• Anonym (Less)

Min pappa tror att han forfarande bestämmer över mig

För några veckor sedan fyllde jag 18 år.

Jag växte inte upp med några speciellt hårda regler. Fick göra det mesta. Mamma har väl varit bäst, men pappa har alltid försökt få sin egen vilja igenom.

För några veckor sedan fyllde jag som sagt 18 år och min pappa verkar inte inse att jag är myndig nu. Han lägger sig i mycket som han inte har att göra med.

Bland annat så tror han att han kan bestämma hur jag ska äta. Jag tycker inte om frukost och äter aldrig det, han säger att jag MÅSTE äta frukost och att när jag är hos honom så ska jag äta frukost med hela familjen. Blir helt galen på honom. Tror han verkligen att han kan bestämma när jag ska äta?

När jag säger till honom att jag bestämmer själv vad och när jag ska äta så blir han arg. Detta ska man ju kunna bestämma själv även fast man är under 18 år också. Det är ju bara småbarn som brukar ha matregler.

Sen tror han också att han kan bestämma när jag ska komma till honom. Jag är mest hos min mamma (bor här och studerar här). Under veckorna så ringer han flera gånger och säger "Du kommer väl hit i helgen?" Och om jag säger nej så säger han att jag måste komma, att de vill träffa mig osv.

Om jag köper lite chips/godis så börjar han genast klaga på att jag borde äta annat än sötsaker (och det gör jag ju), men han tror sig ha nån rätt att bestämma vad jag ska äta och det är otroligt jobbigt.

Sen lägger han sig i min klädsel också.

För några dagar sedan var det riktigt varmt och då hade jag på mig en topp som var ganska genomskinlig. Då sa han genast att jag inte kan ha den, att det ser billigt ut.

Ungefär såhär är det.

Han lägger sig i saker han inte kan bestämma över och så har det varit långt innan jag blev 18 år. När jag var 17 så trodde han att han kunde bestämma hur jag skulle klä mig.

Jag har markerat att jag inte uppskattar när han håller på såhär och att hans kontrollbehov irriterar mig. Han verkar inte fatta.

Hjälp!

• Svar på tråden Min pappa tror att han forfarande bestämmer över mig
  • taquine
    Classic chick skrev 2017-06-06 16:21:47 följande:
    Fast det spelar ju ingen roll vad han vill. Ts klär sig hur hon vill, det finns inget han kan göra åt det så hans kommentarer är bara onödiga.

Sen är jag väldigt nyfiken på att höra varför det är billigt att ha en genomskinlig tröja. Är det också billigt att ha bikini på sig? Är det billigt att som kille gå runt med bar överkropp? För är ganska säker på att han inte resonerar på samma sätt där.
    Det behöver inte alls vara onödiga kommentarer, kanske ts tänker till. Och om du inte fattar själv att det kan se billigt ut att springa omkring i en genomskinlig tröja /linne så är det nog inte så mycket att göra;)
    Vad har bikini med det hela att göra ? Det har du väl när du badar och solar , inte annars. 
    Goodness me
  • taquine
    Classic chick skrev 2017-06-06 16:41:26 följande:
    Är det även billigt då med korta kjolar? Eller att visa klyfta? Hm, mycket som blir billigt med detta resonemang. ;)

Jag brukar gå omkring i bikini på altanen hemma när det är soligt och varmt. Men antar att det är billigt det också, eftersom att det är billigt att gå runt med en genomskinlig tröja när det är varmt. ;)
    Nu tramsar du ju bara...tja om du vill visa muffen i den korta kjolen så kan det nog anses billigt Att visa klyfta är väl inget fel.

Jag brukar också ha bikini på min altan , varför skulle det vara billigt. Inte så att jag går ut med hunden i den och visar upp mig för grannskapet. Lite väl patetiskt , eller hur?
    Goodness me
  • Less is more
    Katten Lilla skrev 2017-06-06 15:41:02 följande:

Uttrycker man sig i såna ord så får man nog ta att ens dotter inte vill komma och hälsa på längre.

Det är väl inte helt fel att säga att en klädsel ser lite "billig" ut om det är så.
  • Katten Lilla
    Less is more skrev 2017-06-06 17:01:52 följande:

Det är väl inte helt fel att säga att en klädsel ser lite "billig" ut om det är så.

Jag tycker det.

Sen råder det ju delade åsikter kring vad som ser "billigt ut".
  • Kuddebarn
    taquine skrev 2017-06-06 16:50:04 följande:

Nu tramsar du ju bara...tja om du vill visa muffen i den korta kjolen så kan det nog anses billigt Att visa klyfta är väl inget fel.

Jag brukar också ha bikini på min altan , varför skulle det vara billigt. Inte så att jag går ut med hunden i den och visar upp mig för grannskapet. Lite väl patetiskt , eller hur?

Varför är det fel att gå runt med en genomskinlig tröja men inte att visa klyfta?
  • KKarate

Din pappa vill ditt bästa och är troligen långt långt smartare än din mamma.

Men du är bortskämd och bortklemad av mamma och det svenska samhället "girlpower" lol *facepalm*.

När du blir säg 50 så kommer du tittat tillbaka på sig själv idag och se fyfan vilken odräglig dumskalle jag var.

• Kuddebarn
    KKarate skrev 2017-06-06 17:20:56 följande:

Din pappa vill ditt bästa och är troligen långt långt smartare än din mamma.

Men du är bortskämd och bortklemad av mamma och det svenska samhället "girlpower" lol *facepalm*.

När du blir säg 50 så kommer du tittat tillbaka på sig själv idag och se fyfan vilken odräglig dumskalle jag var.

Vilken otrolig onödig kommentar.
  • taquine
    Kuddebarn skrev 2017-06-06 17:18:24 följande:
    Varför är det fel att gå runt med en genomskinlig tröja men inte att visa klyfta?
    Driver du? Ok jag tycker du ska grunna på det en stund...

FL när det är som bäst...
    Goodness me
  • Kuddebarn
    taquine skrev 2017-06-06 17:22:59 följande:

Driver du? Ok jag tycker du ska grunna på det en stund...

FL när det är som bäst...

Jag tycker i och för sig att båda två är ganska billigt, så undrar hur du tänker när du anser att klyfta inte är billigt men genomskinlig tröja är. Hahaha.
  • taquine
    Anonym (Eh) skrev 2017-06-06 17:38:33 följande:
    Men snälla, åk till Saudiarabien om du vill täcka dig.

I Sverige är det jämställt och här klär man sig hur man vill.
    Var har jag skrivit att jag vill täcka mig? Skrev vad jag ansåg såg billigt ut, en jäkla skillnad.Och nej , Sverige är inte jämställt , visst klä dig hur du vill men du kommer bli klassad antingen du vill eller inte..
    Ponera en kille  går  med bar överkropp bland folk eller att en kvinna gör det , vilka av dom skulle det reageras mest på?

Goodness me
Svar på tråden Min pappa tror att han forfarande bestämmer över mig