• Svensksommar83

Hur har man råd att vara tillsammans mer hela familjen?

Ni som har råd att vara hemma mycket- hur har ni råd? Hur har ni prioriterat? Om ni bor billigt- var bor ni? Jag är mamma till 3 barn som jag är och har varit hemma mycket med. Minstingen är snart 4 och har fskl plats som jag inte precis utnyttjar... dela är hon infektionskänslig och har varit mycket sjuk/halvdålig och sen har jag varit hemmafru på heltid, håller på att ta körkort plus att det varit tufft för mellanbarnet i skolan så det har varit mycket möten, samtal och så har han kortare dagar och är hemma en del när det blir för mycket. Kommer byta skola framöver hur som helst. Vi har levt på makens lön och det har INTE känts schysst av mig även om det fungerar. Jag tänkte jobba lite så han inte ensam behöver dra det tunga lasset men samtidigt behövs jag väldigt mycket på hemmaplan/marktjänst och trivs med det. Lillan trivs bättre hemma än på fskl trots att hon går på en toppenbra fskl. Å hon är väldigt lugn och lätt att ha hemma så henne har man hellre hemma än lämnar på fskl :)

Hur som helst... Vi har ett relativt billigt boende trots att vi bor i en dyr kommun. Men vi kommer behöva flytta i sinom tid. Dels är det för litet redan nu egentligen men det funkar, någorlunda men huset är byggt 1948 och trots att det är jättecharmigt så är planlösningen värdelös. Dessutom ligger huset alldeles intill en stor, tungt trafikerad väg. Vi trivs bra i samhället men vill ut på landet så småningom, och ha större också. Problemet är att det är så jävla dyrt allting och vi skulle förmodligen få högre lån och därmed högre boendekostnad.

Vi är en familj som älskar att spendera tid tillsammans. Önskar att maken kunde gå ner i tid på jobbet då han är rätt slutkörd och sönderstressad av jobbet i perioder vilket påverkar hur han är hemma mot mig och barnen (tjurig, trött, inget tålamod, lättretlig) vi har ett barn med adhd (ska utredas i höst dock) och dom triggar liksom igångsatt varandra då maken är sliten och lättretlig. Vi har känt flera gånger under hösten och vintern att tiden inte räcker till. Hans semester räcker inte alls och hade inte jag gått hemma hade vi inte fått ihop vardagen. Men på vilken bekostnad sen... Många gånger vi känt att vi behövt vara två vuxna mertid, behövt mer tid tillsammans alla 5.

Om ca 3 år börjar äldsta barnet i högstadiet och häromkring är det katastrof. Vi har pratat om att flytta längre bort då (Hälsingland, Dalarna eller nåt) om vi hittar rätt och vågar prova våra vingar, lämna släkt och vänner... En dröm vi har. Men var ska man bo?

Ni som har råd att inte jobba heltid hur och var bor ni? Skulle så gärna ha ett billigt boende och att maken också kunde gå ner i tid, jag vara hemmafru utan att oroa mig för ekonomin. Men vill inte bli kvar här... obs. Vi åker på semester varje år men inget jättedyrt. Vi gillar att aktivera oss både gratis-aktiviteter och betala typ lekland. Men tycker mycket om att vara hemma och mysa också.

• Svar på tråden Hur har man råd att vara tillsammans mer hela familjen?
  • elyse

Om ni är sugna på Hälsingland kan jag rekommendera Iggesund. En mindre bruksort där ni kan få en stor villa i fint skick under miljonen. Nära till badplats, Hudiksvall och påfart till E4. Gävleborg är hittills en ganska bra kommun när det gäller LSS också.

• Kasperina

Gör en sökning på hemnet i hela Hälsingland, dalarna och var ni nu funderar - använd resultatet för att välja ut några områden och kolla sedan hur det ser ut med jobb (kolla löneläget!), skolor etc Tänk på att många mindre ställen kan ha långt till närmaste högstadieskola för att inte tala om gymnasiet. 

