• gräslöken

Barnen får ej träffa mormor

Min fru och jag har två barn det ena närmare 5 år och det andra drygt två år. Morföräldrarna bor några timmars resa bort. Min fru har brutit kontakten med sin mamma vilket inneburit att varken jag eller barnen träffat henne. Morfar kommer och hälsar på då och då men inte så ofta sannolikt för att han tycker det är jobbigt att inte få ta med sin fru. Jag kan leva med att inte få träffa min frus mamma men det gnager rejält i mig att mina barn överhuvudtaget aldrig har fått träffa henne. Jag har föreslagit för min fru att jag åker och hälsar på morföräldrarna någon timme både för barnens och mormors skull, framförallt för barnens skull. Min fru vill aldrig prata om det. Exakt varför de brutit är svårt att förklara eftersom det inte finns de klassiska orsakerna. Jag är orolig för mina barn! Tips på vad jag kan göra!!!! Tänka på mina barn i första hand? På min fru i första hand?

Barnen får intej träffa mormor
  • Svar på tråden Barnen får ej träffa mormor
  • Tja jodå men eller  hur
    Anonym (Vköncc) skrev 2017-06-02 10:41:34 följande:
    Men du är övertygad om att ditt barn har psykisk ohälsa. Du anser att ditt barn misshandlar andra människor psykiskt. Ändå ger du blanka fan i dennes barn? Det är väldigt udda. 
    Det här är ett tydligt exempel på hur man i alla lägen kan skuldbelägga. När det görs systematiskt räknas det som psykisk misshandel, kan vara bra för dig att veta...

Så enligt dig gör jag fel i som respekterar mitt barns önskan att få bli lämnad ifred både när det gäller hen OCH hens familj för enligt DIG ska jag lägga mig i på alla sätt och vis som man måste när det gäller psykisk ohälsa.

Å andra sidan skulle jag mest troligt vara otroligt osympatisk om jag inte respekterade mit barns önskan oavsett vad det gäller för det är respektlöst.

Saken är den att varje beslut man tar leder till konsekvenser. Precis som jag förklarat leder ett beslut om att bryta kontakten till konsekvenser. Att jag inte kan lägga mig i och kontrollera hur barn eventuellt mår är en sådan konsekvens. Den konsekvensen ligger inte på mitt samvete eftersom beslutet låg utanför mig. Det är sådant man måste ta med i beräkningen när man bryter relationer. Att man måste stå SJÄLV för eventuella konsekvenser.

Som jag skrev: jag är trygg i att skolan och barnomsorg har anmälningsplikt när det gäller barn som far illa. För jag kan faktiskt inte påverka.
    Anonym (Vköncc) skrev 2017-06-02 10:57:10 följande:
    Lugna ner dig nu.

Så, ditt barn misshandlar andra människor, och du tycker det är okej att denne tar hand om barn? Det förstår jag inte. Tycker du det är okej att inte försöka hjälpa barn som har det dåligt? Eller är du den enda ditt barn misshandlat?

Tycker du inte att ditt barn har gjort något fel alltså?

Jag är inte provocerad. Jag finner det konstigt att du reagerar så starkt, om du nu är över detta. Du verkar till och med skaffat en användare på familjeliv för att kunna skriva här.
    Jag är lugn som en filbunke men ger svar. Sakliga svar.

Brukar du skuldbelägga systematiskt? det verkar inte bättre.

Du är mycket tydligt provocerad. Varför?
  • sextiotalist
    Anonym (Nelly) skrev 2017-06-02 11:02:33 följande:
    Otroligt många som bryter med speciellt sina sk mammor upplever samma sak. En kvinna som styr och ställer, tar och tar, gör aldrig fel utan lägger egna diagnoser på sina barn både innan och efter brytningen osv. De bestraffar gärna barnbarn genom att förneka deras existens. Jag tror inte en massa. Din text spyr ut samma skit som massor upplevt och upplever. Dina handlingar säger du inte ett jota om utan bara ditt barns. Och du tar brytandet med en axelryckning och anser att det är ditt barns fel. Självinsikt är en stor bristvara hos såna sk föräldrar räknar inte med på något sätt att du ska förstå eller ens inse något. Men jag är iaf glad över att slippa en sån "mamma och mormor" i mitt och barnens liv. Och jag är mer än övertygad att ditt barn är det med.
    Fast du, det finns faktiskt barn som har en problematik som gör att de bryter för anledningar som de flesta skulle rycka på axlarna åt.

• Anonym (Vköncc)
    Tja jodå men eller hur skrev 2017-06-02 11:04:09 följande:
    Det här är ett tydligt exempel på hur man i alla lägen kan skuldbelägga. När det görs systematiskt räknas det som psykisk misshandel, kan vara bra för dig att veta...

Så enligt dig gör jag fel i som respekterar mitt barns önskan att få bli lämnad ifred både när det gäller hen OCH hens familj för enligt DIG ska jag lägga mig i på alla sätt och vis som man måste när det gäller psykisk ohälsa.

Å andra sidan skulle jag mest troligt vara otroligt osympatisk om jag inte respekterade mit barns önskan oavsett vad det gäller för det är respektlöst.

Saken är den att varje beslut man tar leder till konsekvenser. Precis som jag förklarat leder ett beslut om att bryta kontakten till konsekvenser. Att jag inte kan lägga mig i och kontrollera hur barn eventuellt mår är en sådan konsekvens. Den konsekvensen ligger inte på mitt samvete eftersom beslutet låg utanför mig. Det är sådant man måste ta med i beräkningen när man bryter relationer. Att man måste stå SJÄLV för eventuella konsekvenser.

