• Anonym (Trött styvis)

Hans barn vill hela tiden aktiveras.

Behöver råd från er vettiga människor här på sidan!

Är sambo sen ett år tillbaks, han har barn sen tidigare som bor hos oss varannan vecka o jag har inga barn. Det funkar över all förväntan men givetvis så har jag som nybliven "styvmorsa" funderingar som alla andra.

En sak som jag märker börja trötta ut mig är att barnen hela tiden är rastlösa och vill hitta på saker utanför hemmet i sällskap av oss vuxna. När min sambo är hemma så hittar han hela tiden på aktiviteter med barnen. Nu sista tiden så jobbar han väldigt mycket så barnen spenderar mycket tid tillsammans med mig. Jag kommer hem från jobbet, fixar mat och umgås med dem men det är mycket sura miner när vi inte hittar på "roliga" saker (bio, stan, utoch äta etc) hela tiden. Detta börjar tära på mig, har pratat med min sambo om detta. Tycker personligen att barnen skulle må bra av att landa ibland o att barn inte behöver stimuleras och aktiveras hela tiden. Här har det blivit slitningar mellan mig och min sambo, han tycker att jag tänker helt fel.

Därför måste jag fråga andra här. Ska barn aktiveras varje dag? Nu talar jag inte om helgaktiviteter. Hans barn är båda mellan 10-15 år gamla så så små är inte barnen.

• Svar på tråden Hans barn vill hela tiden aktiveras.
  • Anonym (Trött styvis)
    Mrs Moneybags skrev 2017-04-10 22:30:30 följande:

Hon har redan känt efter att hon inte vill och det är ju extremt ovanligt att gå ut på det sättet i veckorna, vecka efter vecka. De flesta barn har ju aktiviteter som sport, musik mm och läxor utöver det.

Utan att vara psykolog, kan jag säga på rak arm att barn i den åldern inte behöver mer än ett restaurangbesök/biobesök per vecka, om ens det. Det är ju något som ligger utanför de grundläggande behoven.

Att det är konstant prat, umgänge, intensiv kontakt osv är helt normalt, dock. Man kan inte räkna med att alla barn vill stänga in sig på rummet och läsa en bok på kvällen...

Nej det förstår jag också! Fast det hade varit skönt ifall barnen umgicks med sina vänner ibland, iallafall för deras egna skull. Vänner har båda två men umgås mest via sociala medier.
  • Anonym (gertie)
    Anonym (Trött styvis) skrev 2017-04-10 22:29:39 följande:

Jag tror inte det. När han är hemma från jobbet så hittas det hela tiden på saker trots att han är helt slut, då kan jag vara hemma själv o ladda batteriet såklart. Men det är mer själva grejen som jag börjar reta mig på. Varför kan man inte bara umgås och ha det mysigt med sina barn?

Det låter inte bra att du börjar reta dig. Det är ett tecken på att situationen är för mycket. Ta tag i det innan du blir bitter eller en dag bara exploderar på barnen. Bestäm dig för vad du mäktar med och håll fast vid det. Tycker pappan att ribban då ligger för lågt så är det hans problem att lösa. Han kan ju inte bara dumpa sina barn på dig.
  • Anonym (Trött styvis)
    Lena skrev 2017-04-10 22:33:20 följande:

Det låter som han har dåligt samvete för att ha skiljt sig.

Jag tror det också, han överkompenserar och curlar. Har full förståelse för det men han måste våga va vuxen.
  • Anonym (Trött styvis)
    Anonym (gertie) skrev 2017-04-10 22:38:00 följande:

Det låter inte bra att du börjar reta dig. Det är ett tecken på att situationen är för mycket. Ta tag i det innan du blir bitter eller en dag bara exploderar på barnen. Bestäm dig för vad du mäktar med och håll fast vid det. Tycker pappan att ribban då ligger för lågt så är det hans problem att lösa. Han kan ju inte bara dumpa sina barn på dig.

Kommer inte explodera på barnen. Har alldeles för mycket respekt och är stormförtjust i båda två. Men jag vill att min partner blir en mer vuxen man och vågar vara pappa.
  • Anonym (Hanna)

Fast det är väl skillnad på att aktivera barnen och att aktivera dem. Ränna på stan, bio mm ska inte behövas varje dag. Däremot att umgås är en annan. Dra till pulka backen, bada, sparka lite boll eller spela yatzi är en annan. Men låter lite i din ts som om allt ni gör alltid kostar pengar?
    Jag har 3 barn mellan 4 och 12. De behöver också aktiveras om de ska ens göra nåt annat än att sitta med mobilerna (inte 4 åringen då får hon har ingen). Men det måste inte alltid vara så avancerat. Vi brukar åka till biblioteket, baka, pyssla, greja i trädgården om veckorna. På helgerna blir det lite annat så klart. Men går på stan gör vi nästan aldrig, Inte äter vi ute särskilt ofta heller (händer att vi tar med pizza hem däremot). Bio blir allt mer än sällen och har blivit ett sätt att få egentid ihop med ett barn åt gången. Oftast kring födelsedagar ihop med shopping.

• Anonym (Trött styvis)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-04-10 22:44:37 följande:

Fast det är väl skillnad på att aktivera barnen och att aktivera dem. Ränna på stan, bio mm ska inte behövas varje dag. Däremot att umgås är en annan. Dra till pulka backen, bada, sparka lite boll eller spela yatzi är en annan. Men låter lite i din ts som om allt ni gör alltid kostar pengar?

Jag har 3 barn mellan 4 och 12. De behöver också aktiveras om de ska ens göra nåt annat än att sitta med mobilerna (inte 4 åringen då får hon har ingen). Men det måste inte alltid vara så avancerat. Vi brukar åka till biblioteket, baka, pyssla, greja i trädgården om veckorna. På helgerna blir det lite annat så klart. Men går på stan gör vi nästan aldrig, Inte äter vi ute särskilt ofta heller (händer att vi tar med pizza hem däremot). Bio blir allt mer än sällen och har blivit ett sätt att få egentid ihop med ett barn åt gången. Oftast kring födelsedagar ihop med shopping.

Allt kostar extremt mycket pengar! Ut o gå är en aktivitet som vi borde göra oftare.
  • Anonym (L)

För mig låter det väldigt extremt med sådant beteende. Vi kan vara extrema åt andra hållet, pga ekonomin, så ngt mitt emellan kanske är vanligast. Att göra saker som kostar pengar på en helt vanlig vardag händer inte här (utöver maten vi äter hemma då, och drivmedel för bilen till och från barnens aktiviteter, typ). Bio är kanske ngn gång i halvåret. Hämtmat ngn gång ngn helg si så där.

Däremot umgås vi mycket. Spelar spel. Cyklar tillsammans. Läser läxor. Tränar att spela på valda musikinstrument. Kompisar. Tvätt och städ.

Tänker att strävan efter att ge barnen "allt" kan riskera att de inte får förmågan att uppskatta det - det blir vardag det också. En dyr och ansträngande sådan. Sedan önskar jag att vi ibland kunde ge mer, men om vi ex skall till ett specifikt resmål på semestern som barnen önskat krävs det att vi tänker oss för på vardagarna. Ngt extra ngn helg, men inte mer.

• Imsevimse77
    Anonym (Trött styvis) skrev 2017-04-10 22:08:24 följande:
    Skulle önska att det va så ibland! Båda två är härliga men klart att det kan va störigt att bara höra deras Youtube-klipp i soffan en lördagkväll när man försöker se en bra film. Närå, jag ska inte klaga! Är skönt de få dagar som vi faktiskt bara är hemma o softar. Hans barn vill alltid att vi ska ut och hitta på saker.
    Jag avskyr dessa Youtube-klipp så jag har fört in hörlurs-tvång i soffan alternativt så pass låg volym att endast den som tittar.
  • Anonym (J)
    Anonym (Trött styvis) skrev 2017-04-10 22:38:50 följande:

Jag tror det också, han överkompenserar och curlar. Har full förståelse för det men han måste våga va vuxen.

Du borde också påminna honom att du är ingen obetald barnflicka.

Du bör få umgås med barnen på ett sätt som fungerar för alla i familjen , inte ta order från din sambo.
Svar på tråden Hans barn vill hela tiden aktiveras.