Får arbetsgivaren byta mina tider till nåt dom vet är omöjligt att lösa?
Du har rätt att komma tillbaka till i princip samma tjänst som innan ledigheten, och det bör ju innefatta arbetstiderna också. Jag hade kontaktat facket. Sen har du ju rätt att förkorta arbetsdagen och vara föräldraledig på deltid, och då ska dina arbetstider förläggas enligt dina önskemål, så länge det inte ställer till stor oreda på jobbet.
Det skiljer sig VÄLDIGT mycket mellan fackligt anslutna företag och icke fackligt anslutna företag och sedan har vi i Sverige en av de mest liberala "otrygghets-försäkringarna" för anställda, som jag valt att kalla det för, när det gäller företagets rätt att diktera villkoren angående tider.
Det jag menar med "otrygghets-försäkring" till den anställde, så menar jag ju självklart att det finns en trygghets-försäkring hos företaget (klausuler man bör känna till),som vilken anställd som helst också bör känna till och som i regel innebär att den anställde har lite till ingen rätt att kräva sina egna tider.
Frågan till TS är ifall du gick på ledighet tidigt i din anställning eller inte?