Treasures skrev 2017-12-13 09:40:06 följande:
Lite frågor till er som redan fått era guldklimpar....
Hur kändes det när ni ringde till förlissningen och hur var det när ni bestämde er för att åka in? Hur täta/långa/intensiva var värkarna? Hade vattnet gått? Slempropp?
Jag har med båda mina barn åkt in för tidigt och blivit hemskickad mwn kan inte exakt minnas hur det sen kändes när vi åkte in på riktigt. Vill inte göra så nu med utan vill va hemma så länge det bara går. Tar inte mer än 15 min att åka. Har sen jag klav upp strax efter fem i morse haft ganska långvariga (45 - 60 min) värkar som trycker på ordentligt, får stanna upp och fokusera på andningen, men inte oftare än ca var 8-10 min. Ingen slempropp el blödning har ännu synts till.
Var väldigt osäker på värkarna denna gång men ringde för att rådgöra. Pga snökaos och tidigare snabbt öppningsförlopp tyckte de vi skulle komma. De körde ctg ett par timmar men inget ökade, de ville vi stannade på patienthotellet då vi bor en timme ifrån. Dagen efter fick vi kontroll 13.15 och då föreslog de att sätta igång det eftersom jag ändå var på plats och min oro över att vi inte skulle hinna in om det börjar hemma, skulle ändå inte få gå över längre än till lördag pga min ålder så de tyckte nog det var onödigt chansa, ingen bm vill ha på sitt samvete att ha skickat hem en lurig omföderska som min bm sa när jag pratade med henne i måndags.
För mig var igångsättning det bästa som kunde hända, kände mig lugn av att vara på plats och kunna fokusera på det som hände utan oro om när vi skulle åka in, ev föda i bilen osv. Nu kom värkarna igång vid 21 som påbörjade att jag öppnade mig, vid 22.30 var jag öppen 4 cm, vattnet gick 22.50 och han är född 23.00
Hans hjärtljud gick ner och de fick klippa navelsträngen och rusa med han till akutrum direkt när han kom ut...tanken på om det hänt hemma eller i bilen gör mig skräckslagen!
Så för mig var detta absolut det bästa och jag är jättenöjd med förlossningen.
Jag tycker det är bättre ringa och åka in för tidigt för en koll och ev behöva åka hem, än att riskera att åka in försent.