Inlägg från: Anonym (lycka till) |Visa alla inlägg
  • Anonym (lycka till)

Skaffa katt?

Jag har 3 katter och de fungerar finfint som innekatter.

Se till att ha tillräckligt med lådor (rekommendationen är lika många låder som katter plus en) och sand som katten gillar. Vissa katter gillar inte grovkornig sand, andra gillar pellets osv, så det kan hända att du får prova några olika sorter innan du hittar rätt. Se till att hålla lådorna rena och fräscha, rensa minst 1-2ggr/dag.

Vad gäller klösandet, se till att du har bra med andra klös-möjligheter som klösträd, klös-pelare osv. Helst minst en vertikal klös-yta som är lika lång eller längre än katten när den är fullt utsträckt. När katten är liten kommer den klösa fel ibland, men varje gång den gör det så bara lyft över den till närmaste klös-möbel så lär den sig fort var den får och inte får klösa. Att försöka lära den genom att spruta vatten är inte att rekommendera om du inte vill att katten ska känna sig rädd/otrygg med dig.

Katter hårar ner, det är bara att acceptera. Skaffa en bra dammsugare, borsta/kamma ofta och köp klädrollers i bulk. :)

Mina katter spyr ibland, det kan bero på att de ätit något eller har blivit rädda/stressade av något, eller har en hårboll på gång. Hos mig så sker det några ggr/månad, men jag har långhåriga katter (mer hårbollar) och har en katt som hetsäter om jag inte passar henne tillräckligt vid utfodringen och kräks av det.

Se till att aktivera katten med lek och lite hjärn-gympa varje dag så kommer den vara lugnare och mer harmonisk. Och ju mer katten associerar dig med roliga saker, desto bättre kommer katten tycka om dig.

Och självklart, borsta/kamma katten, kolla/klipp klorna och kolla att ögon, öron och mun ser  bra ut och luktar bra. Jag brukar gå igenom katterna en gång i veckan så jag säkert inte missar något, men jag hade definitivt märkt om klorna blev för långa eller ögonen rinniga utan att ha speciellt avsatt tid för 'hälsokontroll light' varje vecka.

• Anonym (lycka till)
    Sodacitron skrev 2017-05-20 20:59:10 följande:

Har fått kanonbra svar här!!! känns som om vi vågar och kommer vara väl förberedda. Skulle ändå vilja höra era åsikter om ifall ni föredrar honor eller hanar och varför?

Det är inte någon större skillnad på temperament mellan könen i min mening. Hankatter är enklare att kastrera, det är ett mindre ingrepp och de läker därmed mycket snabbare. (Både honor och hanar kan kastreras efter 12v, och bör för allt i världen kastreras innan de blir könsmogna. Om man nu inte vill riskera felkissande och andra fel-beteenden som kan uppkomma med okastrerade katter.)

Hanar blir generellt något större än honor inom samma ras, bland bondkatter/huskatter/blandraser så är individ-skillnaden större.

Själv föredrar jag hanar, helt utan några belägg för det. Men jag skulle aldrig byta ut min hona, någonsin.

Svar på tråden Skaffa katt?