• Cutiemommy

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

Hej!

Nu startar jag en ny tråd för oss som är gravida med BF i december 2017 och väljer att följa varandras resa här på familjeliv då många har startat en FB grupp men vissa av oss kanske inte har FB.

Hoppas vi alla kan skriva lite varje dag om hur det går!

Då kör vi! När har ni ultraljud?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-23 14:49
    www.familjeliv.se/forum/thread/77781039-bfrul-for-traden-gravida-dec-17

• Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL
  • Jsv17
    Mia86a skrev 2018-04-04 11:04:02 följande:

Ja de växer verkligen så det knakar, fort går det! Vi tänkte väl inte heller byta ut hela mål förrän efter 6 månader men någon tesked med annat någon gång per dag/varannan dag blir det nog redan vid 4 månader. Jag vet att jag väntade längre med smakportioner med första barnet men minstingen utvecklas hittills i mycket snabbare takt så då känns det naturligt att även introducera lite smaker tidigare.

Nä armarna brukar kunna ställa till det. Tycker han om att både ligga på mage och rygg eller har du en som föredrar en sida? Nackdelen för oss nu är att han aldrig ligger kvar där man lagt honom om man lämnar honom obevakad två sekunder och att han rullar av filten och slår huvudet i golvet i rullningarna från mage till rygg. Inte lätt

Nä han trivs faktiskt lika bra på båda han har ju faktiskt sovit på mage (med andningslarm) sedan han var 2månader då vi upptäckte att han sov mycket bättre och längre på mage. Så han är faktiskt närmare att vända sig från rygg till mage än tvärtom. Han har dock lärt sig att han kan förflytta sig genom att åla och trycka sig fram med fötterna så lämnar man honom på filten mer än 30s så är han halvvägs ut på vardagsrumsgolvet haha
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • belletristik
    Mia86a skrev 2018-04-03 10:36:51 följande:

Hur går det för er alla? Någon som börjat med små smakportioner än? Vad ska man börja med, fruktpure eller gröt? Vi tänkte nog prova något litet i alla fall vid fyra månader då det känns som att han utvecklas så snabbt! Har redan vid 3,5 månad fått rutin på vändningar både från mage till rygg och tvärtom. En tand har kommit fram också, men tror det är en hörntand (uppe). Lite lustigt och också jobbigt för honom då det inte går att använda bitring för att lindra på ett bra sätt.

Vi har nu rensat bort alla kläder även i storlek 62 då han är 66 cm lång och närmar sig 8 kg. Storasyster på snart två år har storlek 86, så jag antar att de har samma storlek inom kort om det fortsätter såhär, haha!

min pojke är stor med, vi har också sorterat bort strl 62 för ett tag sen och han häver sig upp på armarna i babypushup, läste nånstans att det var en bra indikation på att de är redo att börja äta solid mat ... han har varit väldigt intresserad av mat och att smaka på saker, så vi har bytt ut ett mål mat nu denna veckan (på dagen han fyllde 4 månader) och det har funkat hittills!! han äter lite mer för varje dag. jag lagar en grönsaks-potatis-kött-puré. med lite rapsolja på. nån sked fruktpuré till "efterrätt". han äter kanske 6-10 skedar mat. om det fortsätter gå bra så ska vi byta ut ett mål bröstmjölk till mat per månad fr o m nu... 
  • Jilo

Min pojke är med en 8-kilos klump! :) Vissa av 68-kläderna börjar redan bli små :/. Vi har inte börjat med smakisar än men gör det nog snart. Han är konstant hungrig så det är lite jobbigt med amningen..

• Cutiemommy

Hej alla! Var ett tag sen. Hur går det för er? finns det någon som är kvar på familjeliv? Någon som har börjat jobba? Hur går det med barnen? Någon som försöker bli gravida igen? Många frågor, hur går det för er? Saknar er

• Jsv17
    Cutiemommy skrev 2018-06-17 14:07:03 följande:

Hej alla! Var ett tag sen. Hur går det för er? finns det någon som är kvar på familjeliv? Någon som har börjat jobba? Hur går det med barnen? Någon som försöker bli gravida igen? Många frågor, hur går det för er? Saknar er

Jag är kvar

Jag är ledig och ska vara det ett bra tag till, om det går ihop sig med dagarna så blir det över nästa sommar också.

Vår lilla prins han rullar runt i full fart, ålar sig fram och sitter utan stöd. Babblar på som sjutton gör han också och är en riktigt social, pigg och glad kille som tar det mesta med ro. Han sover genom nätterna och nu är vi nere på 2-3 amningar per dygn då han kommit igång så bra med att äta mat. Vi jobbar redan på barn nummer två, inte så att vi tar några ägglossningstester eller så där, men vi har aktivt valt att inte skydda oss och hoppas på syskon nån gång nästa år faktiskt, blir väl kanske mer aktiva försök till hösten/vintern

Själv, hur går det för er?
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • AK78

Kikat in titt som tätt men nu är jag mer aktiv.. gravid på nytt med BF månadsskiftet januari/februari! Planerat, ja, men chockade över hur fort det gick! Båda har övervikt, sambon röker fortfarande (ska sluta!) och jag blir 40 i höst!

Elton älskar Babblarna, mat och att vara med överallt hela tiden. Sitter nästintill själv, provar det mesta i matväg och rullar runt. Somnar runt nio i snitt men äter fortfarande på nätterna.. jag störs inte av det egentligen.. men tänker såklart på hur det blir nästa år! Kanske dags att avvänja honom.. men om morgnarna är han en riktig sömntuta.

Kul med lite liv i tråden!

• IdaMex

Hej! Söker efter mammor med barn födda dec-17 som fortfarande har sitt barn hemma och planerar att fortsätta ha det.

• Gurkan25
    IdaMex skrev 2019-11-12 10:55:00 följande:

Hej! Söker efter mammor med barn födda dec-17 som fortfarande har sitt barn hemma och planerar att fortsätta ha det.

Min äldsta son är född i december 17. Vi fick tvillingar i mars 2019 och vi är hemma än. Planerar att vara hemma tills skolan börjar.
    Benjamin 24/12-2017 Zakaria och Adam 9/3-2019
  • Jsv17
    IdaMex skrev 2019-11-12 10:55:00 följande:

Hej! Vi är hemma och vår son kommer vara det till Augusti nästa år
    Pojke 9-12-17
  • Cutiemommy

Gud va längesen det var!!! Hur går det för alla? Har någon skaffat syskon???? Hoppas alla mår bra :) Själv har jag 2 barn nu! :)

Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL