Ladylufsen skrev 2018-08-24 10:39:10 följande:
Ja håller med! Absurt. Jag har en dotter som är på väg mot fem som antingen bär UV dräkt eller badtrosor/badbyxor (hon fick den undre delen av en bikini eftersom jag hade svårt att hitta fristående byxor..). Men hon började själv prata om att hon ville ha baddräkt i våras, troligen för att hon ser äldre barn på te x förskolan ha det, vilket jag vill försöka avstyra. För jag fattar inte vitsen med att skyla hennes kropp än på flera år, förutom för solen men då finns ju uv-dräkter.
Och vad är det som är så farligt med baddräkt, att man vill avstyra det som skadar barnet förstår jag absolut. Men en jäkla baddräkt, som varken skadar eller hämmar henne.
Hon får inte ha klänning eller kjol på sig heller eftersom de inte heller ha något syfte mer än att det är kläder som brukar bäras av flickor.
Vet du, det finns massor av kläder vi har på oss som egentligen inte har något syfte. Varför får hon inte vara klädd som sina kamrater på stranden?
Det är inte alls konstigt att barn (oavsett kön) sneglar på äldre och även jämnåriga barn och vill ha liknande kläder eller saker.
Man får gärna ha strider mot det man uppfattar som fel i samhället, men låt inte barnen bli verktyg i de striderna.
Så länge du ger din dotter en bra självkänsla och modet att stå upp för sig själv och sina val (inte mammas val) så är varken bikini eller baddräkt något som ger henne men för livet.
Om hon svarar att hon tycker baddräkt är fint, så är det skäl nog att låta henne ha det. Hade hon svarat för att dölja sina bröst, då hade det varit en annan diskussion, men barn i den åldern tänker inte "dölja sina bröst", det tänker, vilken fin baddräkt, sådan vill jag ha, eller vilken fin kjol, eller vilka fina byxor. Det är inte dom som lägger värderingar i plagget, det är du (och en del andra) som fått för sig att ett plagg som använts under hela min uppväxt, är sexualiserat och används endast för att dölja brösten.