Inlägg från: Nykär15 |Visa alla inlägg
  • Nykär15

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

mrshudson75 skrev 2017-05-10 09:26:22 följande:

Roligt att vi är fler med många barn här.

Jag slutar ju aldrig att oroa mig. Nu väntar snart kub o jag vet ju att min ålder kommer dra ner siffrorna även om nackspalten ser bra ut. Blir dessutom ovägskiclad till sthlm för ul då de tydligen inte gör detta här i Visby :-/

I dag ska jag på inskrivning varjefall. Blir kul att få tala lite mer ordentligt med barnmorskan.

Jag har inte vågat ta postafen men bör kanske testa när jag hör att det fungerar då bra fär er dom trstat? Mår så illa så illa. Fast så fort det blir bättre så blir man ju såååå orolig för det! ha ha

Ja jag nojjar när jag mår så här bra, men har testat att skippa tabletten så jag vet att jag mår dåligt igen då...så nu testar jag inte det utan hoppas på att liten ändå mår bättre av att jag mår bra och kan äta någorlunda normalt och vara uppe och röra mig mer, innan ville jag bara ligga på soffan...

Hoppas KUB ska gå bra, när ska du göra det? Lämnar prov för NIPT nästa vecka...så om tre veckor kommer vi veta om allt är bra därinne..känns väldigt läskigt. 

• Nykär15
    mrshudson75 skrev 2017-05-10 10:30:50 följande:
    Så skönt ända att göra NIPT. Som ger lite säkrare svar än kub. Fast föstår att det blir en orolig väntan :-/ Läste i tråden att du fått medicin för att förhindra ma. Det är ju super. <3

Jag blev ju framflyttad en hel vecka så det blev bråttom med kub. Särskilt då jag måste ta mig fr Visby till Huddinge Väntar på att de ska ringa om tid, men bör bli inom ett par veckor.

Ja medicinerna kan hjälpa en graviditet att stanna kvar, men den påverkar ju inte utvecklingen av fostret så går det dåligt så kan det ju göra det ändå...men kan ju förhindra blodproppar osv. Men visst, det är skönt att ha dem och jag är lugnare av det. Men sist visste jag ju inte att jag hade problem i kroppen, så då trodde jag ju allt var frid o fröjd. 

Segt att behöva åka så långt, men skönt få det gjort. Jag gillar att man kan ta NIPT så tidigt, så man har besked samma vecka man annars hade gjort KUB. Fixar ju inte KUB efter sist...så även om vi får både KUB och efterföljande NIPT gratis så gör vi hellre det privat och betalar och får besked ca 3 veckor tidigare än om vi gör via landsting. 

• Nykär15
    Yoss skrev 2017-05-10 11:09:42 följande:
    Vad spännande!
    Jag var på info träff i v.6 men hade min riktiga inskrivning 4 maj och var då v.10+4 och jag ska också på UL den 18 Maj (KUB).

Mitt nästa UL är med 18 maj, men då är jag bara v 10+1, är inför provtagningen av NIPT. 

Lite avis på er som kommit längre i er graviditet Glad tiden går långsamt. 

• Nykär15
    Yoss skrev 2017-05-10 11:37:45 följande:
    Ok! Gör man UL även vid NIPT? I mitt län får man göra ett "kostnadsfritt" (Alla tester kostar 330kr oavsett om du gör 1 eller alla) NIPT-test om man får ett dåligt besked från KUB. 

Så är det här med, skillnaden är att alla får göra NIPT (kostndsfritt) efter KUB oavsett resultat om man vill det då det pågår en studie. Men grejen är ju just den att jag inte vill göra KUB och då kan jag inte få bara NIPT...för mig blir i så fall provtagningen så sent eftersom man helst vill göra KUB efter 12 fullgångna veckor. Och då får jag besked från NIPT i 14+...nu får jag besked innan 12+ vilket känns bättre om man skulle behöva avbryta,...

Man måste göra UL vid NIPT för att se om det är en levande graviditet, lite onödigt att ta provet annars ju....men de gör inga mätningar annat än att längden på fostret motsvarar veckan och att hjärtat slår. 

