Inlägg från: Domesticgoddess |Visa alla inlägg
  • Domesticgoddess

Vad är det enklaste goda ni gör?

Inte middagsmat utan mer drinktilltugg men både enkelt och väldigt gott;

Blanda en burk philadelphia original (el motsvarande mjukost) med ca en riktigt finhackad rödlök. Lägg upp på tallrik / fat och täck med röd rom, jag brukar använda stenbits eller forell. Servera med valfria kex / brödstickor.

• Domesticgoddess
    Farfallos skrev 2017-03-29 11:09:27 följande:

Den fungerar till stekt lax också.

Som tillbehör eller ovanpå laxen tänker du? Kan föreställa mig att båda funkar men att något knaprigt eller med lite tuggmotstånd till hade höjt det.
  • Domesticgoddess
    Farfallos skrev 2017-03-29 11:20:04 följande:

Som kallt tillbehör. Men vill man ha det lite mer såsigt så kan man ju ersätta Philadelphian med Creme Fraiche. Sedan är det ju inte fel med lite dill, salt och svartpeppar.

Och där bestämde jag mig för vad det blir till middag ikväll :) Någon form av nöttäcke på laxen och med röran som kallt tillbehör blir det.
  • Domesticgoddess

En gammal 80 (90?)-tals klassiker jag ofta gör när jag känner mig lat är att steka färs (lamm är godast tycker jag) med lite tomatpuré, valfria kryddor och smulad feta ost. Gröp ur en paprika, fyll och grädda en stund.

• Domesticgoddess
    klyban skrev 2017-03-29 18:51:27 följande:

Och nu idag blev det en barnfavorit, kladdspagetti.

Som är knaperstekta bacon, finhhackad lök som man sen fräser i baconfettet, vatten som man reducerar lite.

En bra skvätt ketchup, och avslutar med creme fraiche som inte får koka, utan bara värmas.

Denna röra blandas sen med spagetti, och gör skäl för sitt namn kladd.

Då de ofta är kladdiga som tusan runt munnen

Och andra ställen oftast.

Låter löjligt gott, även i mina vuxna öron :) Ska provas snarast!
  • Domesticgoddess
    Primmeling skrev 2017-03-29 20:43:59 följande:

Skitgott! Men i min värld är det en krånglig rätt haha som jag bara orkat göra ett fåtal gånger i mitt liv.

Haha :) Det som tar lite tid är väl att gröpa ur paprikan, du kan kanske prova att slänga lite nachos i en ugnsform och lägga färsröran på dem istället?
  • Domesticgoddess
    AniieeHär skrev 2017-03-29 21:41:48 följande:

Tar ingen tid att gröpa ur en paprika. Eller jo, om man får för sig att använda en sked, kanske =P

Ett snabbt knivgrepp, så är det gjort.

Eller är väldigt fumlig och rädd att skära sig.... Bränt barn osv, jag skar mig en gång rätt rejält när jag skulle dela en jordgubbe på mitten. Inte mitt stoltaste ögonblick!
  • Domesticgoddess
    Tow2Mater skrev 2017-03-30 04:27:10 följande:

Vill du spendera mer tid, lägg detta som fyllning i halapenjopepeppers och vira en halv baconskiva runt varje, sen in i ugnen i 20 min. Mums!

Ooohhhh, låter fullständigt ljuvligt! Tack för ett kanontips, ska absolut provas:)
Svar på tråden Vad är det enklaste goda ni gör?