Inlägg från: Nykär15 |Visa alla inlägg
  • Nykär15

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

Jsv17 skrev 2017-05-22 08:12:17 följande:
    Jag är där, är endast lite trött och mina bröst ömmar lite. Ihop med mina blödningar rätt jobbigt, men nu vet jag ju att allt är bra, så man får väl försöka njuta av att må bra

Jag ska också fixa en doppler sen tror jag, så kan man förhoppningsvis lugna sig själv lite!

Skönt inte vara ensam..förstår det blir extra läskigt för dig som uppe på detta har blödningar, men nu vet du att de inte är farliga iaf, snart växer moderkakan med upp så du slipper detta. Har en bekant som blödde precis hela graviditeten, galna mängder. Men liten föddes i v 39 och mår bra Hjärta det kommer gå bra för dig!

Min bäbis var med helt galet vild, tog en stund innan hon kunde ta en bild och mäta. Ska på UL nästa fredag igen, ska bli kul se hur mycket liten har växt då. Hoppas få svar på NIPT innan dess med..men pga helgdagar denna veckan så kunde det dröja till veckan efter....denna veckan tänker jag inte så mycket på det, men nästa vecka kommer jag vara som på nålar varje gång telefonen ringer...

• Nykär15
    Jilo skrev 2017-05-22 13:06:24 följande:
    Jag mår bara sämre och sämre...snart i v 13 så det vänder väl när som helst dock :)

Ja alltså mitt illamående är ju inte bättre, men det märker jag inte av när jag tar Lergigan Comp, mår illa brukar jag göra framåt v 17 ungefär...men jag menar i övrigt, brösten ömmar inte, magen är inte lika uppsvälld, har nästan ingen molvärk. 

Tar du något mot ditt illamående? 

• Nykär15
    Jilo skrev 2017-05-22 16:58:12 följande:

Nä jag tar inget just nu, men ska det fortsätta bli värre kanske jag måste, trots tröttheten. Min mage är fortfarande jättesvullen, ser ut som jag är i sjunde månaden typ :(

Lergigan Comp har gjort mig MYCKET piggare! Be din bm skriva ut, Postafen blev jag komatrött av, de tar jag på kvällen när Lergigan slutar verka, vill inte vara pigg när jag ska sova.
  • Nykär15
    vasg skrev 2017-05-22 18:34:10 följande:

Kan man höra med doppler så tidigt? Har bara hört art man kan höra barnet tidigast typ vecka 14-16, men vad häftigt! Jag funderar också på att skaffa en bara för att lugna mina nerver lite, mem är rädd att det ska skapa mer oro om hag inte hittar hjärtljuden..

Vet ju vad jag ska leta efter, kolla youtube sök på doppler fetus week 10, så finns bra filmer som visar vilka ljud som är vilka. Hör vår bäbis tydligt och dopplern visar 170 bpm <3 men vet ju vad jag letar efter. Hörde från 11+ med förra och 13-14+ med förrförra, men berodde på att jag köpte doppler först då.

Spelade in min på telefonen så jag kan höra när jag vill, fantastiskt!
    SkogsstjärnN skrev 2017-05-22 18:23:44 följande:

Har kikat in i magen och den lilla korven fortsätter växa som sig bör. 18,5mm idag och bjöd till och med på lite viftande armar och en misslyckad kullerbytta.

Imorgon ska jag på inskrivning hos barnmorskan. Jag är lagom nervös, har haft en jättedålig och en jättebra. Svårt bli nöjd efter det.

Vad härligt!!

Ska på mitt nästa ul först nästa fredag, men var ju på ett förra veckan. Vår viftade och sparkade och var väldigt busig :)
  • Nykär15
    vasg skrev 2017-05-22 20:22:44 följande:

men åh, får nog överväga det ett varv till tror jag. Men är oclså rädd att jag kommer vilja använda den för ofta och stressa barnet

En stressad mamma stressar barnet mer än en kort stund med en doppler sa en klok bm till mig en gång. Vid riskgraviditeter kan det behöva göras många ul/kontroller med doppler, så det skadar inte barnet.
  • Nykär15
    Ebbalisa skrev 2017-05-23 08:00:15 följande:

Kände mig jättekonstig igår kväll, febrig och förkyld. Tog en påse frenadol spanskt läkemedel med bl.a. Paracetamol toppenbra mot feber å förkylning.

Får liksom en magknip som hugger till och nästan viker mig dubbel, det avtar lika fort. Går till toan, kändes mer som jag behövde gå på toaletten och vädra, kände mig lite "gasig". Inge konstigare än så, går å lägger mig igen.

Efter en stund blir jag kissnödig, sätter mig på sängkanten en stund innan jag vandrar till toaletten igen för att kissa. Kommer tillbaka till sängen och ser blod efter där jag suttit på sängkanten! Rusar tillbaka till toaletten för att kolla spår från mitt toalettbesök men ser inget såklart efter det jag spolat. Tar papper å torkar mig och ser färskt blod i pappret och även lite som koagulerat blod.
    Klockan är mycket så det finns ingen att ringa och inget annat att göra än att vänta till morgondagen. Har inte blodat under natten och det som jag ev kunde se nu på morgonen var mer som brunaktig flytning. Känner mig konstigt nog inte orolig direkt. Men ska såklart ringa barnmorskan.

