• Svensksommar83

Hur har man råd att vara tillsammans mer hela familjen?

Ni som har råd att vara hemma mycket- hur har ni råd? Hur har ni prioriterat? Om ni bor billigt- var bor ni? Jag är mamma till 3 barn som jag är och har varit hemma mycket med. Minstingen är snart 4 och har fskl plats som jag inte precis utnyttjar... dela är hon infektionskänslig och har varit mycket sjuk/halvdålig och sen har jag varit hemmafru på heltid, håller på att ta körkort plus att det varit tufft för mellanbarnet i skolan så det har varit mycket möten, samtal och så har han kortare dagar och är hemma en del när det blir för mycket. Kommer byta skola framöver hur som helst. Vi har levt på makens lön och det har INTE känts schysst av mig även om det fungerar. Jag tänkte jobba lite så han inte ensam behöver dra det tunga lasset men samtidigt behövs jag väldigt mycket på hemmaplan/marktjänst och trivs med det. Lillan trivs bättre hemma än på fskl trots att hon går på en toppenbra fskl. Å hon är väldigt lugn och lätt att ha hemma så henne har man hellre hemma än lämnar på fskl :)

Hur som helst... Vi har ett relativt billigt boende trots att vi bor i en dyr kommun. Men vi kommer behöva flytta i sinom tid. Dels är det för litet redan nu egentligen men det funkar, någorlunda men huset är byggt 1948 och trots att det är jättecharmigt så är planlösningen värdelös. Dessutom ligger huset alldeles intill en stor, tungt trafikerad väg. Vi trivs bra i samhället men vill ut på landet så småningom, och ha större också. Problemet är att det är så jävla dyrt allting och vi skulle förmodligen få högre lån och därmed högre boendekostnad.

Vi är en familj som älskar att spendera tid tillsammans. Önskar att maken kunde gå ner i tid på jobbet då han är rätt slutkörd och sönderstressad av jobbet i perioder vilket påverkar hur han är hemma mot mig och barnen (tjurig, trött, inget tålamod, lättretlig) vi har ett barn med adhd (ska utredas i höst dock) och dom triggar liksom igångsatt varandra då maken är sliten och lättretlig. Vi har känt flera gånger under hösten och vintern att tiden inte räcker till. Hans semester räcker inte alls och hade inte jag gått hemma hade vi inte fått ihop vardagen. Men på vilken bekostnad sen... Många gånger vi känt att vi behövt vara två vuxna mertid, behövt mer tid tillsammans alla 5.

Om ca 3 år börjar äldsta barnet i högstadiet och häromkring är det katastrof. Vi har pratat om att flytta längre bort då (Hälsingland, Dalarna eller nåt) om vi hittar rätt och vågar prova våra vingar, lämna släkt och vänner... En dröm vi har. Men var ska man bo?

Ni som har råd att inte jobba heltid hur och var bor ni? Skulle så gärna ha ett billigt boende och att maken också kunde gå ner i tid, jag vara hemmafru utan att oroa mig för ekonomin. Men vill inte bli kvar här... obs. Vi åker på semester varje år men inget jättedyrt. Vi gillar att aktivera oss både gratis-aktiviteter och betala typ lekland. Men tycker mycket om att vara hemma och mysa också.

• Svar på tråden Hur har man råd att vara tillsammans mer hela familjen?
  • Jw83
    Ingrediensen skrev 2017-05-03 22:02:42 följande:

Varför skriver du inte att barnen förlorar på att ha en heltidsarbetande pappa, om det nu är det du menar?

Jag lovar att TS man inte blir mindre lättretlig för att hemmafrun börjar jobba. Det är garanterat tvärtom!

För övrigt skulle jag gärna vilja se statistik som säger att frivilliga hemmafruars familjer har större risk att splittras än andra, det låter faktiskt osannolikt i mina öron. Jag förutsätter att inte långtidsarbetslösa eller sjukskrivna räknats in i statistiken..

Jag menar inte envart att barnen förlorar på en heltidsarbetande papoa. Om han säger upp sig idag så sitter dom alla ordentligt illa till så det i sig är ingen lösning.