• Nykär15
    SkogsstjärnN skrev 2017-05-10 14:39:22 följande:
    Har du fått veta att du har ökad proppbenägenhet eller så? Vet att du äter trombyl men jag får ju det även om man inte hittat något fel:P.
    Ja min mamma fick en infarkt på moderkakan när jag låg i magen och min dotter hade för liten moderkaka när hon föddes så efter MA nu bestämdes det efter utredningen att jag bör äta det då det kan vara orsak till att det gick dåligt,..
    Sjolund90 skrev 2017-05-10 14:40:27 följande:

gjorde ett vul idag och fick en bekräftelse att de va nån där inne och hjärtat slog , blev flyttad 2v så är i v8 nu istället v10 :) Dock måste man vänta till v 18 när Rul är för att titta närmare på hjärtats utveckling, när våran förra graviditet med dottern slutade med att vi fick lov att avbryta pågrund av ett allvarligt hjärtfel som dom inte kunde se förns vid v18-19 och hon föddes v20+1 :"(

vill bara att tiden ska gå fortare nu, så man kan glädja sig på riktigt!

Skönt med VUl och att allt såg bra ut. Hur kändes det att de flyttade dig så mycket? Kan det vara så att du hade ÄL så mycket senare än vad du trott?  Är ju ändå ganska mycket att flyttas två veckor. Skönt de kommer ha extra koll på hjärtat Hjärta
  • Nykär15
    Maramba skrev 2017-05-11 08:15:44 följande:

Igårkväll fick jag hem min Angelsounds.

Naturligtvis kunde jag inte hålla mig från att testa den trots att jag vet att det är alldeles för tidigt (8+5 igår).

Naturligtvis lyckades jag inte höra något hjärtljud (förutom min egen puls som jag stötte på flera gånger).

Även fast jag lovat både mig själv och min sambo att inte bli orolig så är det ju inte roligt när man inte hittar nåt hjärtljud.

I instruktionerna tror jag det står tidigast v. 12 (eller var det v. 14?) och nu ska jag försöka hålla mig iaf i en vecka innan jag testar igen.

Vad är det tidigaste ni hört hjärtljud på egen hand om ni använt någon form av doppler? :)

Jag hörde från 11+ sist...så är väldigt tidigt än. Tänk på att fostret är runt 1,5-2 cm långt ännu bara, och hur litet hjärtat är då...så är det inte så konstigt att man inte kan höra det Glad

• Nykär15
    SkogsstjärnN skrev 2017-05-11 14:28:16 följande:

Jag hörde i vecka 10-11 med förra. Men det krävdes extremt tålamod och förmodligen fler timmar än jag skulle erkänna.

Fullgångna 10+ eller hur menar du?

Testade för skojs skull idag, men nej, omöjligt avgöra. Vecka 9+1 idag :)
  • Nykär15
    SkogsstjärnN skrev 2017-05-12 05:37:52 följande:
    Ja precis, fullgångna 10 eller 11:)
    Jag fick hem min sist i v 11+ nånting och hörde direkt, men vet inte om jag hade hört innan eftersom jag inte hade nån. Får testa nästa vecka igen när jag gått över 10+ och se om jag hör nåt då.
    Jennys Bageri skrev 2017-05-11 23:09:42 följande:
    Idag gick jag in i v .9 och har fem barn här hemma. Äldsta är 9 år och sen kommer resten + valpen också om den nu räknas. Jag tycker det har gått bra ändå, jag orkar ju inte allt jag förväntas ska göra här hemma och hinner inte göra allt i samma tempo längre. Men det flyter på och jag försöker njuta av bebismagen samt att vila så fort jag får en lucka. Men igår och idag har det varit hemskt. Trötthet samt illamående kan jag hantera, jag är rätt hårdhudad och gillar att vara igång. Men jag tror hormonerna har spökat. Arg, irriterad, less,, apatisk stort behov av att ha det lugnt och tyst runt omkring mig. Haha,, det är ju bara att glömma, har jobbat på med bullbak, all tvätt osv. ändå, men jag har nog inte varit så rolig och busig som jag brukar vara.. Saknar mig själv just nu och hoppas på en bättre dag i morgon!!
    Min chef och ett par kollegor vet, de som följt oss på resan och även vet allt som hände förra året, det är skönt att ha dem att vända sig till och även få lite förståelse från. Om allt ser bra ut på det UL vi gör v 12+2 och då borde vi även fått svar på NIPT, är allt bra då kommer jag vara helt öppen med det. Är sjukligt trött och behöver mycket vila, så det är jobbigt att smyga just nu. Mina barn är rätt självgående, 6 och 9 år vilket är otroligt skönt.  Var mycket värre när jag väntade 6-åringen och hade en på 3 hemma...nu får jag vila om jag vill medan de leker osv.

