Inlägg från: Efraim Barkbit |Visa alla inlägg
  • Efraim Barkbit

Militärt försvar?

Kjell2 skrev 2017-06-09 10:50:00 följande:

Hemvärnet finns redan. 

Har du helt missat att vi skrotat vår armé. Vi har inte en 1/20 av de pansartrupperna vi hade 1989 när jag låg inne. Sorgligt.
  • Efraim Barkbit
    Kjell2 skrev 2017-06-11 21:57:06 följande:

Nej, jag har inte missat minskningen.

Då måste du inse att om man har knappt en mobiliserbar pansarbataljon, dessutom utan trängtrupper. Jämfört med 24 mobiliserbara pansarbataljoner med understödjande träng och ingenjörstrupper så inser man att Sverige i realiteten inte har några markstridstrupper att mobilisera.
  • Efraim Barkbit
    Kjell2 skrev 2017-06-12 08:50:27 följande:

Jag har inte svårt att inse att vi har mycket mindre markstridstrupper idag än för 25 år sedan.

För att återgå till frågan i inledningen. Vad tycker du vi ska ha för försvar?

Jag tycker vi skall ha ett fullständigt uppbyggt totalförsvar byggt på värnplikt innehållande alla truppslag. Starka pansartrupper som är mobila, vilket vi hade väl utvecklat med lärdomar från Israel (fram till mitten på 90-talet) Starkt luftvärn med utvecklade vapen från Bofors. Flotta och flygvapen som kan vara ute tidigt och fullt mobiliserbart på 12h
  • Efraim Barkbit
    Kjell2 skrev 2017-06-12 09:17:52 följande:

Innehållet är väl ungefär det vi har idag. Vilka volymer hade du tänkt dig?

Men du sa dig nyss förstå att vi har 1/20 av de markstridstrupper vi hade för 25-30 år sedan.

Vi borde ha lika värnplikt för kvinnor och män, med 1000 000 soldater mobiliserbara inom 48h och lika många till i totalförsvaret inom en vecka.

Vi borde ha minst 10 flygflottiljer

Vi borde ha minst 7 örlogsbaser.

Vi borde ha minst 30 pansarbataljoner (mobiliserat pansarregemente inkl support)

Vi borde ha minst 7 luftvärnsregementen och lika många trängregementen.
  • Efraim Barkbit
    Kjell2 skrev 2017-06-12 13:49:47 följande:

När du säger regemente/flottilj menar du något nytt krigsförband eller är produktionsenheter i grundorganisationen?

Hur matchar detta den förändrade hotbilden jämfört med för 25 år sedan? Tappade baser och minskad krigsorgansiation hos Sovjet/Ryssland?

Jag menar nya förband ja.

Ja hotbilden är högre nu.

Fel. Ryssland har ökat sina markstridstrupper.
Svar på tråden Militärt försvar?