Som jag skrev: jag är trygg i att skolan och barnomsorg har anmälningsplikt när det gäller barn som far illa. För jag kan faktiskt inte påverka.
    Fast du menar på att ditt barn misshandlar folk, det är något du säger att du vet att ditt barn gör. Ändå verkar du inte bry dig om ditt barnbarn. Det förstår jag inte riktigt, det är väl inte ditt barnbarn som har sagt upp kontakten med dig? Hade du varit intresserad av att träffa barnet i annat fall?

Att lämna ett barn hos någon man vet misshandlar barnet låter inte friskt. Du har fortfarande ett ansvar som vuxen gentemot ett barn, att se till att barnet inte far illa.
    Anonym (Nelly) skrev 2017-06-02 11:02:33 följande:
    Otroligt många som bryter med speciellt sina sk mammor upplever samma sak. En kvinna som styr och ställer, tar och tar, gör aldrig fel utan lägger egna diagnoser på sina barn både innan och efter brytningen osv. De bestraffar gärna barnbarn genom att förneka deras existens. Jag tror inte en massa. Din text spyr ut samma skit som massor upplevt och upplever. Dina handlingar säger du inte ett jota om utan bara ditt barns. Och du tar brytandet med en axelryckning och anser att det är ditt barns fel. Självinsikt är en stor bristvara hos såna sk föräldrar räknar inte med på något sätt att du ska förstå eller ens inse något. Men jag är iaf glad över att slippa en sån "mamma och mormor" i mitt och barnens liv. Och jag är mer än övertygad att ditt barn är det med.
    Du berättar om DITT liv men klarar inte av att använda ordet "jag" för det känns lite mer distansierat att skriva "många". Sanningen är att det finns lika många orsaker som det finns människor...

Jag berättar sakligt, resten är din tolkning och dina projiceringar.
    Jag skriver varken om mitt eller mitt barns agerande därför att det inte hör hit. Att du får in annat visar att det handlar om dina egna tolkningar.

Måhända att självinsikt är en generell bristvara men det är inget jag lider brist på faktiskt. Det är ett rent önsketänkande från din sida. Varför är det så oerhört viktigt för dig att det är din sanning som allenarådande? I självinsikt hör att man förstår och inser att man är en del av konflikten men det är inget som återspeglas i det du skriver.
  • Anonym (Vköncc)
    sextiotalist skrev 2017-06-02 11:09:06 följande:
    Fast du, det finns faktiskt barn som har en problematik som gör att de bryter för anledningar som de flesta skulle rycka på axlarna åt.
    Fast då brukar föräldern iaf vara lite bekymrad över att ens barnbarn lever med en misshandlare. Här verkar inte personen bry sig ett minsta.
  • Anonym (Vköncc)
    Tja jodå men eller hur skrev 2017-06-02 11:14:25 följande:
    Du berättar om DITT liv men klarar inte av att använda ordet "jag" för det känns lite mer distansierat att skriva "många". Sanningen är att det finns lika många orsaker som det finns människor...

Jag berättar sakligt, resten är din tolkning och dina projiceringar.
    Jag skriver varken om mitt eller mitt barns agerande därför att det inte hör hit. Att du får in annat visar att det handlar om dina egna tolkningar.

Måhända att självinsikt är en generell bristvara men det är inget jag lider brist på faktiskt. Det är ett rent önsketänkande från din sida. Varför är det så oerhört viktigt för dig att det är din sanning som allenarådande? I självinsikt hör att man förstår och inser att man är en del av konflikten men det är inget som återspeglas i det du skriver.
    Har ditt barn uttryckligen sagt till dig att denne bryter med dig för att straffa dig?
    Anonym (Vköncc) skrev 2017-06-02 11:14:18 följande:
    Fast du menar på att ditt barn misshandlar folk, det är något du säger att du vet att ditt barn gör. Ändå verkar du inte bry dig om ditt barnbarn. Det förstår jag inte riktigt, det är väl inte ditt barnbarn som har sagt upp kontakten med dig? Hade du varit intresserad av att träffa barnet i annat fall?

Att lämna ett barn hos någon man vet misshandlar barnet låter inte friskt. Du har fortfarande ett ansvar som vuxen gentemot ett barn, att se till att barnet inte far illa.

Du gör allt för att skuldbelägga och upprepar dig igen och igen och igen trots att jag förklarat igen och igen.

Vad är det du vill komma fram till?
    Anonym (Vköncc) skrev 2017-06-02 11:16:15 följande:
    Fast då brukar föräldern iaf vara lite bekymrad över att ens barnbarn lever med en misshandlare. Här verkar inte personen bry sig ett minsta.
    Så du är inte nöjd över att jag inte uttrycker oro?
    Säg mig, hur ska jag kunna göra det i praktisk handling i min situation utan att jag kränker mitt barns önskan om att bli lämnad ifred?

Jag tror att du stör dig mest på att jag faktiskt gått vidare i livet.
  • Anonym (Vköncc)
    Tja jodå men eller hur skrev 2017-06-02 11:21:41 följande:
    Så du är inte nöjd över att jag inte uttrycker oro?
    Säg mig, hur ska jag kunna göra det i praktisk handling i min situation utan att jag kränker mitt barns önskan om att bli lämnad ifred?

Jag tror att du stör dig mest på att jag faktiskt gått vidare i livet.
    Du har alltså inga som helst känslor för det här barnbarnet? Du är inte orolig att ditt barn misshandlar det är barnbarnet?

Nej, du får gå vidare i ditt liv hur mycket du vill. Jag tycker det bara är konstigt att du inte bryr dig om hur ditt barnbarn har det.
Svar på tråden Barnen får ej träffa mormor