Militärt försvar?
Sverige håller på att ompröva nedrustningen av försvaret. Kanske även den strikta neutralitetspolitiken.
Vilket försvar ska en fredsälskande nation som Sverige egentligen ha?
Sverige håller på att ompröva nedrustningen av försvaret. Kanske även den strikta neutralitetspolitiken.
Vilket försvar ska en fredsälskande nation som Sverige egentligen ha?
Framförallt är kavalleriet stilfullt.
Det går inte att försvara ett land med så mycket kust på ett effektivt sätt med marktrupper tror jag.
Jag hade satsat på några flygbataljoner med extremt elaka missiler, fler ubåtar och skräddarsydda biovapen, för det är de industrierna vi själva är bra på.
Den som inte kan bli en björn får vara en bålgeting.
2,5% av BNP som vi hade under kalla kriget, det är rimligt. Vi lägger ca 1% av BNP idag
2,5% av BNP som vi hade under kalla kriget, det är rimligt. Vi lägger ca 1% av BNP idag
Jag hade satsat på några flygbataljoner med extremt elaka missiler, fler ubåtar och skräddarsydda biovapen, för det är de industrierna vi själva är bra på.
Hemvärnet finns redan.
Har du helt missat att vi skrotat vår armé. Vi har inte en 1/20 av de pansartrupperna vi hade 1989 när jag låg inne. Sorgligt.
Nej, jag har inte missat minskningen.
Jag har inte svårt att inse att vi har mycket mindre markstridstrupper idag än för 25 år sedan.
För att återgå till frågan i inledningen. Vad tycker du vi ska ha för försvar?
Innehållet är väl ungefär det vi har idag. Vilka volymer hade du tänkt dig?
När du säger regemente/flottilj menar du något nytt krigsförband eller är produktionsenheter i grundorganisationen?
Hur matchar detta den förändrade hotbilden jämfört med för 25 år sedan? Tappade baser och minskad krigsorgansiation hos Sovjet/Ryssland?