• Alexi

Funktionshindrade barn som går före i kön på Liseberg

Läste en fin berättelse på FB idag om en mamma som hade haft en toppendag på Liseberg med sin (vad jag gissar) autistiske son.

De fick gå in till åkgrejorna via någon specialgrej och hade då hört en del sura kommentarer om det från andra som stod i långa köer.

Vad är en bra förklaring till varför vissa går före i köerna? Om en förälder står i långa, långa köer med ett barn som tycker det är galet jobbigt och tråkigt att vänta, hur bör den föräldern på ett bra och pedagogiskt sätt förklara varför vissa får gå före?

• Svar på tråden Funktionshindrade barn som går före i kön på Liseberg
  • fornminne

Jag tycker att det är helt ok att även andra grupper än rullstolsbundna ibland får gå före i kön, förutsatt att de har intyg samt ledsagare med sig. Annars kan det lätt missbrukas.

• fornminne

Dvs vem som helst ska givetvis inte kunna dyka upp och säga: "Jag måste gå före, för jag har ADHD." Därtill ska det handla om ganska grava svårigheter. Då minskar man risken att det missbrukas, samtidigt som man ger fler möjlighet att roa sig på tivolin och dylikt. Något som kanske hade varit omöjligt för dem annars.

• Förväntanstid
    Glinda från Oz skrev 2017-05-16 19:00:28 följande:

Du har med andra ord inte läst alls.

Det är ok om du ångrat dig, och ännu bättre om du erkänner det.

Jag tänker inte börja citera dina tidigare inlägg för att bevisa något, ingen annan bryr sig ändå och du har redan bestämt dig för att spela dum. Det är tråkigt med tjafs.
  • Wench85
    Alexi skrev 2017-05-15 15:43:09 följande:

Läste en fin berättelse på FB idag om en mamma som hade haft en toppendag på Liseberg med sin (vad jag gissar) autistiske son.

De fick gå in till åkgrejorna via någon specialgrej och hade då hört en del sura kommentarer om det från andra som stod i långa köer.

Vad är en bra förklaring till varför vissa går före i köerna? Om en förälder står i långa, långa köer med ett barn som tycker det är galet jobbigt och tråkigt att vänta, hur bör den föräldern på ett bra och pedagogiskt sätt förklara varför vissa får gå före?

Förhoppningsvis har en bra förälder pratat med barnen på massor av olika sätt om att folk är olika och har olika behov. Om jag stod i lång kö med min femåring och sjuåring och de uppfattade det som att någon fick gå före i kön genom en annan ingång skulle de kanske säga något om varför eller orättvist och då skulle jag ha två val.
    Om barnen var trötta, riskerade att bryta ihop, kissnödiga etc skulle jag försöka fokusera om deras tanke med ett: "Och alldeles strax är det vår tur, vad spännande, tror du att vi får en grön eller blå vagn?"
    Men i de allra flesta fall skulle jag antagligen besvara deras fråga med: "Det finns en speciell ingång för personer som inte kan köa, till exempel för att de har en rullstol som inte kan åka i trappan eller för att det känns som att deras hjärna ska explodera om de hör allt ljud från alla som står här och pratar i kön eller så. Det där barnet kanske fick gå i den kön? Eller så kanske det hade vunnit en tävling! Vad tror du?"
  • Glinda från Oz
    Förväntanstid skrev 2017-05-17 08:07:46 följande:

Det är ok om du ångrat dig, och ännu bättre om du erkänner det.

Jag tänker inte börja citera dina tidigare inlägg för att bevisa något, ingen annan bryr sig ändå och du har redan bestämt dig för att spela dum. Det är tråkigt med tjafs.

Haha, snacka omsatt lägga dina ord i min mun. Med din fantasi borde du skriva böcker.
  • trollets mamma

Jag har varit på Liseberg med ledsagare. Det är inte bara just barn utan även jag som handikappad vuxen som får ha med ledsagare. Givetvis visar man läkarintyg på Gästservice för att få ledsagarpasset. Sen så orkar jag inte åka lika många karuseller som en frisk vuxen kan.

