Skolan - vad händer?
Jag är utbildad lärare och jag röstade på de "blåbruna". Just i frågan om marknadsskolan så tycker jag dock att de rödgröna är bättre. Marknadsskolan är en katastrof, men alla problem som finns i skolan beror inte på den. De rödgrönas "flumskola" är också en stor bidragande faktor till skolans förfall.
Det var inte borgarna som beslutade att skolan skulle inkludera alla. Numera går flera elever som borde gå i särskola eller någon form av resursklass i "vanliga" klasser.
skolvarlden.se/artiklar/larare-och-elever-far-ta-smallen-av-inkluderingen
skolvarlden.se/bloggar/alexander-skytte/inkludering-ar-ingen-besparing-det-ar-precis-tvartom
www.skolaochsamhalle.se/flode/skola/isak-skogstad-den-exkluderande-inkluderingen/
Det kan vara väldigt givande att undervisa om man har en bra klass, men just nu så ägnar sig inte lärare så mycket åt undervisning. En stor del av tiden går ut på att lösa konflikter eller styra upp bråk.
Att lärarnas befogenhet minskat gör det inte lättare. Numera ska man använda sig av lågaffektivt bemötande och med låg och vänlig röst be elever att sluta kasta stolar. Om man höjer rösten en halv oktav så kommer det komma fyrtio tusen miljarder klagomål från föräldrar eller skolledning. Många lärare vill inte längre ingripa längre för att de är rödda för replissarier
Man måste tänka att lilla Liam inte har det så lätt och det är inte hans fel om han slår sönder tre datorer på en termin. Han har ju faktiskt ADHD.
Bla, bla, bla
Själv så tycker jag att det ofta är flummigare i skolan idag än före 1980 (då borgerliga politiker fick makten över den svenska skolplanen)
Kan du förklara på vilket sätt borgarna inte skulle vara ansvariga för att skolan ska inkludera alla?