• idape

Får arbetsgivaren byta mina tider till nåt dom vet är omöjligt att lösa?

Hej!

Hoppas nån kan hjälpa mig!

Jag har varit föräldraledig. Nu när jag ska komma tillbaka har arbetsgivaren gett mig ett nytt schema vilket innebär att jag ska börja jobba mitt i natten?!???

Detta är omöjligt för mig då jag varken kan ta mig dit eller kan lämna mina barn då min sambo vart fjärde vecka jobbar natt själv.

Får dom göra så?! Även att jag varit anställd längre än vissa andra hävdar dom att detta är det dom har att erbjuda annars är det arbetsbrist. Detta betyder ju att jag inte kan återgå till mitt jobb. Helt sjukt känns det...

Ska givetvis kolla upp detta men undrar om nån vet om man ens får göra så?!

• Svar på tråden Får arbetsgivaren byta mina tider till nåt dom vet är omöjligt att lösa?
  • Fennyxx

Prata med ditt fack. AG ska ta hänsyn till familjeförhållanden om det är möjligt eller någon liknande lite halvflummig formulering. Man får inte diskriminera föräldralediga heller och du kan inte jobba 6 dagar/v pga arbetstidslagen.

• Dumbledore
    Anonym (företagare) skrev 2017-06-12 23:00:38 följande:

Det beror HELT och hållet vilken typ utav företag man som anställd har att göra med!

Det skiljer sig VÄLDIGT mycket mellan fackligt anslutna företag och icke fackligt anslutna företag och sedan har vi i Sverige en av de mest liberala "otrygghets-försäkringarna" för anställda, som jag valt att kalla det för, när det gäller företagets rätt att diktera villkoren angående tider.

Det jag menar med "otrygghets-försäkring" till den anställde, så menar jag ju självklart att det finns en trygghets-försäkring hos företaget (klausuler man bör känna till),som vilken anställd som helst också bör känna till och som i regel innebär att den anställde har lite till ingen rätt att kräva sina egna tider.

Frågan till TS är ifall du gick på ledighet tidigt i din anställning eller inte?

Jo, fast jag räknade kallt med att det var en reko arbetsplats som följer föräldraledighetslagen.
  • idape

Dom har fast anställda och vikarier. Nej, dom hyr inte in någon.

• Anonym (företagare)
    idape skrev 2017-06-12 23:25:58 följande:

Dom har fast anställda och vikarier. Nej, dom hyr inte in någon.

Vikarier är en form av uthyrning.

Men är du fast anställd och sedan hur lång tid tillbaka då?
  • Anonym (företagare)
    Dumbledore skrev 2017-06-12 23:21:01 följande:
    Jo, fast jag räknade kallt med att det var en reko arbetsplats som följer föräldraledighetslagen.
    Det finns lagar som ursprungligen är till för att skydda mot detta, men det har tillkommit desto fler i efterhand som i praktiken motarbetar dessa ursprungliga lagar. 
  • Anotherone

Lagarna är dock inte frivilliga för företagen att följa. Vi har massor av lagar som ALLA omfattas av oavsett företaget är anslutet till en arbetsgivarorganisation och har kollektivavtal eller inte.

Semesterlagen, föräldraledighetslagen, arbetstidslagen, LAS mfl.

Sen huruvida man hos arbetsgivaren är kompetenta nog att känna till lagarna och dess regler är en annan sak.

• Anonym (Hej)
    Minimalen skrev 2017-06-12 22:23:52 följande:

Du borde prata med facket. Man får inte diskriminera föräldralediga.

Man kan inte diskriminera "föräldralediga". Det är inte en diskrimineringsgrund i lagen.
  • Lena

Nej det heter särbehandla och inte diskriminera i föräldraledighetslagen har jag för mig

• idape

Jag är fastanställd sedan 11 år tillbaka.

Så ni tror inte dom kan/får göra så här mot mig?

• idape
    Anotherone skrev 2017-06-13 00:36:55 följande:

Lagarna är dock inte frivilliga för företagen att följa. Vi har massor av lagar som ALLA omfattas av oavsett företaget är anslutet till en arbetsgivarorganisation och har kollektivavtal eller inte.

Semesterlagen, föräldraledighetslagen, arbetstidslagen, LAS mfl.

Sen huruvida man hos arbetsgivaren är kompetenta nog att känna till lagarna och dess regler är en annan sak.

Precis!

Dom verkar inte riktigt känna till alla lagar. Har hört många andra med andra exempel.
  • Kjell2
    idape skrev 2017-06-13 10:59:33 följande:

Jag är fastanställd sedan 11 år tillbaka.

Så ni tror inte dom kan/får göra så här mot mig?

Arbetsgivaren ska försöka tillgodose arbetstagares behov av vettig arbetstider men det är inget krav.

Finns det bara jobb på natten så är det nattarbete som gäller. Men ta ett snack med facket. Försök också få igång en dialog med arbetgivaren, att du t ex jobbar natt tre veckor av fyra, när din sambo är hemma, men den fjärde veckan går du dagtid.

• Kjell2

Vad man inte får göra som arbetgivare är t ex att avsiktligen schemalägga småbarnsföräldrar på hopplösa tider för att de ska sluta.

• idape
    Kjell2 skrev 2017-06-13 11:10:10 följande:

Vad man inte får göra som arbetgivare är t ex att avsiktligen schemalägga småbarnsföräldrar på hopplösa tider för att de ska sluta.

Precis!

Är ju så det känns....
  • Kjell2
    idape skrev 2017-06-13 14:44:46 följande:
    Precis!

Är ju så det känns....
    Kolla upp om det finns andra pass, som kollegor gör, som skulle passa dig bättre. Ta sen en dialog med din arbetgivare. Om möjligt, ta hjälp av facket. Är du medlem?

Försök vara konstruktiv i din dialog med arbetgivaren, föreslå tider som funkar för dig men utan stor förändringar i schemat. Tex natt tre veckor av fyra.

• idape

Läste min gamla tråd och blev så irriterad igen. Hur kunde de försöka vara så taskiga?! Glömde svara hur det gick! De fick faktist Inte göra så här överhuvudtaget, jag kontaktade facket och de blev uppringda och tillsagda. Arbetsgivaren fick ringa upp och be om ursäkt med omedelbar verkan och skaffa mig ett likvärdigt schema! 

• Meddelande borttaget
  • idape
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-10-20 01:56:21 följande:

Kul med återkoppling. Bra att det löste sig.

Tack!!😊
Svar på tråden Får arbetsgivaren byta mina tider till nåt dom vet är omöjligt att lösa?