• idape

Får arbetsgivaren byta mina tider till nåt dom vet är omöjligt att lösa?

Hej!

Hoppas nån kan hjälpa mig!

Jag har varit föräldraledig. Nu när jag ska komma tillbaka har arbetsgivaren gett mig ett nytt schema vilket innebär att jag ska börja jobba mitt i natten?!???

Detta är omöjligt för mig då jag varken kan ta mig dit eller kan lämna mina barn då min sambo vart fjärde vecka jobbar natt själv.

Får dom göra så?! Även att jag varit anställd längre än vissa andra hävdar dom att detta är det dom har att erbjuda annars är det arbetsbrist. Detta betyder ju att jag inte kan återgå till mitt jobb. Helt sjukt känns det...

Ska givetvis kolla upp detta men undrar om nån vet om man ens får göra så?!

• Svar på tråden Får arbetsgivaren byta mina tider till nåt dom vet är omöjligt att lösa?
  • idape

Precis så jag känner också. Hade jag inte varit föräldraledig hade mitt schema inte sett ut så. Jag har jobbat dagtid i 10 år.

• Dumbledore

Du har rätt att komma tillbaka till i princip samma tjänst som innan ledigheten, och det bör ju innefatta arbetstiderna också. Jag hade kontaktat facket. Sen har du ju rätt att förkorta arbetsdagen och vara föräldraledig på deltid, och då ska dina arbetstider förläggas enligt dina önskemål, så länge det inte ställer till stor oreda på jobbet.

• Anonym (yzx)

Du ska kontakta ditt fack.

Arbetsgivaren har rätt att leda och fördela arbetet, vilket bl. a. betyder att de har rätt att lägga om ditt schema. Om din gamla tjänst inte finns kvar så har det gjorts en omorganisation, vilket skall ha MBL-förhandlats med facket, och AG ska ha informerat dig om förändringen minst 2v innan nya schemat. Dessutom har AG en skyldighet att ta hänsyn till din familjesituation i den mån det går efter företagets verksamhet. Men som sagt, facket ska ha varit involverade och ska kunna svara på frågor och hjälpa dig bemöta AG.

• Lena

Sex dagar per vecka kan du inte jobba regelbundet

• Anonym (företagare)
    Dumbledore skrev 2017-06-12 22:49:08 följande:

Du har rätt att komma tillbaka till i princip samma tjänst som innan ledigheten, och det bör ju innefatta arbetstiderna också. Jag hade kontaktat facket. Sen har du ju rätt att förkorta arbetsdagen och vara föräldraledig på deltid, och då ska dina arbetstider förläggas enligt dina önskemål, så länge det inte ställer till stor oreda på jobbet.

Det beror HELT och hållet vilken typ utav företag man som anställd har att göra med!

Det skiljer sig VÄLDIGT mycket mellan fackligt anslutna företag och icke fackligt anslutna företag och sedan har vi i Sverige en av de mest liberala "otrygghets-försäkringarna" för anställda, som jag valt att kalla det för, när det gäller företagets rätt att diktera villkoren angående tider.

Det jag menar med "otrygghets-försäkring" till den anställde, så menar jag ju självklart att det finns en trygghets-försäkring hos företaget (klausuler man bör känna till),som vilken anställd som helst också bör känna till och som i regel innebär att den anställde har lite till ingen rätt att kräva sina egna tider.

Frågan till TS är ifall du gick på ledighet tidigt i din anställning eller inte?
  • idape

Tack alla för svar!

Jag jobbar inom lokalvård.

Hade 4 olika ställen per dag innan och nu har några av dom försvunnit då jag varit borta.

Det finns ju dom som jobbat kortare tid än jag inom företaget.

Varför ska jag få det sämsta när jag kommer tillbaka? Borde dom inte ta tid från nån av dom om det är arbetsbrist?

Jag har varit anställd så länge.

• Anonym (företagare)
    idape skrev 2017-06-12 23:08:40 följande:

Tack alla för svar!

Jag jobbar inom lokalvård.

Hade 4 olika ställen per dag innan och nu har några av dom försvunnit då jag varit borta.

Det finns ju dom som jobbat kortare tid än jag inom företaget.

Varför ska jag få det sämsta när jag kommer tillbaka? Borde dom inte ta tid från nån av dom om det är arbetsbrist?

Jag har varit anställd så länge.

Jobbar du inom ett bolag som både har fast anställd personal samt hyr in via bemanningsföretag?
Svar på tråden Får arbetsgivaren byta mina tider till nåt dom vet är omöjligt att lösa?