Inlägg från: AniieeHär |Visa alla inlägg
  • AniieeHär

Vad är det enklaste goda ni gör?

Duckan skrev 2017-03-29 11:58:50 följande:

När jag inte orkar laga något annat så gör jag en rätt som kanske inte ens kan kallas för rätt:
    Stek bacon och lök, lägg upp det på en hög pasta, på med en äggula och svartpeppar.
    Så - låtsas carbonara!

Låtsas? ENDA "felet" med den carbonaran var ju att du hade lök i (och bacon istället för pancetta, med same-same) och ingen ost. Mer rätt än något svenskt recept jag någonsin sett =) 

Även min latmans-go-to, för övrigt.
    :____________________________________

Andra latmas-go-to för mig är "fusk-mac&cheese", kokt pasta, ett par matskedar creme fraiche (gärna smaksatt), rivost (MÅSTE vara rivost på påse, inte hårdost till mackorna man har hemma), och så kryddor om man inte tar smaksatt cf. Serveras gärna med buffalo wings, egna på lut i fysen eller köpes. Eller något annat kryddigt. Klart på 12 minuter, max.

Smoothies och milkshakes går ju supersnabbt att göra om man gör en större "batch" och portionerar i frysen. Förberedelse för 12 portioner tar max en halvtimme, och sedan tar det typ 1 minut när man vill ha en.

Shakshuka är också snabbmat, men tar lite längre tid, ca 15-20 minuter.
  • AniieeHär
    Domesticgoddess skrev 2017-03-29 21:29:12 följande:
    Haha :) Det som tar lite tid är väl att gröpa ur paprikan, du kan kanske prova att slänga lite nachos i en ugnsform och lägga färsröran på dem istället?
    Tar ingen tid att gröpa ur en paprika. Eller jo, om man får för sig att använda en sked, kanske =P

Ett snabbt knivgrepp, så är det gjort.
  • AniieeHär
    Duckan skrev 2017-03-29 22:13:32 följande:

AniieeHär, ingen rätt går fel med lök i är min filosofi. Jag älskar lök

Ost däremot är kinkigt så inget sånt i i min pasta.

OCh jag är typ tvärt om =P
    Domesticgoddess skrev 2017-03-29 21:56:31 följande:
    Eller är väldigt fumlig och rädd att skära sig.... Bränt barn osv, jag skar mig en gång rätt rejält när jag skulle dela en jordgubbe på mitten. Inte mitt stoltaste ögonblick!
    Aj!
  • AniieeHär
    Tow2Mater skrev 2017-03-30 04:27:10 följande:
    Vill du spendera mer tid, lägg detta som fyllning i halapenjopepeppers och vira en halv baconskiva runt varje, sen in i ugnen i 20 min. Mums!
    Ursäkta griniga Aniiee här, men det stavas faktiskt Jalapeño. Inte Halapeno. N:et kan jag dock ursäkta =P

Men, ja, tokgott.
  • AniieeHär
    Dukanintevinnaövermig skrev 2017-03-30 16:22:49 följande:

Uttalas dock "halapenjo" hahaha. Onomatopoetiskt?
    Jag vet. Spanjorer är knäppa som inte kan stava..... fast fransmänen är tusen gånger värre =P
  • AniieeHär
    Meriall skrev 2017-03-30 18:41:48 följande:

Två pastagratänger:

1.

Koka snabbmakaroner och häll i form. Bred ut gräddfil i ett rejält lager på. Stek köttfärs och krydda med peppar/salt/sweet chilisås. Lägg på och strö på lite ost. I ugnen tills osten ser klar ut.

Extra om man vill: Lägg strimlad paprika mellan gräddfil och köttfärs och tomatskivor under osten.

2.

Stek ngn slags grönsaker och lägg i form (krydda med typ anchochili, paprika etc). Stek köttfärs och lägg på. Koka ngn rolig pasta (skruvar, element, hjul eller ngt) och blanda pastan med crème fraiche och riven ost och lägg på. I ugnen tills osten ser klar ut.

