Vi styvmammor som kämpar med att gilla styvbarnen.
Som det låter!
Hur många med mig ogillar sina styvbarn och varför? Hur mycket får ni kämpa? Kämpar ni eller gett upp? Kan vi utbyta erfarenheter för att få lite trix och idéer?
Som det låter!
Hur många med mig ogillar sina styvbarn och varför? Hur mycket får ni kämpa? Kämpar ni eller gett upp? Kan vi utbyta erfarenheter för att få lite trix och idéer?
Du skrev att han var en trasig människa som du måste "laga".
Det verkar ju som ni lever i en väldigt dysfunktionell hemmiljö.
Lev som särbos och träffas varannan vecka tills någon av er träffar rätt med en annan partner?
Om mannen "bara" har ett barn och du har flera ungar är det bättre att den familjen flyttar och eran familj bor kvar i radhuset? Om ekonomin för er alla tillåter en sån lösning såklart.
Du behöver inte "oroa" dig för pappan, när han träffar någon som tar hela paketet kommer han bli lyckligare än nånsin.
Du kanske borde satsa på en barnfri man alternativt någon som har barn på heltid utan kontakt med något ex. Att detta handlar om din svartsjuka mot sambons ex är tydligt.
Släpp påven johanna och smulpaj, dom kör sitt vanliga. Vad vill DU prata om? Hur du ska få bättre känslor för hans barn? Hur man orkar kämpa?
Släpp påven johanna och smulpaj, dom kör sitt vanliga. Vad vill DU prata om? Hur du ska få bättre känslor för hans barn? Hur man orkar kämpa?
Hur tror du att hon NÅGONSIN kommer kunna ändra sina känslor för en FYRA åring som hon ogillar enbart pga att han (enligt hennes åsikt) är ful då han är lik sin mamma?! En kvinna som hennes sambo dessutom finner attraktiv, i alla fall har gjort för X antal år sen.
"Det värsta av allt,som jag vet låter hemskt,är att jag tycker barnet är fult. Kanske beror på att hen är lik sin mamma men ändå..blir irriterad så fort jag ser barnet och går som i ett åskmoln hela veckan sambon har sitt barn."
Går som ett åskmoln hela veckan då styvbarnbarn är hemma och verkar tro på allvar att barnet inte märker/känner av det.
Nej den där familjesituationen är ohållbar och ju snabbare dem separerar dess bättre för alla inblandade.
Vad menar du med att jag och P J kör vårt eget race?!
Jag står i duschen och tvättar håret, så vattnet rinner friskt i ansiktet bla.
Jag brukade ge ungarna en liten handduk att trycka för ansiktet när de var små och jag tvättade deras hår.
Det hade kanske varit något för ts att prova.Det är mycket man ska se upp med när man väljer abonnemang.
Först och främst bör du väl arbeta på att verkligen inse att en 4-åring inte är särskilt stor. Om man inte får vara liten ens när man faktiskt är det så är omgivningens krav för hårda. Sedan måste du ta ställning till om du ska uppfostra honom i situationer där du menar att pappans förmåga brister. Är det bra? Är det så ni vill ha det? Personligen tycker jag att barn ska uppfostras av människor som tycker om dem, i alla fall måste det få vara så i deras hemmiljö. Jag har dessutom så gott som aldrig sett att något bra har kommit av att en person går in och avslutar någon annans konflikt med ett barn. Det är eller brukar vara dåligt för alla inblandade.
Du och pappan bör väl också definiera hur ni ser på uppfostran i stort och i synnerhet av de barn ni bor tillsammans med. Ni har kanske olika standarder och olika högt ställda förväntningar. Ni har kanske dessutom olika intresse för uppfostran och varierande uthållighet. Det är kanske inte lika viktigt för pappan, vad vet jag. Sådant måste ni ta reda på och vara ärliga om.
Om du som har äldre barn tycker att det är att vara gnällig i en duschsituation där en 4-åring får vatten i ansiktet - något som väldigt många ungar har svårt för - så undrar jag om du är typen som disciplinerat bort beteenden. Det vill säga - är en auktoritär föräldratyp. Om så, är det kanske inte tillämpligt i det nya förhållandet och med det barnet. Det är ju inte bara pappan och barnet som ska jämka och anpassa sig, det måste även du och dina barn göra.
Att hota och utpressa sig fram till en önskad förändring tror jag är riktigt destruktivt för hela förhållandet. Har du ställt något sorts ultimatum så bör du också följa upp det genom att ta konsekvenserna av det. Annars gör ju du mot pappan vad du tycker att han gör mot barnet - låter bli att följa upp och slutföra.
Det blir lite svårt att förstå dig, för mig vill säga, när du i ena stunden berättar för mig att du behöver laga din sambo och att det är viktigt att hjälpa den du är ihop med, - du verkade ju nästan upprörd över att jag i din föreställningsvärld inte tycktes dela den åsikten - men i nästa stund så bekymrar du dig över vem som ska ha radhuset för att du ska lämna honom. För att du inte står ut med hans 4-åring och dennes beteende. Det är ju inte mycket till hjälp.