Om ts börjar jobba så behöver inte hennes man jobba så mycket, inte bli lättretlig osv. Barnen får en sundare syn på könsrollerna. Och barnen slipper sitta farligt till ekonomiskt. Är det så svårt att förstå varför jag anser att alla förlorar på att ts är hemmafru? Deras familj fungerar uppenbarligen inte som det är nu och alla verkar må dåligt.

Ts har ett särkullsbarn, vilket ökar risken väldigt mycket. Hon är lågutbildad vilket också ökar risken för separation. Dom har inte lika höga inkomster och dom delar inte lika på hushållsarbete och föräldraledighet. Allt är saker som enligt SCB:s olika undersökningar ökar riskerna. Jämställdhet i hemarbete, inkomst, utbildningsnivå och föräldraledighet är saker som statistiskt sett ge långa och lyckliga äktenskap. Titta in på deras sida och läs! Nu så kan det gå jättebra för ts men det gäller ju att se alla risker. Speciellt när man har barn och ansvarar för deras trygghet.
  • Svensksommar83
    Jw83 skrev 2017-05-04 03:35:12 följande:

Jag menar inte envart att barnen förlorar på en heltidsarbetande papoa. Om han säger upp sig idag så sitter dom alla ordentligt illa till så det i sig är ingen lösning.

Om ts börjar jobba så behöver inte hennes man jobba så mycket, inte bli lättretlig osv. Barnen får en sundare syn på könsrollerna. Och barnen slipper sitta farligt till ekonomiskt. Är det så svårt att förstå varför jag anser att alla förlorar på att ts är hemmafru? Deras familj fungerar uppenbarligen inte som det är nu och alla verkar må dåligt.

Ts har ett särkullsbarn, vilket ökar risken väldigt mycket. Hon är lågutbildad vilket också ökar risken för separation. Dom har inte lika höga inkomster och dom delar inte lika på hushållsarbete och föräldraledighet. Allt är saker som enligt SCB:s olika undersökningar ökar riskerna. Jämställdhet i hemarbete, inkomst, utbildningsnivå och föräldraledighet är saker som statistiskt sett ge långa och lyckliga äktenskap. Titta in på deras sida och läs! Nu så kan det gå jättebra för ts men det gäller ju att se alla risker. Speciellt när man har barn och ansvarar för deras trygghet.

Tack Ingrediensen för återigen bra åsikter och tankar och till Jw83 jag tänker inte diskutera mer med dig för det går åt energi och då jag har hypothyreos etc. Behöver jag hushålla med den. Dina förutfattade meningar gör mig lite ledsen men jag ska ändå försöka bemöta dom. Du missförstod mig ang maken, han är långt ifrån ofta trött och grinig. Vi har som sagt ett barn som står inför utredning och vissa perioder har barnet testat oss ordentligt och det har tärt på oss, nu är jag expert på barnet kan man säga och vi har alltid hittat rätt sätt i slutändan men jag är glad att jag varit hemma då han ibland stuckit från skolan, behöver kortare dagar etc. Inga påhopp för detta också. Tråkigt att du bara ser nackdelar med hemmafruar. Dock har jag inte varit en "fullblodig" hemmafruar då jag tidigare pluggat halvtid men när sonen började vantrivas i skolan i höstas och må dåligt och jag dessutom håller på med körkortet så beslöt jag o maken tsm att jag skulle prioritera bort studierna för att palla. Annars hade barnen fått en utbränd mamma som inte har rätt till sjukersättning och det hade vi alla mått ännu sämre av. Nu är det inte bestämt än om jag ska fortsätta vara hemmafru eller om och vad jag kan dra in pengar på. Till skillnad mot dig så avundas jag de familjer som har råd att ha en vuxen på marktjänst (oavsett kön men generellt tror jag vi kvinnor har lättare för det men självklart är det bättre om båda har möjlighet att "prova på/turas. ) Min man är underbar hemmaman de dagar han vabbar eller som häromdagen när jag var iväg och gjorde halkbana. Han tyckte det var riktigt skönt att vara hemma med barnen och hängde tvätt, lagade middag, åkte på barnens aktiviteter så det går att få in jämställdhet i den mån det funkar för oss och tiden får utvisa vad som blir bäst för alla 5 angående om jag ska jobba litegrann och så. Jag har dock accepterat att jag inte är helt frisk i kroppen och inte kan ge 100% på både jobb, hem etc. Utan har lärt mig prioritera och lyssna på min kropp. Min man har också accepterat detta och uppskattar det jag gör och ger (hela min själ som mamma och ta hand, hemmet oavsett annan sysselsättning). Och vi tror att det bästa för oss är att satsa på billigare boende (vi kan bli nästan lånefria) och därmed få mer pengar över till att resa tillsammans under vintertid, ta ut nån obetald vecka (har han aldrig råd med nu) osv.
  • Svensksommar83

