Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2022-06-10 20:09:36 följande:
    Finns ens en sådan motion?

Den motion jag länkade till var det närmsta jag hittade. Exakt hur varje parti röstat vet jag inte, men jag vet att det inte räcker med stöd från s, v och mp för att anses ha riksdagens stöd, således finns ett stöd även hos oppositionen för förslaget.
    Va? hur tänker du nu? Den motion som du länkar till har inte fått riksdagens stöd. 

S,V, MP vill förbjuda religiösa skolor. SD, M KD och  L vill tillåta religiösa skolor.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2022-06-10 20:09:36 följande:
    Finns ens en sådan motion?

Den motion jag länkade till var det närmsta jag hittade. Exakt hur varje parti röstat vet jag inte, men jag vet att det inte räcker med stöd från s, v och mp för att anses ha riksdagens stöd, således finns ett stöd även hos oppositionen för förslaget.
    Den motion som du hänvisar till fick alltså avslag i utbildningsutskottet och det beror på partier som SD, M, KD och L som anser att det ska vara tillåtet med religiösa friskolor. 
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2022-06-10 20:36:59 följande:
    Kopierat från länkad sida:

Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att överväga att stoppa religiösa friskolor och tillkännager detta för regeringen.
    Alla motioner formuleras på det sättet. 

Det är alltså den socialdemokratiska politikern så föreslår att Riksdagen ska ställa sig bakom hennes beslut. Men det gjorde den inte och detta p.g.a. politiker från SD, M, KD och L. 

• KillBill
    Tom Araya skrev 2022-06-10 20:49:23 följande:
    Du menar att påståendet på sidan är falskt?
    Nej. Förstår du inte? Den text du hänvisar till är inte beslutet utan förslaget till beslut. S politikern vill att:

"Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att överväga att stoppa religiösa friskolor och tillkännager detta för regeringen" 

Detta gjorde inte Riksdagen och detta p.g.a. politiker från SD, M, KD och L. 
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2022-06-10 21:09:58 följande:
    Om det du hävdar verkligen stämmer, så är formuleringen minst sagt anmärkningsvärd.
    Eftersom "Vill att..." är utelämnat, så blir det ett påstående snarare än en önskan/mälsättning.
    Det jag hävdar stämmer till 100%.

Alla motioner är formulerade på ett liknande sätt. Här ett exempel där SD ville begränsa svenska kvinnors rätt till fri abort från vecka 18 till vecka 12 och som du ser så är den formulerad på ett liknande sätt. Denna motion gick tack och lov inte igenom (och det tror jag att du känner till). 

• KillBill
    Tom Araya skrev 2022-06-10 21:54:43 följande:
    Här finns en väsentlig skillnad då texten inleds med "Förslag till riksdagsbeslut". Respektive punkt under är således förslag och inte ett påstående.
    Ta nu en extra titt. Även ditt exempel inleds på samma sätt med "Förslag till riksdagsbeslut". Ser du inte rubriken?

• KillBill
    Tom Araya skrev 2022-06-10 22:56:07 följande:
    Nja, det är en rubrik särad från texten, till skillnad mot en inledning med innehållet i punktform under.
    Ge dig nu
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2022-06-11 04:39:01 följande:
    Nej, jag pekar på ett språkligt fel som kan missförstås.
    Jag kan inte se att du har bekräftat att ditt påstående om att förbudet mot religiösa friskolor gått igenom i riksdagen var felaktigt. Du erkänner alltså att du hade fel?
Svar på tråden Skolan - vad händer?