• Ingrediensen

Om den ena ska vara hemmafru och den andra jobba bara jobba deltid så täcker det nog tyvärr inte med låga utgifter utan krävs även hög lön.

Varför jobbar ni inte båda deltid istället (redan nu)? Då får båda del av både ledighet och den bekräftelse det ändå är att jobba. Plus att allt är mycket mer flexibelt med att gå upp och ner i arbetstid. Och inte minst jämställt.

• Jw83

Vi väntade några år extra med barn av just den anledningen. Vi ville BÅDA vara delaktiga i barnens liv. Vi studerade, jobbade mycket, sparade, köpte hus, köpte de materiella saker vi ville ha, gifte oss, investerade pengar osv. Sen skaffade vi barn. Då behövde vi inte välja bort nånting och ingen behöver jobba massor :). Vi är lediga tillsammans hela somrarna, alla lov och lite till. Jag är glad att vi funderade på hur vi ville leva innan barnen. Jag vill verkligen vara mycket med familjen men jag vill inte heller välja bort mina hästar eller bostaden.

Det verkar som om detr en riktigt dålig ide att du är hemmafru. Era barn är stora förlorare på den dealen. Dom missar en god relation med sin pappa och får en tråkig syn på könsrollerna. Dessutom hamnar barnen i ett farligt läge när det gäller ekonomisk trygghet. Om pappa blir sjuk, dör eller lämnar er så är det mycket svårt för dig att få ett jobb när du varit hemmafru en längre tid. Allt står och faller på honom. Den andra förloraren är din man. Han mår ju uppenbart dåligt och missar tid med sina barn och en god relation med dom. Vill han inte vara mer med barnen? Varför jobbar ni inte deltid båda två? Då blir inte barnen så utsatta om något händer pappans inkomst, han mår bättre och han får en relation med barnen. Barnen lär sig att pappor kan ta hand om barn och hushållssysslor och du får komma iväg och dra in lite pengar :)

• Treansresa

Mitt tips är skiftarbete! Min sambo jobbar skift (är ledig 2 av 5 veckor) och jag är Hemmafru. Då får båda tid hemma och vi har pengar att göra roliga saker för endå.

• Svensksommar83
    elyse skrev 2017-05-02 12:20:45 följande:

Om ni är sugna på Hälsingland kan jag rekommendera Iggesund. En mindre bruksort där ni kan få en stor villa i fint skick under miljonen. Nära till badplats, Hudiksvall och påfart till E4. Gävleborg är hittills en ganska bra kommun när det gäller LSS också.

Åh, tack snälla för bra och behjälpligt svar :) Vi har spenderat många semesterdagar på Järvsö camping och i år ska vi prova Bollnäs camping, och guess what- vi kommer stanna till i Iggesund på vägen ner från Jämtland. Vi älskar verkligen Hälsingland och har bara ca. 25-30 mils resa dit hemifrån (vi bor i Roslagen). Vet du om det är långa vintrar i Iggesund/den delen av Hälsingland? Hatar verkligen vinter och vad jag har förstått så dröjer sig snön o kylan kvar längre "norrut" så att säga...
  • Svensksommar83
    Kasperina skrev 2017-05-02 12:31:14 följande:

Gör en sökning på hemnet i hela Hälsingland, dalarna och var ni nu funderar - använd resultatet för att välja ut några områden och kolla sedan hur det ser ut med jobb (kolla löneläget!), skolor etc Tänk på att många mindre ställen kan ha långt till närmaste högstadieskola för att inte tala om gymnasiet. 

Ja precis så brukar jag göra :D Hemnet och google är fantastiska :D Men jag tänkte komplettera infon från dessa ställen med lite mer info o tips från er :D
  • Svensksommar83
    Ingrediensen skrev 2017-05-02 12:33:47 följande:

Om den ena ska vara hemmafru och den andra jobba bara jobba deltid så täcker det nog tyvärr inte med låga utgifter utan krävs även hög lön.