• Nykär15
    princess77 skrev 2017-05-12 12:24:01 följande:

Jag har tid för Kub den 30 maj. Går in i vecka 10 imorgon. Väntar andra barnet och är 39.

Denna graviditeten tog 6 år så vi är sjukt glada men nervösa.

Grattis! Är med 77:a :)

Vilken lång väntan på plus, förstår ni är överlyckliga!

November2017 skrev 2017-05-12 12:03:57 följande:
    KUB får man om man är över 35 tror jag. Så har jag fattat det iaf. Annars får man betala. Är mitt tidigt? Är ju inne i vecka 13 då.. Har för mig att det stod att man skulle göra det i vecka 12 till 14. Men jag kan ju minnas fel förstås. Mycket nu :)

Ebbalisa skrev 2017-05-12 10:17:31 följande:
    Va! Vad "tidigt"?! Med kub alltså? När jag ringde förra veckan för att boka så började dom räkna mina veckor och den 22 maj ska jag in o lämna blodprov och sen har jag tid för själva kub den 9 maj! Jag bor i Nyköping och går på deras mvc -"basprogram" antar om man vill ha nipt o andra ultraljud så får man betala ur egen ficka. Fick pris hos MammaMia i Sthlm på nipt 5500 eller om det var mer!

KUB gör man själva UL helst från 12 fullgångna (12+0) och fram till 13+6, blodprovet tar man nån vecka eller två innan. Vilken vecka kommer du själv vara när du gör KUB?

KUB får man i de flesta län gratis om man är över 35. NIPT kan man få gratis efter KUB om man får dåliga siffror. Vill man ha NIPT innan får man bekosta själv. Vi har valt bort KUB och gör NIPT privat, den utökade varianten och kommer betala 6900 kr.  Vi kommer gör UL på onsdag för att se så allt ser bra ut och sen ta blodprovet för NIPT, är då v 10+1 (man kan ta NIPT från v 10+), det är den stora fördelen med NIPT tycker jag, att man har provsvaret innan 12+0 om det skulle vara dåligt. Vill inte göra först KUB i v 13-14 och sen ev få göra NIPT och vara i v 16 innan jag får svar...skulle vara förödande, vill veta status så fort det bara går, så då betalar vi hellre. Men kan bero på att vi hade en pärs sist...då hade liten dött precis ett par dagar före KUB så fick starta upp och föda den lilla dagen efter KUB. Så nu måste jag bara veta så fort det går, hur liten mår....vill inte riskera gå för långt.

• Nykär15
    Jilo skrev 2017-05-13 08:34:23 följande:

Allt är ju individuellt men det sägs att illamåendet blir bättre iaf, men fler vittnar om motsatsen.

Vad gäller pojke/flicka har jag mått i särklass sämst med pojken, betydligt bättre med flickorna...tvärtom mot vad som sägs :)

Jag mår sämre än tidigare gånger, så för mig är det tvärtom med åldern.

Med dottern var jag sugen på citrus och med sonen salt och mer sötsaker. Denna gång äter jag Postafen för att må bättre vilket gör att jag klarar äta mer varierat. Men är sjukt sugen på choklad denna gången. Vi kommer inte kolla kön så får se i december förhoppningsvis vad som gömmer sig därinne :)
Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL