• Sodacitron

Skaffa katt?

Efter mycket eftertanke har vi nu bestämt att hund inte är något för oss och funderar på katt, vilket hade passat oss mycket bättre MEN jag undrar om det finns ett sätt att få katten att inte klösa på väggar och möbler (självklart skaffar man klösbrädor) och att den inte kissar utanför lådan, dvs på möbler, textilier osv. Blir varnad för settta om jag nämner att vi funderar på en katt. Går det att ha katt och slippa de beternden som jag tycker är något som får mig att inte våga skaffa?

• Svar på tråden Skaffa katt?
  • Anonym (M)

Jag har haft katt hela mitt liv och har inte haft en enda katt som kissat utanför lådan. Kissar katten utanför då mår katten inte bra/ är stressad. När de gäller klösa på möbler så tror jag de flesta kattungar gör de någon gång och då får du fya katten och sätta den vid klösstället och tillslut lär dom sig.

• JennieLj

En katt som mår bra och trivs kissar vanligtvis inte någon annanstans än i lådan. Klösandet är nog ett större problem. Man kan minska det genom att se till att klippa klona ofta (om det är en innekatt, annars bör man inte göra det), ha ordentlig med klösbrädor samt markera att det är inte är okej när de klöser på andra platser (tex. genom att spruta vatten på dem). Men i slutändan är en katt alltid en katt och man måste nog räkna med att det inte alltid går att undvika.

Jag tror att det är ganska individuellt om hurvida katter klöser på möbler osv. Vi har två stycken. Den ena är väldigt duktig och klöser enbart på sin klöspelare samt ibland på trösklar, den andra använder enbart soffan som klösbräde. Både katten och soffan är ganska gamla så vi låter henne hållas, men jag tror att det beteendet hade varit ganska svårt att vänja sig av med även om vi hade försökt.  

• Kjell2

Enda tillfället våra katter har kissat utanför är när de varit sjuka eller extremt stressade. Nöjda och glada katter använder låda. Vet katter som börjat kissa utanför när något drastiskt har hänt, baby, någon ny som flyttar in osv.

Klösning svårare men kloklippning, klösbräda och lite konsekvent uppfostran brukar hjälpa. Vi hängde upp en filt över ett ställe som en kort period var ett populärt och verkligt dumt klösställe.

• Nandez

Jag har haft många katter och ingen har kissat utanför lådan. Har inte heller haft något problem med klösande på möbler, har ett rejält kattklätterträd samt klöspelare som är populära.

• Sodacitron
    Nandez skrev 2017-05-19 13:18:44 följande:

Jag har haft många katter och ingen har kissat utanför lådan. Har inte heller haft något problem med klösande på möbler, har ett rejält kattklätterträd samt klöspelare som är populära.

Det låter lovande! Nämner man katt till mina föräldrar så blir reaktionen: Katt, är du inte klok? de förstör väggar, möbler och kissar ner saker! Vi bor i en helt ny bostad och vill ju inte att detta ska hända men sen tänker jag att så många andra har katt och populariteten skulle inte vara så hög om det var så mycket problem.
  • Kjell2
    Sodacitron skrev 2017-05-19 13:36:48 följande:
    Det låter lovande! Nämner man katt till mina föräldrar så blir reaktionen: Katt, är du inte klok? de förstör väggar, möbler och kissar ner saker! Vi bor i en helt ny bostad och vill ju inte att detta ska hända men sen tänker jag att så många andra har katt och populariteten skulle inte vara så hög om det var så mycket problem.
    Katter precis som barn, hundar, gäster och vuxna kommer till och från påverka inredning. Med hår, kräk och när saker inte är ok med urin och avföring.  
  • Nandez
    Sodacitron skrev 2017-05-19 13:36:48 följande:
    Min nuvarande katt är åtta månader och det fungerar helt utan problem. Vi fick en påse med sand från uppfödaren som vi la i vår kattlåda. När vi kom hem så satte vi katten i lådan och inte en gång har det hänt att han gjort sina behov någon annanstans.
    Katten gillar klätterträdet, katten gillar att ligga högst uppe.
  • Nandez
    Kjell2 skrev 2017-05-19 13:44:15 följande:
    Katter precis som barn, hundar, gäster och vuxna kommer till och från påverka inredning. Med hår, kräk och när saker inte är ok med urin och avföring.  
    Det har inte hänt med någon av mina katter och jag har haft många.
  • Nandez
    Kjell2 skrev 2017-05-19 13:44:15 följande:
    Glömde, inte ens när en av katterna blev sjuk och inte kunde gå med bakbenen så hasade han till lådan.
  • Kjell2
    Nandez skrev 2017-05-19 13:55:32 följande:
    Det har inte hänt med någon av mina katter och jag har haft många.
    Våra är av långhårig typ  och fäller en del på våren. En och annan hårboll kräks fram då och då. Vanligtvis på golvét så det bara är att torka upp men någon gång har det hänt på lakan så det behövs en tvätt.

En gång fick en av katterna diarre och la helt okontrollerat en stor blaffa på en matta. Löste med en kemtvätt. En annan gång fastnade en katt och blev hängande, fick panik och tömde blåsan. Löstes med trasa och dusch.

Men - kortfattat - inga större problem och det är helt klart värt det

Svar på tråden Skaffa katt?