Inlägg från: Treasures |Visa alla inlägg
  • Treasures

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

Jag tror iaf att hon kommer få va på fritids. Andra som varit föräldralediga jör omkring har då haft sina skolbarn på fritids. Om inte så får hon ju va hemma, är bara rädd att det kommet bli ett väldigt tjat om att ta med kompis hem då och att ja ytterligare barn här kan ju bli väl jobbigt.

Angående jul så kommer vi åka till mina föräldrar tillsammans med mina två systrar och deras familjer. Kommer bli fullt hus men jag tror hellre jag är där än här hemma så behöver vi bara komma som gäster. Tror de kommer respektera om jag är trött och behöver gå undan och vila. Sen så bor vi ganska nära så vi åker hem och sover vilket alltid är skönt.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~ Agnes 13-03-16 ~ ~ 3:an BF 17-12-10
  • Treasures

Så här ser reglerna ut där vi bor:

• Treasures

Jag är i v 16+3 nu, tre veckor kvar till RUL. Var hos Bm igår och allt va bra utom blodvärdet som gått ner från 125 till 112 på fem veckor, så nu måste jag börja med Niferex. Fick lyssna på bebis hjärtljud, så mysigt. Jag har också en liten kula nu, men står fortfarande ganska still i vikt. Har börjat känna små buffar nu, fladdret hoppade vi nog över denna gång.

• Treasures
    mrshudson75 skrev 2017-06-29 22:03:54 följande:

Mysig att få höra hjärtat! Men du köp nya sideral i stället för niferex. Dyrare men påverkar inte magen det minsta

Är det också receptfritt? Har just varit lite orolig hur det ska gå med magen som redan är trög.
  • Treasures
    mrshudson75 skrev 2017-06-30 08:27:25 följande:

Ja, jag köpte fr apotea på nätet men tror det finns på vanliga apoteket med nu. Det påverkar inte magen alls Helt fantastiskt!

Har läst på om det nu. De innehåller bara 30 mg järn medan Niferex innehåller 100 mg. Följer nog BMs råd och testar Niferex först. Får försöka äta mkt fibrer och torkad frukt nu så magen inte stannar av.
  • Treasures
    Nykär15 skrev 2017-06-30 13:22:31 följande:

Jag äter med 100 mg/dag, har gjort hela tiden då jag hade låga värden och depåer efter blodbrist i höstas. Men jag äter Duroferon, min mage funkar helt ok med dem. Har även behövt äta dubbel dos med dem i höstas utan några större problem. Alla andra graviditeter har jag tagit bulkmedel för tarmarna, men denna gången har jag faktiskt klarat det bra utan hittills, hoppas det fortsätter så. 

Bm nämnde även Duroferon. Får väl prova dem om kag blir för hård i magen av Niferex, ska bara ta 1 varannan dag nu till en början. Är Duroferon också receptfritt?
  • Treasures
    SkogsstjärnN skrev 2017-07-03 11:58:34 följande:

Jag mår urk. Trött som stryk, ont överallt och känns som att jag går i sirap. Sötsugen och konstant illamående. Insåg här om dagen att det måste vara mitt blodvärde som gått ner så ska börja med tillskott nu.

Nån som vet vad som ger effekt snabbast? Piller eller blutsaft? Tänkte om jag ska börja med båda samtidigt ifall blutsaften ger snabbare effekt. Vet sedan tidigare att tabletterna gett märkbar skillnad först efter två veckor och det känns omöjligt långt bort. Och c-vitamin samtidigt, duger det med brustabletter?

Jag tror att tabletter typ Niferex är effektivare, de innehåller iaf större mängd järn. Min bm ss

att om magen blir alltför trög av Niferex så skulle jag ta Blutsaft istället men att det inte kommer va lika bra.
  • Treasures
    Jennys Bageri skrev 2017-07-03 15:46:52 följande:

Det där med utvecklingen och mognad osv har jag också funderat mycket kring när vårt första december barn föddes. Han har dessutom varit väldigt blyg och hemmakär. Inte särskilt social. Men allt släppte med tiden när han va 6 och gick i förskoleklass/lekis. Pratade inte, varken med fröknar eller med kompisar. Bara om det absolut var nödvändigt och vid tilltal. I ettan ska jag prata mamma sa han en dag, men inte nu. :)

Nu är första året avklarat och han har fått jätte mycket beröm för att han är så noggrann och han har fixat alla ämnena så bra. Han har ett bra läshuvud, och inte har han fått det av mig. Förmodligen av sin far. Men om man inte har det så kan det nog skilja mycket mellan barn som är födda med så stora skillnader. Jag har varit orolig till och från men inte nu längre. Och skulle det gå lite trögt för något barn så får man väl försöka backa upp lite mer hemifrån också.. men vad vet jag :)

Allt är nog väldigt individuellt!!