Ps. Särkullsbarn? Det är exakt tre år mellan mina barns så Särkullsbarn skulle jag inte kalla det. Om du menar en annan bio pappa till äldsta barnet så kan jag bara säga att det hör inte hit. Maken har adopterat henne och är lika mycket pappa till alla tre. Den psykiska sjuka biopappan finns inte i vårat liv och har inte gjort det på många långa år och vi ser oss som en kärnfamilj lika mycket som alla andra. Angående din statistik och att vi skulle löpa större risk för att separera- statistik i all ära men det finns SÅ mycket annat som spelar in. Jag tror på vårat äktenskap och både i och maken är fast beslutna om att vi ska hålla ihåg och älska varandra resten av livet. Kanske låter fånigt i dina öron men jag vet också att vi båda har en annan inställning till skilsmässa och äktenskap än många andra idag. Min man är bara 32 år men till sättet och mignadsmässigt är han mycket äldre, svårt att förklara. Vet var vi har varandra och kan förvänta oss. Klart man ändå är rädd att förlora varandra men mer på ett sunt sätt, att man inte tar varandra för givet och uppskattar varandra. Dessutom har vi gått igenom så otroligt mycket tillsammans, han kom dessutom in i mitt liv då jag genomgick ett trauma, oerhörd påfrestning men det hindrade inte honom eller mig från att bli kära och satsa på kärleken. Allt tufft har fört oss närmare varandra och vi vet att luta oss mot varandra när det stormar runtekring. Å DET om något skapar en stabil grund och en trygghet för ett långt äktenskap

• Svensksommar83
    elyse skrev 2017-05-02 17:49:00 följande:

Jag kommer från Hudiksvall. Snö kan man räkna med från november till april, men det är inte så väldigt mycket mer än här i Uppland. Och det brukar vara lite mildare längs kusten än inåt landet (t.ex. Järvsö).

Skrev lite fel sist :/
    elyse skrev 2017-05-02 17:49:00 följande:

Jag kommer från Hudiksvall. Snö kan man räkna med från november till april, men det är inte så väldigt mycket mer än här i Uppland. Och det brukar vara lite mildare längs kusten än inåt landet (t.ex. Järvsö).

Skrev lite fel :/ sorry. Ljusdals camping ska vi bo på i år och vi passerar inte Iggesund men min man blev jättenyfiken på Iggesund så kanske blir det en sväng dit i alla fall :D Vi blev båda ännu mer sugna på att flytta upp då vi kollade in huspriser på hemnet och insåg att vi kunde få ett schysst hus för mellan 500 000 och 1milj men även fina hus för under 500 000 fanns! Jag som hatar vintern och har jättejobbigt vintertid pga hypothyreos och d-vitaminbrist- vi skulle ha råd att resa utomlands en svärmor varje vinter! Du får jättegärna berätta mer. Hur ser det ut med jobb? Min man är elektriker han skulle förmodligen få jobba i Hudiksvall va? Vi är mest inne på att hitta något i den mindre samhällena typ Los, Järvsö eller ... Vad heter det sista nu... alternativ Färila men det verkade lite större. Hudiksvall känns så stort. Tack på förhand :)
  • 59TT44

Vi jobbar båda 75% och får då tillsammans ut lite drygt 30' i månaden efter skatt. Vi bor dyrt, ca 10 000 i hyra. Men på grund av läget (som är det som gör boendet dyrt) kör vi sällan bil och åker aldrig buss. Cykel och till fots är det som gäller. Att vi bor nära jobbet (5-10 minuter på cykel) gör också att vi får mer tid för varandra istället för att lägga tiden på resor.

Vi äter ekologisk mat, som kostar lite mer, men bara vegetariskt - och det är ju billigt.

