• Anonym (Trött styvis)

Hans barn vill hela tiden aktiveras.

Behöver råd från er vettiga människor här på sidan!

Är sambo sen ett år tillbaks, han har barn sen tidigare som bor hos oss varannan vecka o jag har inga barn. Det funkar över all förväntan men givetvis så har jag som nybliven "styvmorsa" funderingar som alla andra.

En sak som jag märker börja trötta ut mig är att barnen hela tiden är rastlösa och vill hitta på saker utanför hemmet i sällskap av oss vuxna. När min sambo är hemma så hittar han hela tiden på aktiviteter med barnen. Nu sista tiden så jobbar han väldigt mycket så barnen spenderar mycket tid tillsammans med mig. Jag kommer hem från jobbet, fixar mat och umgås med dem men det är mycket sura miner när vi inte hittar på "roliga" saker (bio, stan, utoch äta etc) hela tiden. Detta börjar tära på mig, har pratat med min sambo om detta. Tycker personligen att barnen skulle må bra av att landa ibland o att barn inte behöver stimuleras och aktiveras hela tiden. Här har det blivit slitningar mellan mig och min sambo, han tycker att jag tänker helt fel.

Därför måste jag fråga andra här. Ska barn aktiveras varje dag? Nu talar jag inte om helgaktiviteter. Hans barn är båda mellan 10-15 år gamla så så små är inte barnen.

• Svar på tråden Hans barn vill hela tiden aktiveras.
  • BioBonus

Jag tror barn behöver ha tråkigt. Det går inte att aktivera dem hela tiden, då blir de oföretagsamma och initiativlösa. Och det dödar kreativiteten.
    Tjat om bio och restaurangbesök mitt i veckan får ni väl gemensamt förklara för barnen att hädanefter kommer sådana saker enbart ske på helger, och tjatar de om det så kommer inte det ske heller. Och vara konsekventa tills de slutar tjata om det.
    Umgås kan man göra ändå.

• Lena

Vill de på restaurang föreslå att ni lagar mat ihop och de får bestämma vad.

Vill de på bio föreslå att de bjuder hem en kompis och har filmkväll.

Hemma föreslår vi ofta att barnen kan städa om de har tråkigt då kommer de ofta på något roligare.

• Anonym (A)

Varför säger du bara inte åt ungarna att du inte vill hitta på saker? Du är ingen dagmamma.

Sambons snart 12åriga unge är likadan, ska alltid ha någon att göra något med för annars är det tråkigt. Men när det bara är hon och jag hemma får hon göra det ändå. Det är inte mitt problem att hennes föräldrar har daltat med henne så hon är en helt fantasilös och oförmögen att underhålla sig själv.

• sextiotalist

Ja se helikopterföräldrar, som är livrädda att ens barn ska ha tråkigt. Jag tycker nästan det är värre än med curlingföräldrar.

• Anonym (Alltså)

Ja alltså är man 10-15 borde man tills torsdag del kunna aktivera sig själva... Kompisar, dator, telefon, träning etc.. Bio går vi inte på en gång i månaden ens däremot kan vi ta en promenad, Göra en utflykt spela kort eller spel men inte VARJE dag

Låter som. En klassisk förälder som har dåligt samvete och därför säger ja till allt.. Vilket i slutändan brukar göra mer skada än nytta då barnen lätt blir bortskämda och egoistiska då de alltid är vana att få som dom vill

• Anonym (?!)
    Anonym (Trött styvis) skrev 2017-04-10 22:48:01 följande:
    Allt kostar extremt mycket pengar! Ut o gå är en aktivitet som vi borde göra oftare.
    Kostar väl att göra allt annat ni gör under veckorna? Låter som att ni(pappan) borde uppmuntra till andra långvarande aktiviteter som de kan hålla på med. Att gå ut och promenera låter inte riktigt något som en 10 och 15-åring vill göra flera gånger i veckan..  
  • nevermind

Nej, de måste inte aktiveras hela tiden. Jag hade två heltidsarbetande föräldrar och fick ofta leka själv.
    Sen KAN man ju såklart aktivera barnen hela tiden om man vill det, men då är det ju pappan som får fixa det. Det kan han inte begära av dig.

• Anonym (qq)

Klart de ska kunna aktivera sig själva: umgås med kompisar, ut och cykla, kicka boll eller nåt. Det ska inte du behöva hålla på och arrangera. Bio och annat kostar dessutom pengar och jag tycker inte barn ska vänja sig vid att de alltid ska göra aktiviteter som kostar pengar. 

Här hoppar barnen studsmatta, cyklar, gått bort till basketplanen och kastar lite boll. De äldre kanske hänger med kompisarna och de spelar en del mer dataspel än de yngsta men det är ju olika. 

• Anonym (qq)

I veckorna har de yngre barnen ett par aktiviteter men de övriga dagarna får de vara hemma eller med kompisar och aktivera sig bäst de vill. Vi jobbar heltid båda två och vi gör inget mer på en vardag än att laga middag och kanske spela något sällskapsspel om barnen vill det. Tonåringarna hänger på skype eller möjligen går ut och träffar kompisar några timmar efter middagen. Det händer att någon av de yngre säger sig vara uttråkad men det händer absolut aldrig att vi säger att vi ska hitta på något som inte är hemma.  På helger kan det givetvis vara annorlunda, och på lov. 

I mina öron låter barnen bortskämda. Bio, restaurang osv varje vardag? Säg år dem at trinda kompisar om de har  tråkigt 

• Anonym (qq)

låter mer som om pappan iskallt räknar med att du ska vara tillgänglig 24/7

Svar på tråden Hans barn vill hela tiden aktiveras.