Glinda från Oz skrev 2017-05-16 12:56:01 följande:
Det här var inte förra året, men det var inte så länge sedan att det var förr i tiden heller. Jag har själv autism och ligger pågränsen till ADHD så jag vet mycket väl vad osynliga funktionshinder är (handikapp säger man inte numera) och jag står för min åsikt.
Bara för att du känner att du skulle klara av det innebär det inte att alla gör det.
"Nuförtiden" gäller det inte enbart rullstolar. Så antingen har du arbetat där innan detta kom till eller så har du/ni som arbetade på attraktionerna inte haft koll på vad som gäller.
Så jo, jag hoppas de som arbetar där "nuförtiden" tänker ett steg till och inser varför deras arbetsgivare har de regler som de har.
"ÅKATTRAKTIONER
Gäster som har dolda funktionsnedsättningar (vars utmaningar inte tillåter dem att stå i våra köfållor) har också möjlighet att göra entré via våra utgångar. Mot uppvisande av ett intyg erhåller man då en stämpel i vårt Servicecenter. Intyget bör innehålla ditt namn, telefonnummer, en kortfattad beskrivning av vad dina utmaningar är, samt vara signerat av och ha namn och kontaktuppgifter till en person som har insikt i dina utmaningar. Vi godkänner intyg från vården, skolan samt ev. assistansbolag (ex läkare, sjuksköterskor, terapeuter, kuratorer, personlig assistent, särskolelärare, rektorer, vårdcentraler, skolsköterska etc.)."
www.gronalund.com/sv/Planera-ditt-besok/tips-information/Funktionsnedsattning/
Inte heller Liseberg drar gränsen för rullstolar.
fragor.liseberg.se/org/liseberg/d/adhd-9/