Alexi skrev 2017-05-15 15:43:09 följande:
Läste en fin berättelse på FB idag om en mamma som hade haft en toppendag på Liseberg med sin (vad jag gissar) autistiske son.
De fick gå in till åkgrejorna via någon specialgrej och hade då hört en del sura kommentarer om det från andra som stod i långa köer.
Vad är en bra förklaring till varför vissa går före i köerna? Om en förälder står i långa, långa köer med ett barn som tycker det är galet jobbigt och tråkigt att vänta, hur bör den föräldern på ett bra och pedagogiskt sätt förklara varför vissa får gå före?
Förhoppningsvis har en bra förälder pratat med barnen på massor av olika sätt om att folk är olika och har olika behov. Om jag stod i lång kö med min femåring och sjuåring och de uppfattade det som att någon fick gå före i kön genom en annan ingång skulle de kanske säga något om varför eller orättvist och då skulle jag ha två val.
Om barnen var trötta, riskerade att bryta ihop, kissnödiga etc skulle jag försöka fokusera om deras tanke med ett: "Och alldeles strax är det vår tur, vad spännande, tror du att vi får en grön eller blå vagn?"
Men i de allra flesta fall skulle jag antagligen besvara deras fråga med: "Det finns en speciell ingång för personer som inte kan köa, till exempel för att de har en rullstol som inte kan åka i trappan eller för att det känns som att deras hjärna ska explodera om de hör allt ljud från alla som står här och pratar i kön eller så.
Det där barnet kanske fick gå i den kön? Eller så kanske det hade vunnit en tävling! Vad tror du?"