Anotherone skrev 2017-06-09 03:51:07 följande:
Som fler skrivit, att pappan också läser på. Så att du har nån som kan peppa, som känner dig och kanske tex kan vara med och föreslå smärtlindring när du är påverkad och har svårt att fatta beslut. Det är du som bestämmer men det är bra om båda är insatta.
Att det kan bli stor skillnad för pappan om det blir snitt. Då kan det dröja innan du träffar bebisen och kan amma så han kan behöva koppmata. Han får en större roll de första timmarna.
Att man är mör i hela kroppen.
Att OM det blir snitt är gaserna sjukt jobbiga, som nån skrev ovan. Det tog några dagar innan tarmarna funkade som vanligt. Och jag såg gravid ut i typ en vecka efteråt.
Att OM du sövs har du varit intuberad, dvs haft en slang ner i halsen. Jag fick som skavsår i halsen som gav mig rethosta första 10 dagarna nu efter andra förlossningen. Väldigt oskönt med hosta när man var nysnittad ....
Att man inte alls behöver känna av några eftervärkar.
Att man kan bli väldigt låst hemma första tiden.
Min lilla tvåa som är 3v nu gillar inte att åka vagn (bye bye långpromenad i solen) och sover dåligt. Nattetid 2-3 pass a 2-3h och dagtid bara ett par korta powernaps . Så det är svårt att ta igen = man kan och orkar inte göra så mycket. Och jag orkar inte med besök heller för om bebisen sover så MÅSTE jag sova!
Tack för att du delar med dig :)
Sambon ska läsa på, har sagt att han ska veta mer än vad jag gör.. :P Kommer även ha min faster med på förlossningen (mest för sambons skull då han svimmade på äggplocket för jag fick så ont, så risken finns ju att han tuppar av igen).
Nu har jag inte snittat men opererat buken så gasen kännerjag igen. Hu. Och skavet från intuberingen med. Men det är jag beredd på ifall det blir så akut med sövning :)