• Farfallos

Vad är det enklaste goda ni gör?

Jag efterfrågar riktigt enkla och goda recept här, och jag startar med att bidra med mina två höjdare:

1. Örtmargarin
    - 500 gram rumstempererat smör
    - 500 ml olivolja
    - 1 dryg msk torkad timjan
    - 1 dryg msk torkad rosmarin
    - 1 msk salt
    - 4 vitlösklyftor (minst)
    Häll oljan, kryddor, salt och pressad vitlök i en tillbringare någon vecka i förväg. Tillsätt smöret och mixa det slätt. Häll upp i mindre burkar och ställ i kylen. Bredbart direkt från kylen, men lite väl rinnigt när det blivit rumsvarmt. Man käkar superdeluxmackor varje dag efter det!

2. Pasta, Pesto, Fetaost, Oliver, Tomater, Rostade solrosfrön
    - Pasta för 4 portioner. (Gärna bönbandpastan som är så himla fin i konsistensen och som går att mickra varm utan att den sväller.)
    - 1 tärnad naturell Fetaost (brukar de inte vara på ca 150 gram)
    - ½ burk Pesto.
    - Tomater (små delade, men helst soltorkade)
    - Rostade solrosfrön (lika gott och billigare än pinjenötter)
    Koka upp pastan, häll av vattnet och på med allt annat. Har man vattenkokare (för att snabbare få igång pastan) så står det en superdeluxmiddag färdig på bordet inom 10 minuter. Mer finess blir det med färsk basilika och parmesanost, men det är inte nödvändigt.

• Svar på tråden Vad är det enklaste goda ni gör?
  • kvarnfot

Är det fredag eller lördag så äter vi alltid något lite dyrare och godare.
    Är vi extrem trötta eller har dåligt med tid så är entrecote och färdig potatis i ugn aldrig fel och tar lite tid att fixa! Potatisen behöver bara läggas upp på plåten och köttet stekas.

• Tihi
    Meriall skrev 2017-03-30 18:41:48 följande:
    Två pastagratänger:

1.
    Koka snabbmakaroner och häll i form. Bred ut gräddfil i ett rejält lager på. Stek köttfärs och krydda med peppar/salt/sweet chilisås. Lägg på och strö på lite ost. I ugnen tills osten ser klar ut.
    Extra om man vill: Lägg strimlad paprika mellan gräddfil och köttfärs och tomatskivor under osten.

2.
    Stek ngn slags grönsaker och lägg i form (krydda med typ anchochili, paprika etc). Stek köttfärs och lägg på. Koka ngn rolig pasta (skruvar, element, hjul eller ngt) och blanda pastan med crème fraiche och riven ost och lägg på. I ugnen tills osten ser klar ut.
    Extra om man vill: Blanda i den brödiga sortens tofu i smulor i pastaröran. Smula fetaost över hela grejen.
    Dessa två ska jag testa men jag har en något dum fråga. Oskyldig  Kör du makaronerna på botten, andra lagret gräddfil, tredje köttfärs och sist osten eller blandar du ihop allt? Hur länge kör du det i ugnen ungefär? 10 minuter? Vilka grader? Kan man byta CF mot gräddfil?
  • AniieeHär

Idag gör jag egna riskpinnar. Skitenkelt och gott =) Pommes och bea till, för det var det som önskades av lillungen.

• AniieeHär
    AniieeHär skrev 2017-04-04 19:54:49 följande:

Idag gör jag egna riskpinnar. Skitenkelt och gott =) Pommes och bea till, för det var det som önskades av lillungen.

Hehe. riskpinnar.... FISKpinnar ska det så klart stå.
  • kvarnfot
    AniieeHär skrev 2017-04-04 19:54:49 följande:

Det lät ju sådär nyttigt....
  • nnnnnnnn

Kanske inte nyttigt men...

2 dl röd saft (vi har hemgjord blandsaft som inte innehåller så mycket socker) +
    3 msk potatismjöl +
    4 dl vatten

Koka upp till första bubblan, tag bort från värmen, rör ner rejält med bär från frysen eller färska ca 0,5 - 1 liter brukar bli bra.

Enkel och snabb efterrätt eller lyxigare fika.
    Måste vara bättre än köpt kräm iallafall...

• Dukanintevinnaövermig
    nnnnnnnn skrev 2017-04-05 11:54:55 följande:
    Kanske inte nyttigt men... 2 dl röd saft (vi har hemgjord blandsaft som inte innehåller så mycket socker) + 3 msk potatismjöl + 4 dl vatten Koka upp till första bubblan, tag bort från värmen, rör ner rejält med bär från frysen eller färska ca 0,5 - 1 liter brukar bli bra. Enkel och snabb efterrätt eller lyxigare fika. Måste vara bättre än köpt kräm iallafall...

Nej... Det låt inte gott. Flashbacks från fritidshemmets "kräm" som man fick till VARJE mellis... Uäck.
  • AniieeHär
    kvarnfot skrev 2017-04-05 07:41:29 följande:
    Det lät ju sådär nyttigt....
    Vem sa att det skulle vara nyttigt? ENKELT och GOTT står det ju i TS......
  • Dukanintevinnaövermig
    AniieeHär skrev 2017-04-05 20:01:10 följande:
    Vem sa att det skulle vara nyttigt? ENKELT och GOTT står det ju i TS......

Håller med
  • Tortizza

Tortizza

Tortilla bröd i valfri storlek. Bre på tomatsås el tomatpure. Riven ost på sedan valfri topping. In i ugnrn ca 10min på 200 grader

Gott med en hemmagjord pizzasallad till ????

Svar på tråden Vad är det enklaste goda ni gör?