Inlägg från: idape |Visa alla inlägg
  • idape

Får arbetsgivaren byta mina tider till nåt dom vet är omöjligt att lösa?

Hej!

Hoppas nån kan hjälpa mig!

Jag har varit föräldraledig. Nu när jag ska komma tillbaka har arbetsgivaren gett mig ett nytt schema vilket innebär att jag ska börja jobba mitt i natten?!???

Detta är omöjligt för mig då jag varken kan ta mig dit eller kan lämna mina barn då min sambo vart fjärde vecka jobbar natt själv.

Får dom göra så?! Även att jag varit anställd längre än vissa andra hävdar dom att detta är det dom har att erbjuda annars är det arbetsbrist. Detta betyder ju att jag inte kan återgå till mitt jobb. Helt sjukt känns det...

Ska givetvis kolla upp detta men undrar om nån vet om man ens får göra så?!

• Svar på tråden Får arbetsgivaren byta mina tider till nåt dom vet är omöjligt att lösa?
  • idape

Precis så jag känner också. Hade jag inte varit föräldraledig hade mitt schema inte sett ut så. Jag har jobbat dagtid i 10 år.

• idape

Tack alla för svar!

Jag jobbar inom lokalvård.

Hade 4 olika ställen per dag innan och nu har några av dom försvunnit då jag varit borta.

Det finns ju dom som jobbat kortare tid än jag inom företaget.

Varför ska jag få det sämsta när jag kommer tillbaka? Borde dom inte ta tid från nån av dom om det är arbetsbrist?

Jag har varit anställd så länge.

• idape

Dom har fast anställda och vikarier. Nej, dom hyr inte in någon.

• idape

Jag är fastanställd sedan 11 år tillbaka.

Så ni tror inte dom kan/får göra så här mot mig?

• idape
    Anotherone skrev 2017-06-13 00:36:55 följande:

Lagarna är dock inte frivilliga för företagen att följa. Vi har massor av lagar som ALLA omfattas av oavsett företaget är anslutet till en arbetsgivarorganisation och har kollektivavtal eller inte.

Semesterlagen, föräldraledighetslagen, arbetstidslagen, LAS mfl.

Sen huruvida man hos arbetsgivaren är kompetenta nog att känna till lagarna och dess regler är en annan sak.

Precis!

Dom verkar inte riktigt känna till alla lagar. Har hört många andra med andra exempel.
  • idape
    Kjell2 skrev 2017-06-13 11:10:10 följande:

Vad man inte får göra som arbetgivare är t ex att avsiktligen schemalägga småbarnsföräldrar på hopplösa tider för att de ska sluta.

Precis!

Är ju så det känns....
  • idape

Läste min gamla tråd och blev så irriterad igen. Hur kunde de försöka vara så taskiga?! Glömde svara hur det gick! De fick faktist Inte göra så här överhuvudtaget, jag kontaktade facket och de blev uppringda och tillsagda. Arbetsgivaren fick ringa upp och be om ursäkt med omedelbar verkan och skaffa mig ett likvärdigt schema! 

• idape
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-10-20 01:56:21 följande:

Kul med återkoppling. Bra att det löste sig.

Tack!!😊
Svar på tråden Får arbetsgivaren byta mina tider till nåt dom vet är omöjligt att lösa?