Ett funktionsnedsatt barn behöver dessutom ledsagaren just om en karusell stannar/fastnar för att då inte gripas av panik! Det kvittar då om barnet har rullstol med eller inte!

Det är Lisebergs egen personal som sa till mig när jag berättat vid Flumrides 45 minuter långa kö att jag inte kan stå upp och vänta utan vill sitta någonstans och vänta på min tur att: ?Gå till Gästservice och be att få ett ledsagarband så slipper du stå i kö?.

Tack Liseberg!

Och till er avundsjuka kan jag berätta följande:

Kommer man som handikappad med åkkuponger och har med sig sin ledsagare till en karusell, så får man ofta av Lisebergs personal tillsammans både åka två varv utan att gå av emellan och man betalar då bara för det ena varvet!
  • Brumma
    trollets mamma skrev 2017-05-18 22:12:51 följande:

Jag har varit på Liseberg med ledsagare. Det är inte bara just barn utan även jag som handikappad vuxen som får ha med ledsagare. Givetvis visar man läkarintyg på Gästservice för att få ledsagarpasset. Sen så orkar jag inte åka lika många karuseller som en frisk vuxen kan.

Ett funktionsnedsatt barn behöver dessutom ledsagaren just om en karusell stannar/fastnar för att då inte gripas av panik! Det kvittar då om barnet har rullstol med eller inte!

Det är Lisebergs egen personal som sa till mig när jag berättat vid Flumrides 45 minuter långa kö att jag inte kan stå upp och vänta utan vill sitta någonstans och vänta på min tur att: ?Gå till Gästservice och be att få ett ledsagarband så slipper du stå i kö?.

Tack Liseberg!Och till er avundsjuka kan jag berätta följande:

Kommer man som handikappad med åkkuponger och har med sig sin ledsagare till en karusell, så får man ofta av Lisebergs personal tillsammans både åka två varv utan att gå av emellan och man betalar då bara för det ena varvet!

Och på Gröna Lund finns dessa regler:

"Har gästen svårt att ta sig i och ur attraktionen, går det bra att sitta kvar till nästa tur (max tre åkturer åt gången). Gästens ledsagare/assistent bör vara behjälplig vid i och urstigning av attraktionen."

Bra :)
  • Kattflickan

Vuxna människor som är avundsjuka på handikappade för att de i vissa lägen får gå före har dels dålig empatiförmåga och dels dåligt perspektiv.

Barn som känner den avundsjukan har vi vuxna ett ansvar för att få dem att se det vidare perspektivet.

• LV2

Att vara förälder är inte lätt . Att ha funktionshindrade barn är mycket tuffare en autistiskt barn brukar inte vara lätt att få med på sådana saker de kräver struktur de blir oroliga vid nya saker . Att detta barn och mamma kunde få en bra dag låter mycket härligt . Jag har själv barn med funktionshinder vi går inte före någon i kön mina barn klarar av att vänta på sin tur . Jag har full förståelse att visa får gå före i kön och jag blir inte sur .

• anne h

Vi går före kön och får därtill åka två gånger om sonen vill, vilket inte händer så ofta iofs.
    Orsak? Att det är väldigt svårt att stå i köerna med rullstol, går liksom inte ens att göra det då det är för trångt, därför går vi in bakvägen.

Varför skulle det ens behöva förklaras? Låt folk gå före om de behöver det. Jag står i kö när sonen inte åker, inte ifrågasätter jag om de som går före verkligen har orsak till det. Det finns en uppsjö med skäl till varför man får göra det. I många fall "syns" det inte för utomstående.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Xxtipptipp

Måste säga att många här värkar som otroligt hämska bittra människor. Fy skäms på er .

Svar på tråden Funktionshindrade barn som går före i kön på Liseberg