• chbw

Du som fött minst ett barn, vad önskar du du vetat?

fluu skrev 2017-06-07 20:40:15 följande:

Ingenting egentligen. Jag läste på jättemycket innan och tack vare det höll jag mig lugn. Det är mitt tips till alla, kunskap är makt.

Tack för svar! :) Har tänkt läsa på så mycket som möjligt nu när jag går hemma och har tid! 
  • chbw
    Iden skrev 2017-06-07 20:47:28 följande:

Jag läste massa böcker innan (att möta förlossningssmärtan av Gudrun abascal var riktigt bra). Alla böcker gav exempel som visade hur olika det kan gå till men det gav också massa kunskap om förloppet. Jag är glad att jag hade läst för när jag födde blev det störtförlossning. Det innebär att det från början till slut tog ca tre timmar (för förstföderskor). Men av allt jag läst kunde jag signalera till bm att jag nog kände krystvärkarna vilket hon reagerade på omedelbart eftersom jag bara var inne för kontroll pga vattenavgång. Detta är såklart inte det normala förloppet men böckerna hjälpte mig att hänga med mentalt när allt annat gick så fort. Minns att jag plötsligt kräktes och tänkte att "nu passerade barnet spineataggarna".

Mitt råd är alltså att läsa mycket och därigenom känna i förväg att du kan ha en del kontrol genom att du känner igen hur andras förlossningar beskrevs. Och så andning och avslappning såklart, superviktigt!

Tack för svar! Har bl.a. den boken hemma (och två andra) som jag ska ta tag o läsa nu när jag går hemma och har tid :) 
  • chbw
    Anonym (Epi) skrev 2017-06-07 20:49:32 följande:

Exakt vsd det betyder att bli igångsatt och risken för lång process med utebbande verksr etc och framförallt epidurals effekt i en lång fl och risken att man inte känner krystvärkarna

Hade ingen aning om att epidural kunde bedöva så bra, hade jag vetat det hade kah inte tagit det efter en så lång fl som jag hade och kanske sluppit klipp och sugklocka.

Anonym (Epi) skrev 2017-06-07 20:51:25 följande:

Uppsidan av det jag skriver över - epidural funkar verkligen! Alltså det är verkligen bra om man hsr ont. Det trodde jag inte innan, hade ingen tro att set skulle funka så bra :D

Men med det sagt tänker hag i efterhand att min smärta var helt överkomlig men att jag bara va trött ocj därför tog epidural.

En annan sak - det gjorde mindre ont än jag trodde faktiskt. Men kände då som sagt inte krystvärkarna utan var utan bedövning tgenom igångsättning och upp toll ca 7-8 cm sen epidural

Tack för att du delar med dig :) Ska tänka på det! 
  • chbw
    Ensammamma2016 skrev 2017-06-07 21:39:07 följande:

Vad jag hade velat veta, som förvisso inte gäller själva förlossningen, är hur tuffa de första dygnen kan bli efter förlossningen pga sömnbrist! Den första veckan var en plåga för mig just ur den aspekten. Hade jag vetat det hade jag sett till att varva ner mer innan förlossningen.

Tack för svar :) planen är att vila så mycket som möjligt nu sista veckorna, för jag misstänker att det blir som du säger, inte så mycket sömn i början! 
  • chbw
    Luftpionjär skrev 2017-06-07 21:49:26 följande:

Att EDA tar så olika. En del blir helt bedövade, andra halvt, jag blev det lite lagom, men ville fortfarande ha lustgas utöver EDA:n.

Tack för att du delar med dig :) 
  • chbw
    Anonym (D) skrev 2017-06-07 21:56:05 följande:

Att det ändå var "ganska" lugnt utan smärtlindring. Jag hann inte få någon och var glad för det i efterhand. Undrar nu hur myclet det hade hjälp e g e t L i g e n?!

Men andra framtida barnet lär ju göra mer ont, så sägs det, så då kanske man hoppas hinna.

Även, önskar jag visste om finska greppet. Ska lätt be om det nästa gång.

Tack för svar! Jag är superkänslig kring livmoder, äggstockar, tapp osv pga min endometrios (får tillomed ont av ett vanligt vul) så jag hoppas det kan fungera lugnt men kommer definitivt inte säga nej till smärtis :) 

Har hört talas om finska greppet, ska läsa mer om det! 
  • chbw
    jjeessiicahh skrev 2017-06-07 21:58:41 följande:

Det ända jag önska jag hade vetat innan är att ha med sig en stor vattenflaska, för saatan vad törstig man blev av att ligga där och krysta. Sköterskan plus sambon sprang hela tiden för att hämta vatten/dricka i dem små glasen som de hade på förlossningen, tog slut direkt. Annars hade jag en helt fantastisk förlossning som gick på 4 timmar :)

Det jag tänker på mest nu i efterhand är nålen man fick precis i början av handen, fyy vad den var obehaglig, bara längtade tills de skulle ta bort den!

