Amak skrev 2018-08-23 08:00:40 följande:
Jag tänker på barn över småbarnsåren. Småbarn får ju inte vara i solen. Jag tänker på barn som fortfarande inte har kommit i puberteten men som är stora nog att protestera mot att bada med soldräkterna på sig.
Nej, bikiniöverdelar för barn fanns inte när jag var liten på 70-talet heller. Inte vad jag minns? Jag och mina kompisar hade alltid badbyxor. Vi tänkte inget om det, mer än att man lättare blev kompis med killar. Ända tills man berättade sitt namn, då förstod de att man var en flicka och då ville de inte leka längre.
De fanns visst bikiniöverdelar, hemmavid (bodde i Stockholm) och på västkusten. Det var ingen som badade utan baddräkt eller bikini där jag badade. Även mindre barn hade det.
Och att jag hade bikini hindrade inte att jag var kompis med killar, jag hade mer killkompisar än tjejkompisar, med bikini och baddräkt. Jag har lite svårt att förstå kopplingen med att ha bikini inte vara med killar, utan överdel, kunna vara med killar.
Jag är rätt säker på att det inte har ett dugg med varandra att göra.
Ser ju på stranden hur barnen leker med varandra, pojkar som flickor, de har baddräkt, bikinis, badbyxor, t-hirts, uv-dräkter och leker med varandra