. De var mycket proffsiga och tillmötesgående. Ordnade fram det andra ultraljudet samma dag jag ringde. Rekommenderas varmt för de som bor i närheten.

Exakt så resonerade jag också! Eller, jag hoppas jag ska nå en inre frid och börja bli glad på riktigt så fort nipt-svaret kommer.

Jag tog mitt prov på Mama Mia i Malmö. Mycket nöjd med dem jag också!

För mig känns det tryggt att Mama Mia skickar sina prover till Karolinska, många andra ställen skickar ju till USA o liknande och det känns mycket knepigare tycker jag. Även om det kanske ibland är några hundralappar billigare.
  • Krusbärskompott

NU!

NIPT ua (vill inte kolla kön).

Jag har gråtit i en halvtimme nu. Stenen som lättade från mitt bröst? Mina bäst investerade tusenlappar någonsin.

• Millo88
    Krusbärskompott skrev 2017-08-17 15:03:11 följande:

NU!

Jag har gråtit i en halvtimme nu. Stenen som lättade från mitt bröst? Mina bäst investerade tusenlappar någonsin.

Grattis!! Så skönt! Njut nu massor av bebis i magen! 
  • Hedda85

Jag har också fått svar idag, grät av lättnad!

"Resultatet visar att fosterprovet var normalt".

Lämnade provet i tis förra veckan, fick svar idag torsdag. Så bara 7 arbetsdagar. Som jag har gruvat mig för ett telefonsamtal med dåliga nyheter...

Gjorde provet privat i vecka 12+3 (var bortrest innan) och utan att göra kub. Jag är 32 år, så varken ung eller "riskabelt" gammal, men kände att en sannolikhetssiffra aldrig kommer kännas bra för mig, och partnern höll med.

Bf 17 feb, första barnet
  • Fliselisan
    Krusbärskompott skrev 2017-08-17 08:42:15 följande:

Exakt så resonerade jag också! Eller, jag hoppas jag ska nå en inre frid och börja bli glad på riktigt så fort nipt-svaret kommer.

Jag tog mitt prov på Mama Mia i Malmö. Mycket nöjd med dem jag också!

För mig känns det tryggt att Mama Mia skickar sina prover till Karolinska, många andra ställen skickar ju till USA o liknande och det känns mycket knepigare tycker jag. Även om det kanske ibland är några hundralappar billigare.

Ja, det är verkligen en jobbig väntan. Tänker ni trycka på den lilla knappen och ta reda på kön?
  • Anotherone
    Krusbärskompott skrev 2017-08-17 15:03:11 följande:

NU!

Grattis, vad skönt! Vi kollade inte heller kön trots att möjligheten fanns.
  • Krusbärskompott
    Fliselisan skrev 2017-08-17 20:06:49 följande:

Ja, det är verkligen en jobbig väntan. Tänker ni trycka på den lilla knappen och ta reda på kön?

Nä vill ha nåt spännande att se fram emot efter förlossningen =)
  • Krusbärskompott
    Anotherone skrev 2017-08-17 20:44:12 följande:

Grattis, vad skönt! Vi kollade inte heller kön trots att möjligheten fanns.

Tack!
  • mmmmn

Var kan man logga in på carlanderskas hemsida för att se provresultatet av nipt?

Svar på tråden Någon som nyligen gjort Nipt?