Min första är född i november, så det är ju också rätt sent på året men hon har alltid varit väldigt för sig och tidig med det mesta. Första klass har hon nu klarat galant. Det enda jag tänkt på är att hon till storleken är betydligt mindre än de som är födda i början på året men det kan ju ha med generna att göra med.

Lillasyster är född i mars och hon är då betydligt senare med det mesta, det är som att hon inte har nåt större intresse av att lära sig tex skriva sitt namn, cykla (fast det har hon just precis gjort nu), mm

Så det är nog väldigt individuellt och ser man tidigt att barnet är lite efter kanske msn kan välja att hen får börja skolan ett år senare.
  • Treasures
    Jennys Bageri skrev 2017-07-03 23:08:20 följande:

Alla mina är småa till växten, men det har ju att göra med att jag och barnens pappa är korta, så även vissa i majoriteten av släkten bakåt. Inget vi kan göra något åt, och det tycker jag kvittar. Jag är som vuxen 153 cm och det har aldrig påverkat mig. :)

Har också ett barn här hemma som inte alls är intresserad av att skriva, cykla osv. Istället har han suttit och byggt mängder med pussel, spelat schackspel med sig själv i timmar ibland. Håller i pennan bra efter träning men skriver så dåligt. Intresset för bokstäver och siffror är dock hög. Siffror i massor,, räknade bakåt från hundra när han var 4. Det är motoriken som har krånglat lite..

Det är en svår kombination ibland kan jag tycka,, han skriver uruselt och att rita trots träning är under all kritik, det går inte frammåt alls. Talet är också ingen hit,, även om det blivit bättre. Han var i princip tyst fram tills han var 3 år. Vi använde teckenspråk och det hjälpte jätte mycket!

Men nu låter det så pass bra att även andra förstår.

Han längtar sååå mycket efter att få börja nu till hösten.

Okey språket och att skriva/rita kanske inte sitter, men att läsa och räkna tex. det är ju det bästa han vet. Allt det andra ordnar sig säkert, det gör det nog för de allra flesta, även förvåra små!!

Det är otroligt så olika barn kan vara..

Ja men precis...det där med storleken beror ju helt på generna. Skrev inte att 4-åringen också är liten jämfört med sina jämngamla kompisar trors att hon är född i mars och det har hon alltid varit. Vi föräldrar är typ små till medel kanske.

Hon är och har däremot alltid varit duktig på att prata, både mkt och rent. Och motoriskt är hon nog ganska nomal nu trots stt hon var 15 mån innan hon började gå jämfört med storasysters 10.5 månader. Hon lärde sig som sagt cykla förra veckan och igår lyckades hon hoppa tre hopp på raken i långhopprep, stolt mamma!

Hon verkar va sån att har hon bestämt sig för nåt så ser hon till att lära sig och klara det.
  • Treasures
    Jennys Bageri skrev 2017-07-04 09:30:36 följande:

Ja det verkar vara så, att har dom väl bestämt sig för något så ser dom till att fixa det. Tycker hon är jätteduktig som cyklar redan, för visst är hon bara fyra??

Cyklar hon utan stödhjul då eller??

Mina har lärt sig senare, det har varit så mycket annat att pyssla med plus att vi bor lite knepigt till och då har det dragit ut på tiden lite. :)

Vi börjar med 6 åringen nu i sommar, han verkar lite småsugen..

Ja hon är 4 år och snart 4 mån. Utan stödhjul. Hon körde mkt med stödhjul och på sin balanscykel förra sommaren och nu i vår har hon bara kört balanscykel vilket varit jättebra. Vi bor istället väldigt bra till på ett lugnt kvarter med asfalterade gator. Storasyster lärde sig cykla sensommaren före hon fyllde fyra men hon har nog ännu mer tjurskalle.

Det kan ju iofs va bra att vänta med då de har fått mer förstånd och trafikvett. Än får hon bara cykla då vi vuxna kan gå/jogga bredvid då hon inte har full koll på att starta och stanna och kan behöva nån knuff i uppförsbackar. Har blivit endel motion för mig sista veckan då maken legat sjuk i lunginflammation. Men än så länge går det rätt bra, inga känningar av fogarna så man får passa på.
Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL