• Anonym (Trött styvis)

Hans barn vill hela tiden aktiveras.

Behöver råd från er vettiga människor här på sidan!

Är sambo sen ett år tillbaks, han har barn sen tidigare som bor hos oss varannan vecka o jag har inga barn. Det funkar över all förväntan men givetvis så har jag som nybliven "styvmorsa" funderingar som alla andra.

En sak som jag märker börja trötta ut mig är att barnen hela tiden är rastlösa och vill hitta på saker utanför hemmet i sällskap av oss vuxna. När min sambo är hemma så hittar han hela tiden på aktiviteter med barnen. Nu sista tiden så jobbar han väldigt mycket så barnen spenderar mycket tid tillsammans med mig. Jag kommer hem från jobbet, fixar mat och umgås med dem men det är mycket sura miner när vi inte hittar på "roliga" saker (bio, stan, utoch äta etc) hela tiden. Detta börjar tära på mig, har pratat med min sambo om detta. Tycker personligen att barnen skulle må bra av att landa ibland o att barn inte behöver stimuleras och aktiveras hela tiden. Här har det blivit slitningar mellan mig och min sambo, han tycker att jag tänker helt fel.

Därför måste jag fråga andra här. Ska barn aktiveras varje dag? Nu talar jag inte om helgaktiviteter. Hans barn är båda mellan 10-15 år gamla så så små är inte barnen.

• Svar på tråden Hans barn vill hela tiden aktiveras.
  • Anonym (gertie)
    Mrs Moneybags skrev 2017-04-10 22:12:22 följande:

Nja, bo och restaurangbesök osv tycker jag oftast hör helgen till. Problemet här verkar också vara att din sambo inte är hemma när hans barn är hemma. Kan barnen vara mer hos sin mamma under de perioder som pappa ändå mest jobbar?

Det är ju inte du och barnets mamma som har delad vårdnad...

Håller med om att barnen kanske borde bo mer hos mamman om pappans jobb krockar med barnens behov.
  • Anonym (Trött styvis)
    Anonym (gertie) skrev 2017-04-10 22:05:21 följande:

Du är kanske inte bara van. Det ÄR intensivt att ha barn och man blir trött. Varför är det du som tar hand om barnen?

Jag förstår det! Fast jag tycker inte mina vänner med barn håller igång lika mycket som jag får göra. Träningar o sånt kommer man inte ifrån men att åka in på bio efter det två gånger i veckan kan väl inte tillhöra vanligheten?

Han tar hand om sina barn men sista tiden har det varit väldigt mycket jobb för honom. Sen kan det va så att han lägger väldigt mycket ansvar på mig. Jag klagar inte men måste få bolla mina funderingar nånstans.
  • Anonym (Trött styvis)
    Mrs Moneybags skrev 2017-04-10 22:12:22 följande:

Nja, bio och restaurangbesök osv tycker jag oftast hör helgen till. Problemet här verkar också vara att din sambo inte är hemma när hans barn är hemma. Kan barnen vara mer hos sin mamma under de perioder som pappa ändå mest jobbar?

Det är ju inte du och barnets mamma som har delad vårdnad...

Jag vet inte ifall det skulle uppskattas från mammans håll, det är nog rätt intensiva veckor hos henne med.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Trött styvis) skrev 2017-04-10 22:20:04 följande:

Jag vet inte ifall det skulle uppskattas från mammans håll, det är nog rätt intensiva veckor hos henne med.

Då skulle jag nog försöka få min sambo att vara hemma mer. Det är ju ändå hans barn. Inte går jag på bio två gånger i veckan, varken med mina egna eller andras barn. När han går på bio med dem kan du sitta hemma och ta det lugnt...
  • Anonym (gertie)
    Anonym (Trött styvis) skrev 2017-04-10 22:16:04 följande:

Jag förstår det! Fast jag tycker inte mina vänner med barn håller igång lika mycket som jag får göra. Träningar o sånt kommer man inte ifrån men att åka in på bio efter det två gånger i veckan kan väl inte tillhöra vanligheten?

Han tar hand om sina barn men sista tiden har det varit väldigt mycket jobb för honom. Sen kan det va så att han lägger väldigt mycket ansvar på mig. Jag klagar inte men måste få bolla mina funderingar nånstans.

Nej det tillhör nog inte vanligheterna att gå på bio och restaurang flera gånger i veckan. Fast det beror ju på familjen. Sånt bestämmer man ju själv som förälder. Tror du måste själv känna efter vad som är rimligt. Bolla med andra. Känna efter hur mycket du orkar och vill. Kolla vad barn i den åldern behöver. Och så.
  • Anonym (gertie)
    Anonym (Trött styvis) skrev 2017-04-10 22:20:04 följande:

Men det är ju hennes barn..
  • Aiphos1972

Men har de inga egna aktiviteter eller vänner? Min 12 åring tränar 3 kvällar i veckan. Sedan måste hon göra läxor, städa rummet och någon kväll vill hon alltid ha med en kompis hem. Så vi ses nästan bara vid matbordet och godnatt kramen ????

Saker tillsammans blir på helgen

• Anonym (Trött styvis)
    Anonym (gertie) skrev 2017-04-10 22:13:54 följande:

Alltså barn ÄR jobbiga. Förstår att du tycker det är jobbigt. Tveksamt om jag skulle orka med nån annans barn på samma sätt (kanske för kärlekens skull..).

Kan det vara så att de vill ha aktiviteter för att de inte känner de tillräckligt väl än för att bara chilla?

Annars kan du väl hjälpa dem att hitta bra fritidsaktiviteter. Någon sport kanske? Eller hjälpa dem med det sociala? Bjuda hem kompisar? Vet inte vad 12-åringar gillar. Puzzaafton med kompisarna kanske..

Jag tror inte det. När han är hemma från jobbet så hittas det hela tiden på saker trots att han är helt slut, då kan jag vara hemma själv o ladda batteriet såklart. Men det är mer själva grejen som jag börjar reta mig på. Varför kan man inte bara umgås och ha det mysigt med sina barn?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (gertie) skrev 2017-04-10 22:25:12 följande:

Nej det tillhör nog inte vanligheterna att gå på bio och restaurang flera gånger i veckan. Fast det beror ju på familjen. Sånt bestämmer man ju själv som förälder. Tror du måste själv känna efter vad som är rimligt. Bolla med andra. Känna efter hur mycket du orkar och vill. Kolla vad barn i den åldern behöver. Och så.

Hon har redan känt efter att hon inte vill och det är ju extremt ovanligt att gå ut på det sättet i veckorna, vecka efter vecka. De flesta barn har ju aktiviteter som sport, musik mm och läxor utöver det.

Utan att vara psykolog, kan jag säga på rak arm att barn i den åldern inte behöver mer än ett restaurangbesök/biobesök per vecka, om ens det. Det är ju något som ligger utanför de grundläggande behoven.

Att det är konstant prat, umgänge, intensiv kontakt osv är helt normalt, dock. Man kan inte räkna med att alla barn vill stänga in sig på rummet och läsa en bok på kvällen...
  • Lena

Det låter som han har dåligt samvete för att ha skiljt sig.

Svar på tråden Hans barn vill hela tiden aktiveras.