Vi reser aldrig långt, bara inom landet och till släktingar och vänner. Vi ärver nästan alla barnens kläder och köper sällan ngt till oss vuxna. Röker inte, dricker inte alkohol förutom enstaka tillfällen.

Har inga dyra hobbies. Köper inte massa inredningsjox utan väljer med omsorg och behåller det vi köpt lääänge. Välsnickrade äldre möbler från loppis/Blocket är billigare och håller betydligt längre än nytt skräp av spånplattor med fanér. Har dagstidning men inga veckotidningar eller magasin. Jag klipper maken och barnens hår. Cyklar mm köps begagnat.

Vi är el-snåla och tvättar inte sönder kläderna, så då håller de längre.

Eftersom vi håller fasta kostnader nere och inte lägger pengar på sånt som onödiga kläder, smink och prylar mm har vi råd att gå till lekland, bio mm ett par gånger i månaden och kan ändå spara. Men stans största lekplats - som är gratis - är minst lika rolig som leklandet, så är det bra väder cyklar vi dit istället.

Så gör vi.

• 59TT44

Kan tillägga att jag betalade av mina studielån innan vi fick barn också, just för att slippa den utgiften när man har familj.

• 59TT44

Såg nu att ni funderar på att flytta till glesbygd. Tänk på att det då kan bli långt till jobbet och att det både kostar pengar och tar mycket tid.

• nnnnnnnn
    Svensksommar83 skrev 2017-05-05 08:22:56 följande:
    Ps. Särkullsbarn? Det är exakt tre år mellan mina barns så Särkullsbarn skulle jag inte kalla det. Om du menar en annan bio pappa till äldsta barnet så kan jag bara säga att det hör inte hit. Maken har adopterat henne och är lika mycket pappa till alla tre. Den psykiska sjuka biopappan finns inte i vårat liv och har inte gjort det på många långa år och vi ser oss som en kärnfamilj lika mycket som alla andra. Angående din statistik och att vi skulle löpa större risk för att separera- statistik i all ära men det finns SÅ mycket annat som spelar in. Jag tror på vårat äktenskap och både i och maken är fast beslutna om att vi ska hålla ihåg och älska varandra resten av livet. Kanske låter fånigt i dina öron men jag vet också att vi båda har en annan inställning till skilsmässa och äktenskap än många andra idag. Min man är bara 32 år men till sättet och mignadsmässigt är han mycket äldre, svårt att förklara. Vet var vi har varandra och kan förvänta oss. Klart man ändå är rädd att förlora varandra men mer på ett sunt sätt, att man inte tar varandra för givet och uppskattar varandra. Dessutom har vi gått igenom så otroligt mycket tillsammans, han kom dessutom in i mitt liv då jag genomgick ett trauma, oerhörd påfrestning men det hindrade inte honom eller mig från att bli kära och satsa på kärleken. Allt tufft har fört oss närmare varandra och vi vet att luta oss mot varandra när det stormar runtekring. Å DET om något skapar en stabil grund och en trygghet för ett långt äktenskap
    Särkullbarn är beteckningen på de barn till en make som inte den andra maken också är förälder till.
  • Skogshuggaren

Jag tycker att det är ett stort problem att barnen har mycket fler och längre skollov än vad vi vuxna har semester. Jag har därför gjort en överenskommelse med min chef om att jag kan gå ner 10% i tid, och ta ut detta som lediga dagar när barnen har skollov. Det ger mig större möjligheter att göra roliga saker tillsammans med barnen på skolloven.

På så sätt kan jag ha jullov, sportlov, påsklov o s v, plus ganska mycket ledigt på sommaren.

• Svensksommar83
    Skogshuggaren skrev 2017-05-05 09:35:03 följande:

Jag tycker att det är ett stort problem att barnen har mycket fler och längre skollov än vad vi vuxna har semester. Jag har därför gjort en överenskommelse med min chef om att jag kan gå ner 10% i tid, och ta ut detta som lediga dagar när barnen har skollov. Det ger mig större möjligheter att göra roliga saker tillsammans med barnen på skolloven.

På så sätt kan jag ha jullov, sportlov, påsklov o s v, plus ganska mycket ledigt på sommaren.

Det låter som en toppen-deal som du gjort upp med din chef! Tack för att du delade med dig, tar till mig det som tips :)
Svar på tråden Hur har man råd att vara tillsammans mer hela familjen?