Du kommer att klara det galant, bara att ta det som det kommer, det är läskigt, men alla kvinnor som har barn har vi gjort det :)

Tack för svar :) vattenflaska har jag blivit tipsad om så skrivit upp det på listan till förlossningsväskan ;) Glasen på sjukhusen är ju som du säger SÅ SMÅ :P 

Sätter de nål på alla? :) jag har absolut inget problem med nålar så för mig är det ingen fara, dock är min sambo lite nojig med sånt haha. Så kan va bra o förbereda ;) 
  • chbw
    belletristik skrev 2017-06-07 22:22:03 följande:

en bra sak att veta som en kollega berättade för mig (då jag är gravid nu) är att uppföljningsvården för föderskor är rätt så dålig, en får inte veta så mycket om olika komplikationer som kan uppstå. 
    en sak som skedde henne, som tydligen kan ske efter förlossning, pga hormonförändringarna var att hon fick problem med sköldkörteln och blodbrist. 
    hon gick runt med sina besvär i ett år, innan  hon sökte hjälp, eftersom hon var förstföderska och trodde det var normalt att vara så trött och hängig.... 

min kompis som just födde barn berättade att hon kräktes hela dagen samma dag som hon skulle föda och värkarna var igång, så hon var väldigt trött, matt och orkeslös, och kände att hon inte heller fick några "superkrafter" som man "ska" få när en föder barn, då det sägs att kroppen ska sköta det där själv. hon hade en lång och trög förlossning som var jobbig. hon hade även skrivit i sitt förlossningsbrev att hon inte ville ha mer smärtstillande/bedövning än nödvändigt och det hade personalen tolkat det som att hon ABSOLUT INTE ville ha smärtstillande/bedövning. så hon gick i många många timmar innan hon faktiskt fick den smärtstillan hon behövde. 
    hon fick inte heller så bra stöd av läkare och sin barnmorska under förlossningen, utan de hade så många andra att hon blev lite "bortglömd". hennes partner fick fiska upp nån personal ur korridoren och då var barnet på väg ut redan och en annan barnmorska klev in och förlöste det. 

skriver inte för att skrämmas, utan tänker som du, att jag är tacksam över att höra såna historier, så att en vet vad som är möjligt, och kan vara beredd på oväntade och konstiga situationer och har det nånstans i medvetandet ev... 

Tack för svar :) Jag har sköldkörtelstrul (som medicinbehandlas) sen innan så följs upp regelbundet pga det, både på mvc och vc, så där har jag "tur". Pratat mycket med barnmorskan på anima om bland annat förlossningsskador och har fått mycket bra information om vad som kan hända, hur det kan komma att hanteras och vart jag vänder mig om det blir bestående :) Vi skrev även en plan som kommer stå i min journal, så det känns bra. 

Ja, det är skönt o veta lite vad som KAN hända, eftersom ingen förlossning är den andra lik så är det ju svårt o veta hur det KOMMER se ut, men att veta vad som kan hända gör det lite lugnare :) 
  • chbw
    Anonym (F) skrev 2017-06-07 22:26:40 följande:
    Då ger jag ts rådet att TALA OM hur hon vill ha det och vad hon behöver under förlossningen. Personalen är inte synska. Mår man dåligt efteråt bör man även där själv uttrycka hur man mår då ingen kommer fånga upp dig om du inte själv tar ditt ansvar och söker hjälp för dina besvär. Såklart.
    Har suttit i samtal med BM på anima och tillsammans pratat om mina rädslor, vad som kan hända och hur de hanterar eventuella skador osv. Hon har skrivit i min journal om det vi pratat om och bestämt och jag kommer få en kopia hem att komplettera förlossningsbrevet med, så det känns skönt :) Även fått bra information om var jag ska vända mig om det blir något bestående efter fl. Sköldkörteln har jag stenkoll på pga underfunktion sen ett par år, så den kontrolleras regelbundet :) 
  • chbw
    Mymlan1986 skrev 2017-06-07 22:29:06 följande:

Epiduralen var fantastisk! Kommer definitivt be om det nästa gång. Inga biverkningar för mig.
    Önskar att någon berättat att det är normalt att bebisen kräks fostervatten dygnet efter fl, jag visste inte det och blev jätterädd när det hände. Jag och sambon turades om att vara vakna dygnet efter för att hålla koll på hen.

Önskar även att jag visste att det är fullt normalt att man kollar att bebisen andas HELA tiden i början, hade sån ångest och mådde dåligt över att bebisen skulle sluta andas.

3 dagars-gråten som kom och hur emotionellt känslig man blir till långt efter fl

Tack för att du delar med dig! Ska tänka på det :)
Svar på tråden Du som fött minst ett barn, vad önskar du du vetat?