Anonym (Anonym) skrev 2017-06-02 10:03:53 följande:
Tycker du skriver väldigt kallt om ditt barn. Tror det är mycket mer sårade känslor i bakgrunden än den där flaskan skurmedel. Om min mamma skulle säga "Så kul är det inte med barn" och att han "biter sig i svansen" när han tror att du blir ledsen över den förlorade kontakten skulle jag bli djupt sårad. Det du upplever som "psykisk misshandel" från ditt barn kanske är desperata försök att få dig att inse att du betett dig kallt, sårande och avvisande? Det kanske väcker mycket ilska och frustration och bestörtning att du gång på gång varit hård och kall? Kan tänka mig att man kan säga rätt dumma saker till en mor om man har de känslorna i kroppen.
Du säger att du misslyckats i din uppfostran som om ditt barn är en dålig människa, och erkänner inte ens för folk att du har barnbarn? Med mer värme och förståelse, om båda erkänner att de gjort fel utan att kräva något tillbaka kunde ni kanske hitta tillbaka. Och att veta när man ska hålla tyst är viktigt. Jag är glad och tacksam över allt tålamod min kära mamma visat mig genom tonåren och tidiga vuxenlivet. Skäms för en del av mitt beteende idag, men hade hon mött mig på det viset du beskriver hade vi nog inte haft en sån bra relation idag. Respekterar henne något oerhört idag när jag förstår lite mer om livet, men hade aldrig lärt känna henne som vuxen om hon gett mig kalla handen. Hon är oerhört enerverande ibland, och det är mammor har jag förstått, men även fantastisk.
Jag skriver mindre kallt än de flesta gör. Skillnaden är att jag skriver från andra sidan så att säga och inte som ett barn som svär ve och förbannelse över sina föräldrar. Varför blir du så provocerad?
Nej, det är inte uppled misshandel utan det var det alldeles på riktigt. Jag kommer inte att rabbla upp exempel därför att det är totalt lönlöst därför att familjeliv går ut på att mala ner varandra. Så oavsett vad jag ger för exempel kommer jag att förklaras att ha upplevt allt fel. Vad som är psykisk misshandel finns rätt klart definierat. Att du försöker få det till att barnet vädjar om mer uppmärksamhet är bara otroligt pinsamt. Du säger att en kvinna som får blåtiror av sin misshandlande man ska ha förståelse och visa empati för sin uppmärksamhetstörstande make... Pinsamt som sagt.
Du får helt enkelt lita på det jag säger.
Visst finns det annat bakom men det är åter igen inget som jag känner till. Allt jag vet är det där skurmedlet. Jag är ingen tankeläsare och kommer aldrig att bli det så finns det annat bakom så är det faktiskt inte mitt ansvar att lista ut det utan mitt barn att berätta det. Först då kan man göra något åt det.
Du skulle bli djupt sårad om din förälder går vidare i sitt liv efter att kontakten brutits...
Jag tror att det är där skon klämmer för många som bryter kontakten. De gör det för att straffa men när straffet inte blir kännbart blir man både kränkt och sårad.
Mitt barn brister i sin uppfostran och det har jag förlåtit mig själv för. att du tolkar det som en dålig människa är inte min sanning utan din. Är du en dålig människa med brister i uppfostran? Någon annan förklaring finns knappt till din tolkning.
Som jag skrev, barnbarn kräver relationer och eftersom det inte finns så har jag inga barnbarn. Det är inte svårare än så. Det finns alltså inget att erkänna som du kallar det. Frågar folk om mina barn har barn svarar jag ja, såklart. Men jag har fortfarande inga barnbarn.
Så varför blir du så provocerad av att jag inte är totalt nedbruten utan går vidare i livet på samma sätt som de barn gör som bryter med sina föräldrar?