Hur har man råd att vara tillsammans mer hela familjen?
Ni som har råd att vara hemma mycket- hur har ni råd? Hur har ni prioriterat? Om ni bor billigt- var bor ni? Jag är mamma till 3 barn som jag är och har varit hemma mycket med. Minstingen är snart 4 och har fskl plats som jag inte precis utnyttjar... dela är hon infektionskänslig och har varit mycket sjuk/halvdålig och sen har jag varit hemmafru på heltid, håller på att ta körkort plus att det varit tufft för mellanbarnet i skolan så det har varit mycket möten, samtal och så har han kortare dagar och är hemma en del när det blir för mycket. Kommer byta skola framöver hur som helst. Vi har levt på makens lön och det har INTE känts schysst av mig även om det fungerar. Jag tänkte jobba lite så han inte ensam behöver dra det tunga lasset men samtidigt behövs jag väldigt mycket på hemmaplan/marktjänst och trivs med det. Lillan trivs bättre hemma än på fskl trots att hon går på en toppenbra fskl. Å hon är väldigt lugn och lätt att ha hemma så henne har man hellre hemma än lämnar på fskl :)
Hur som helst... Vi har ett relativt billigt boende trots att vi bor i en dyr kommun. Men vi kommer behöva flytta i sinom tid. Dels är det för litet redan nu egentligen men det funkar, någorlunda men huset är byggt 1948 och trots att det är jättecharmigt så är planlösningen värdelös. Dessutom ligger huset alldeles intill en stor, tungt trafikerad väg. Vi trivs bra i samhället men vill ut på landet så småningom, och ha större också. Problemet är att det är så jävla dyrt allting och vi skulle förmodligen få högre lån och därmed högre boendekostnad.
Vi är en familj som älskar att spendera tid tillsammans. Önskar att maken kunde gå ner i tid på jobbet då han är rätt slutkörd och sönderstressad av jobbet i perioder vilket påverkar hur han är hemma mot mig och barnen (tjurig, trött, inget tålamod, lättretlig) vi har ett barn med adhd (ska utredas i höst dock) och dom triggar liksom igångsatt varandra då maken är sliten och lättretlig. Vi har känt flera gånger under hösten och vintern att tiden inte räcker till. Hans semester räcker inte alls och hade inte jag gått hemma hade vi inte fått ihop vardagen. Men på vilken bekostnad sen... Många gånger vi känt att vi behövt vara två vuxna mertid, behövt mer tid tillsammans alla 5.
Om ca 3 år börjar äldsta barnet i högstadiet och häromkring är det katastrof. Vi har pratat om att flytta längre bort då (Hälsingland, Dalarna eller nåt) om vi hittar rätt och vågar prova våra vingar, lämna släkt och vänner... En dröm vi har. Men var ska man bo?
Ni som har råd att inte jobba heltid hur och var bor ni? Skulle så gärna ha ett billigt boende och att maken också kunde gå ner i tid, jag vara hemmafru utan att oroa mig för ekonomin. Men vill inte bli kvar här... obs. Vi åker på semester varje år men inget jättedyrt. Vi gillar att aktivera oss både gratis-aktiviteter och betala typ lekland. Men tycker mycket om att vara hemma och mysa också.