Jag måste tillägga något här, som många andra missar, för den som är ovan vid katter.
Min man är kattmänniska och har alltid haft katt. Jag har aldrig haft katt. Efter några års tjat, så började jag vänja mig vid tanken och kände till slut att ja! Det är klart att vi ska ha katt! Vi köpte två huskatter. De är de finaste, mysigaste, mest underbara katter och jag tycker verkligen om dem, men jag var inte beredd på hur de skulle vara när vi fick hem dem som kattungar.
Det var stökigt hemma precis hela tiden. De tuggade på två krukväxter så till slut fick vi ta bort dem. De hade maratonlopp efter varandra i vardagsrummet så att de välte ner en bordslampa så att den gick sönder; de välte en blomvas som gick i kras och klättrade i alla gardiner så att de blev fula. De bet sönder små plastflaggor som satt på vår sons leksaksgarage och de rev sönder allt som bara liknade toalettpapper eller hushållspapper. Under en lång period kunde vi inte ha hushållspapper framme för då hade vi konfetti i hela lägenheten och toapappret fick vi sätta in i badrumsskåpet.
Hade jag vetat detta innan, så hade det inte hindrat mig från att skaffa katter, men jag hade varit mer förberedd och kanske inte varit så jäkla irriterad på dem när de höll på så där.
Man får helt enkelt vara förberedd på att kattungar är som barn. Man får lära dem vissa saker, helt enkelt, och de stökar ner som sjutton i början. Våra katter klättrade verkligen inte många gånger i gardinerna, eftersom de lärde sig att de inte fick, men innan de lärde sig det, så hann de ju gå sönder, liksom...