Jag gjorde cellprovtagning precis innan jag blev gravid. Fick svar att jag hade förhöjda värden (då var jag gravid). Blev kallad till nytt cellprov som jag gjorde i onsdags förra veckan. Dom tog några "flikar" från livmodern. Hon sa att det kan komma som en mensliknande blödning efter det att "sårskorpan" på livmodern lossnar.

Så kanske det var det som visade sig igår? Men så många dagar efteråt?
    En annan tanke var om frenadolet var orsaken... men det är säkert ingen fara..

LÅter som det kan komma efter cellprovet ju, säkert ingen fara men klart man vill kolla upp det!

Ebbalisa skrev 2017-05-23 07:39:24 följande:
    Jag fyller 40 i höst. Var å lämnade blodprov inför KUB den 9 juni igår (är nu i 10+4). Är åxå orolig, vill helst göra NIPT men det kan man inte göra här i Nyköping. För att få göra NIPT så måste man ha fått "sannolikhet" på KUB. Funderar ändå på att göra det privat någonstans.

Tänk på att det är två veckor svarstid på NIPT, så är ju bättre göra det tidigare, än senare. Så har iaf vi tänkt, tog blodprovet i v 10+1 (vissa ställen tar från 9+0 men vår klinik säger 10+0 för att vara säker på att det är tillräckligt med DNA i blodet). Sen är det helgdagar nu så vet inte om jag får mitt svar först efter 6/6...segt att vänta men skönt att kunna ta ett prov så här tidigt ändå. 

Jag är med 40 år. Sist dog vår lilla ett par dagar före KUB så vi såg det där...fruktansvärt. Jag vill heller inte göra KUB eftersom det ändå inte ger något klart besked på samma sätt som NIPT. Man får ju ofta rätt dåliga siffror i vår ålder bara pga blodprovet, så mig hade det stressat mer och sen få gå ett par veckor till i väntan på ett nytt prov..nej, det hade jag inte klarat. 

• Nykär15
    SkogsstjärnN skrev 2017-05-23 14:18:42 följande:

Jahap. Då var det en såndär dålig BM. Eller: vi hade noll personkemi. Hon tuggade tuggumi och smackade högt och pratade jättefort. Och forttsatte efter att jag berättat att jag är hörselskadad. Ok att det inte märka på mig men när jag säger att jag har en svår hörselnedsättning så kan hon väll anpassa sig lite?

Efter att jg berättat hur mina två graviditeter varit frågade hon mig om jag aldrig fått höra att jag inte borde bli gravid/skaffa fler barn för det är farligt för mig. Kul höra. Nej, det har ingen sagt, för det är inte så. Jag frågade efter andra och då var det bara köra på. Sen hade hon inga svar på de frågor jag hade, eller så skulle vi ta svaret sen.

Vet inte vad jag ska göra nu. Kolla om jag kan få gå hos nån barnmorska på sjukhuset? De kanske har nån på specmödra. Skit i att jag måste köra fem mil.

Kub fick jag göra. Så får boka tid för det.

Usch vad tråkigt. Finns det bara en där du går eller kan du byta? Jag är med livrädd för att inte gilla min, och gör jag inte det så kommer jag faktiskt att byta...vill ha en fin tid och inte känna att de där besöken ger ångest. Hellre åka lite långt isf. 
  • Nykär15
    SkogsstjärnN skrev 2017-05-23 18:30:14 följande:

Jaa jag kan ju inte gå till henne. Hon tyckte också det var bättre att jag tog en hel dag ledigt för att komma och ta prover istället för att jag skulle få en tid som passar jobbet för "hon brukar låta undersköterskan ta prover". Smack smack. Sa saker som att "ja så brukar det vara såhär men du kommer ju ha en annan planering men det tar vi då". Jaha, men ungefär då? "Nämen det kommer säkert läkaren berätta för dig." Förra barnmorskan sa redan på hälsosamtalet ungefär hur det såg ut med läkarbesök, flödeskontroller och riskfaktorer. I slutet gick jag dit två gånger i veckan och då är det jävligt noga att man trivs.

Det finns en annan barnmorska på samma mottagning. Jag är bara så konflikträdd att jag vet inte hur jag skulle lösa det. Hellre byta mottagning helt. Tänker att jag tar upp det med läkaren nästa gång då jag ändå inte har något tid till barnmorskan innan det. Ska jag fortsätta åka till sjukhuset kanske jag kan få en barnmorska där också.

Usch vad jobbigt...jag hade ringt den andra bm och förklarat att jag vill byta då jag inte kände att vi klickade jag och den andra. Eller som du säger prata med läkaren om hur det går att lösa...
  • Nykär15
    Jilo skrev 2017-05-24 11:15:44 följande:

Svar på nipt idag - mycket låg risk (1/10000) :) Nu kan jag kanske äntligen bli gravid "på riktigt" :)

Åhhh vad skönt! Grattis! Hur många arbetsdagar fick du vänta på svaret? Imorgon är det en vecka sen vi tog vårt....
  • Nykär15
    Jilo skrev 2017-05-24 15:03:07 följande:

Vi gjorde det i tisdags så sex arbetsdagar blev det. Tog dock inte den utökade, den skulle ta ca fyra veckor.

Kan fortfarande inte fatta att jag är gravid och allt är bra! Men det kommer mer och mer så jag hoppas att jag snart känner det som jag brukar :)

Oj vad snabbt! Vi tog utökade, skulle ta 10 arbetsdagar
Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL