Jsv17 skrev 2017-11-12 23:35:32 följande:
Jag funderar väldigt mycket på hur min förlossning ska starta kust nu, och OM den ska starta av sig själv
Kunde vara intressant att höra från er som har barn innan hur era förlossningar drog igång?
Jag har båda gångerna haft en ganska lång latensfas med inte så starka och oregelbundna värkar innan det dragit igång på riktigt.
Med första som föddes BF +6 var det vud lunchtid BF +4 som jag började få dessa svaga värkar. Vissa gjorde mer ont än andra men vi kämpade på så hemma i lite mer än två dygn. På eftermiddagen BF +6 blev de mer regelbundna och gjorde mer ont så då åkte vi in till förlossningen, var öppen 4 cm då men trots att värkarna fortsatte och jag försökte hålla igång och gå omkring så hände det inte så mkt mer de första timmarna så de tog hål på hinnorna så vattnet gick och efter det drog det igång ordentligt. Klarade mig med enbart lustgas som bedövning och efter sju timmar från det vi kom in till förlossningen varav 40 min krystvärkar så var hon ute.
Med andra som föddes BF -11 så vaknade jag dagen innan med ett magknip som kom och gick. Tog ett tag innan jag fattade att det kunde vara förvärkar. Jag hade ju jobbat sista dagen dagen innan och hade massor med planer på vad jag skulle göra fram till bebisen skulle födas. Allt fanns hemma men inget var ihopmonterat/packat. Höll ändå ihång hela dagen och åkte in på stan med blivande storasyster för att lpna några böcker om att få syskon och köps en vårjacka till henne. Det gick bra trots svaga värkar till och från. Väl hemma igen började jag packa BB-väskan och ringde mina föräldrar som bor 5 mil bort för att förvarna om att de kanske skulle behöva komma under natten. Blev först på morgonen efter som de gick komma och då mest för att jag inte ville att hon skulle behöva se mig ha ont och ville få vara i fred i lugn och ro då det börjat göra mer ont. Och så höll det på hela dagen. Vid middagstid åkte vi in till förlossningen och vid första värken där så gick vattnet. Var då 7 cm öppen och tre timmar senare varav 4 min krystvärkar så kom hon ut med segerhuva på.
Hoppas på att denna förlossning får ungefär samma förlopp men att latensfasen blir kortare. Då borde man kunna hängs med rätt bra och förstå vad som händer.