• Farfallos

Vad är det enklaste goda ni gör?

Jag efterfrågar riktigt enkla och goda recept här, och jag startar med att bidra med mina två höjdare:

1. Örtmargarin
    - 500 gram rumstempererat smör
    - 500 ml olivolja
    - 1 dryg msk torkad timjan
    - 1 dryg msk torkad rosmarin
    - 1 msk salt
    - 4 vitlösklyftor (minst)
    Häll oljan, kryddor, salt och pressad vitlök i en tillbringare någon vecka i förväg. Tillsätt smöret och mixa det slätt. Häll upp i mindre burkar och ställ i kylen. Bredbart direkt från kylen, men lite väl rinnigt när det blivit rumsvarmt. Man käkar superdeluxmackor varje dag efter det!

2. Pasta, Pesto, Fetaost, Oliver, Tomater, Rostade solrosfrön
    - Pasta för 4 portioner. (Gärna bönbandpastan som är så himla fin i konsistensen och som går att mickra varm utan att den sväller.)
    - 1 tärnad naturell Fetaost (brukar de inte vara på ca 150 gram)
    - ½ burk Pesto.
    - Tomater (små delade, men helst soltorkade)
    - Rostade solrosfrön (lika gott och billigare än pinjenötter)
    Koka upp pastan, häll av vattnet och på med allt annat. Har man vattenkokare (för att snabbare få igång pastan) så står det en superdeluxmiddag färdig på bordet inom 10 minuter. Mer finess blir det med färsk basilika och parmesanost, men det är inte nödvändigt.

• Svar på tråden Vad är det enklaste goda ni gör?
  • nnnnnnnn

Fisk + rör ihop: creme fraische + tacosalsa
    På med nachos - in i ugnen.
    Servera med ris/gryn/potatis

• Domesticgoddess
    Primmeling skrev 2017-03-29 20:43:59 följande:

Skitgott! Men i min värld är det en krånglig rätt haha som jag bara orkat göra ett fåtal gånger i mitt liv.

Haha :) Det som tar lite tid är väl att gröpa ur paprikan, du kan kanske prova att slänga lite nachos i en ugnsform och lägga färsröran på dem istället?
  • Mantrasina

Två snabba som funkar som vardagsmat för mig: 

Pastasås med svamp (2-3 portioner, för mig blir det tre)
       * 1 burk Creme fraiche med någon smak, jag använder gärna franska örter eller den med karl johan-svamp.
        * En skvätt matlagningsgrädde (för att såsa till det, efter behag. Kan hoppas.)

* 250 g färska, gärna små, champinjoner
       * Ett paket kidneybönor -eller- 1 pkt bacon
       * 1/2 purjolök eller 1/2 knippe salladslök
       * Färsk pasta, 1 pkt
    Stek champinjonerna i lite smör, dela dem innan om de är större, när de har fått fin färg tar du bort dem ur pannan om du ska ha bacon i såsen. Då klipper du bara ner baconet i stekpannan, och steker på det i någon minut innan du häller tillbaka svampen. I med löken, i med creme fraichen. Låt koka upp. Ha i löken. Om du har bönor istället för bacon, ha i dem nu. Salta och peppra. Servera med färsk kokt pasta.

Lax i ugn (2 port)
       * 2 frysta laxfileer
       * Pesto av valfri sort
       * Flingsalt
       * Naturell creme fraiche
       * TIllbehör, exempelvis machesallad, quinoa eller kokt potatis.

Lägg laxfiléerna i en ugnsfast form. Strö flingsalt över. Bred pesto över laxen, 1-2 msk per filé eller mer om du gillar pesto massor! Ställ in i ugnen på ca 120 grader i 30-40 minuter. OBS! Om de är tinade så går det på ca 15 minuter. Då går det också att köra på låg effekt 1,5-2 minuter i micron så är dtet färdigt superfort. Servera med en klick creme fraiche, pesto att ta vid sidan om och så valfritt tillbehör. På sommaren är det supergott att äta med en kall quinoa-sallad, och även äta laxen kall. Den blir inte jättegod när den värms upp i matlåda dock, så då brukar jag äta den kall. 

• AniieeHär
    Domesticgoddess skrev 2017-03-29 21:29:12 följande:
    Haha :) Det som tar lite tid är väl att gröpa ur paprikan, du kan kanske prova att slänga lite nachos i en ugnsform och lägga färsröran på dem istället?
    Tar ingen tid att gröpa ur en paprika. Eller jo, om man får för sig att använda en sked, kanske =P

Ett snabbt knivgrepp, så är det gjort.
  • Poppy75

När jag kommer hem sent och är hungrig brukar jag lägga ost och tonfisk på tortillabröd, krydda med lime, chiliflakes och koriander om jag har. Rulla ihop och in en kort stund i ugnen.

• Domesticgoddess
    AniieeHär skrev 2017-03-29 21:41:48 följande:

Tar ingen tid att gröpa ur en paprika. Eller jo, om man får för sig att använda en sked, kanske =P

Ett snabbt knivgrepp, så är det gjort.

Eller är väldigt fumlig och rädd att skära sig.... Bränt barn osv, jag skar mig en gång rätt rejält när jag skulle dela en jordgubbe på mitten. Inte mitt stoltaste ögonblick!
  • Octavia

Mina favoriter är pasta puttanesca och bakad potatis med gräddfil, hackad rödlök och rom.

En annan enkel favorit är att lägga färsk spenat i en ugnsform, på med laxfilé. Vispa ihop grädde, salt, peppar, lite dijonsenap och häll över. Riv över rikligt med parmesan och stek i ugn 200 grader i ca 20 minuter. Blir oväntat gott och är bra mat om man har många gäster.

• Duckan

AniieeHär, ingen rätt går fel med lök i är min filosofi. Jag älskar lök

Ost däremot är kinkigt så inget sånt i i min pasta.

• AniieeHär
    Duckan skrev 2017-03-29 22:13:32 följande:

AniieeHär, ingen rätt går fel med lök i är min filosofi. Jag älskar lök

Ost däremot är kinkigt så inget sånt i i min pasta.

OCh jag är typ tvärt om =P
    Domesticgoddess skrev 2017-03-29 21:56:31 följande:
    Eller är väldigt fumlig och rädd att skära sig.... Bränt barn osv, jag skar mig en gång rätt rejält när jag skulle dela en jordgubbe på mitten. Inte mitt stoltaste ögonblick!
    Aj!
  • Tow2Mater

Skär upp en lök och ett mindre vitkålshuvud i halvstora bitar, lägg i en ungnsäker form, krydda med salt, peppar och whatever. Lägg en massa smör uppepå, och toppa med italiensk korv skuren i bitar. Täck med aluminiumfolie, stick in i ugnen tills kålen är mjuk men fortfarande har tuggmotstånd.

Svar på tråden Vad är det enklaste goda ni gör?