Regndamen skrev 2017-06-02 13:58:57 följande:
Om detta barn var mitt barnbarn hade jag velat ha kontakt, ja.
Varför? Varför vill du ha kontakt och vad är syftet med att ha det?
Frågan kan tyckas vara idiotisk men tänker man efter så inser man att det finns mycket allvar och orsaker till varför man måste ta reda på dessa saker innan man inleder och upprätthåller en relation.
Ponera att "barnbarnet" i vuxen ålder tar kontakt med mig. Man har all anledning att tro att denne kommer att vara färgad av sina föräldrars åsikter, att jag per definition har gjort fel, att jag är galen osv. Sådant är helt naturligt. Men man kan också anta att "barnbarnet" kommer att fråga Varför? vad hände egentligen?
Då kommer jag att ge min bild, min upplevelse och det kommer med största sannolikhet att vara totalt annorlunda än mitt barns. Det är alltid så vid djupa konflikter att de olika sanningarna går vitt isär.
Det jag INTE kommer att göra är att skydda mitt eget barn från mig själv så att säga. Mitt barn tog ett beslut och hen får ta konsekvenserna. Frågar någon om min sanning kommer denne att få just det och inte något diplomatiskt svar som har till syfte att skydda någon genom att varken vara sant eller osant.
Hur påverkas något av sådant? "Barnbarnet" kanske konstaterar att allt är sant. Vilket jag personligen inte tror på därför att jag är omgiven av min och sambons släkt, vänner och ingen har gett någon indikation på att jag är så galet ute när det gäller relationer. Och jag har haft raka, ärliga och djupa diskussioner pga denna konflikt. Diskussioner som krävt ärlighet för att jag ska kunna rannsaka mig själv. (Tji fick du som antog detta bara för att kunna angripa mig)
"Barnbarnet" skulle kunna inse att sanningen ligger någonstans mittemellan. Risken med det är att hen kommer att hamna i en självpåtagen lojalitetskonflikt. Eller än värre är om "barnbarnet" kommer till slutsatsen att det handlar om en livslögn. Att hen matats med något som inte är sant. Vad gör inte något sånt om bara ont värre?
Så man måste fråga sig varför man vill ha kontakt, vad är syftet och målet och hur kommer det att påverka alla inblandade?
Kontakt är alltså inte givet alltid det bästa.
För min del har jag satt punkt för konflikten och jag kommer att jobba aktivt på att den inte återuppstår. Även om det innebär att jag aldrig får se "barnbarnet" så länge jag lever. Det kan helt enkelt vara så att en kontakt påverkar alltför många negativt och det är inte värt det helt enkelt.
Skulle mitt eget barn ta kontakt med mig är det två vuxna individer som möts och inte förälder - barn. Vuxna som förväntas kunna bearbeta och reda ut konflikter för annat klarar jag mig bättre utan helt ärligt. Ställer inte mitt barn upp på det kriteriet att mötas som vuxna så är det faktiskt hens förlust. Ställer inte mitt barn upp på att reda ut den här djupa konflikten är det också hens förlust. För jag har faktiskt ett riktigt bra liv nu. Bättre än innan kontakten bröts och jag är INTE beredd på att gå tillbaka till det som var. Ska vi ha kontakt ska det vara bättre än innan.
I vilket fall som helst så har det långtgående konsekvenser att bryta kontakten. Jag tror inte att det är en lätt sak men jag tror inte att många tänker på hur många som påverkas och hur stor påverkan blir. Det är heller inte säkert att det är det smartaste beslutet man kan göra utan det kan mycket väl bli så att man i slutändan biter sig själv i svansen.
Nej nu ska jag ut och resa. (Till sambons släkt passande nog)
Ha det gott allihopa och glöm inte att förlåta er själva för de fel NI själva gör.