Varför jobbar ni inte båda deltid istället (redan nu)? Då får båda del av både ledighet och den bekräftelse det ändå är att jobba. Plus att allt är mycket mer flexibelt med att gå upp och ner i arbetstid. Och inte minst jämställt.

Jag har tänkt lite i de banorna också, att jag ska jobba deltid/halvtid så han har råd att gå ner i tid. Dock så är det ganska mycket på hemmaplan hela tiden och som det sett ut nu med ett 3 barn varav ett som står inför utredning och en skola som är totalt okunniga och  oförstående, pojken vantrivs i skolan o har blivit utsatt för massa hemskheter av andra elever etc. (Plus att jag haft fullt upp med att bli klar med körkortet) Jag hoppas ju såklart att detta kommer vända när han byter skola, samt är klar med utredning men jag har också hypothyreos, d-vitmanibrist och psykiskt funktionshinder som gör att jag lätt går in i väggen så jag kan inte ha för mycket åtaganden så att säga utan måste fokusera på lite i taget, prioritera. Barnen och deras välbefinnande är ju nummer ett. Jag är dessutom utbildad barnskötare så det är "det enda jag kan" och jobba på fskl/dagis vet jag inte om jag pallar, men visst på sätt o vis så skulle nog lite jobb och komma hemifrån och alla mina sysslor göra mig gott... men var finns det plats åt en icke 100 % frisk trebarnsmamma? Menar inte att vara negativt men jag har inte jobbat på många år. Jag är inte arbetsskygg eller så men jag är realistisk och fattar ju att det jag inte längre är precis attraktiv på arbetsmarknaden, kanske inte ens som springvikarie/timvikarie. Men har du tips så är det välkommet :D  
  • Svensksommar83
    Treansresa skrev 2017-05-02 13:37:22 följande:

Mitt tips är skiftarbete! Min sambo jobbar skift (är ledig 2 av 5 veckor) och jag är Hemmafru. Då får båda tid hemma och vi har pengar att göra roliga saker för endå.

Det lät som en riktig win-win :D Bra tips! Men inom vilken bransch jobbar din man? Tänker att alla yrken kanske det inte går att hitta skift-jobb. Min man är elektriker och det är bara 7-16 jobb hittills och mycket sitta i bilen och åka runt mycket till olika jobb (han tycker det är jätte träligt alla dessa timmar han spenderar i bilen mellan jobben). Även om han "bara" jobbar 8h/dag så är han hemifrån ca. 10-11 h/dag men det är nästan "lyxigt" för honom då han jobbade längre bort förut och inte hade firmabil. Berätta gärna lite mer om hur eran vardag ser ut! Jobbar han varannan vecka eller olika dagar? Är han hemifrån mkt de veckor han jobbar? etc.
  • amia01

Vi har valt att jobba deltid båda två för att få mer tid hemma och en fungerande vardag.

Den låga inkomsten kompenserar vi med låga utgifter, men kompenserar med massor av arbetstimmar hemma istället. Lagar och lappar istället för att köpa nytt, försöker vara så självförsörjande som möjligt på allt osv.
    Så vi är mycket hemma, men sällan "lediga". Dock ger det här sättet att leva flexibilitet och närvaro med barnen, som ofta kan vara med och hjälpa till med olika sysslor.

Våra fasta utgifter ligger på 7-8 tusen/månad (inklusive boende, bilar mm), och därutöver brukar vi behöva 10-15 tusen till för  mat, kläder, aktiviteter, resor mm.
    I våra rörliga kostnader ryms då också kostnader för våra rätt dyra aktiviteter - utförsåkning och motorcross. Därutöver är barnen med i ett antal föreningar till, där kostnaderna begränsas till någon tusenlapp per år.

Som du ser har vi prioriterat hobbies och tid hemma, och det vi får betala är mer "jobb" på hemmaplan och lägre standard på boende och bilar.

Tycker det är en intressant fundering du har, och tror att alla måste hitta sina egna lösningar och prioriteringar som passar just ens egen familj.

Svar på tråden Hur har man råd att vara tillsammans mer hela familjen?