Extra om man vill: Blanda i den brödiga sortens tofu i smulor i pastaröran. Smula fetaost över hela grejen.

Varför skulle någon i hela helvetet någonsin få för sig att änvända snabbmakaroner till något annat än hundmat? =P
  • AniieeHär
    Meriall skrev 2017-03-30 19:53:58 följande:
    Det är ju jättegott ju! Det passar bra när det liksom ska bli en pastamassa av makaronerna men lite luftigt ändå :P

(är äggallergiker så är färsk pasta mkt godare så är jag lyckligt ovetande ^^ )
    Torr pasta, absolut, men inte snabbmakaroner...... De blir ju överkokta innan du ens haft i dem i vattnet. Ingen har någonsin ätit goda snabbmakaroner, jag lovar.

Kör på idealmakaroner istället. Helst de gamaldagsa.
  • AniieeHär
    klyban skrev 2017-03-30 20:25:18 följande:

Äta dom efter man kokat dom går ju, men sen slabba på gratängsåser, så är det kört.
    De blir bara slabbiga, äter inte snabb makaroner eller köpt dessa sen man var tonåring.

Eller hur? Det är lite som att tjacka snabbudlar och tro att det faktiskt är som ramen.
  • AniieeHär
    Popetot skrev 2017-03-30 20:37:21 följande:

Kan vi inte bara låta alla skriva sina recept utan att kommentera på bra eller dåliga råvaror? Man kan ju byta ut om man vill själv?

Ja, ursäkta. Yrkesskada.
  • AniieeHär

Sen måste jag nog också påstå att rostade mackor med ett par skivor salami är jävla underskattat som "enkel mat"......

• AniieeHär

Idag gör jag egna riskpinnar. Skitenkelt och gott =) Pommes och bea till, för det var det som önskades av lillungen.

• AniieeHär
    AniieeHär skrev 2017-04-04 19:54:49 följande:

Idag gör jag egna riskpinnar. Skitenkelt och gott =) Pommes och bea till, för det var det som önskades av lillungen.

Hehe. riskpinnar.... FISKpinnar ska det så klart stå.
  • AniieeHär
    kvarnfot skrev 2017-04-05 07:41:29 följande:
    Det lät ju sådär nyttigt....
    Vem sa att det skulle vara nyttigt? ENKELT och GOTT står det ju i TS......
  • AniieeHär
    klyban skrev 2017-04-05 20:28:21 följande:
    10min, det låter rätt mycket i 200 grader och en tunn tortilla.
    Man kan tycka det, men det är det faktikst inte. 8-10 minuter låter lagom, faktiskt. Det är först efter de första 10 minutrarna som det "kan gå fort", och det gäller det mesta, faktiskt. 

Det liksom, tar en stund för att bli klart och sen går det undan till att bli bränt.

Sen beror det ju på vad man har för ugn också och var i ugnen man har... vad det nu är. I en "gammaldags" (inte värmeluft) ugn så skulle samma tortilla-pizza ta 6 minuter max högst upp och 12-15 minuter längst ner.
  • AniieeHär
    klyban skrev 2017-04-05 20:49:46 följande:

Tycker botten blir torr och tråkigt snabbt i den värmen.
    Jag kör hellre att jag värmer ugnen, för sen köra grill vid tillagningen.

Men dessa fuskpizzor med tortilla bröd, är en bra sätt och få en god måltid snabbt och smidigt.
    Gör det alltid när jag köper tortilla och det blir över, då fuskpizza eller nått quesadillas liknande.
    Men då blir det stekpannan istället.

Ja, alltså, tortillas, särskillt köpes, blir ju knäckebröd bara man tittar på dem......
  • AniieeHär
    ostpaj skrev 2017-04-05 20:41:58 följande:

Skruvar upp en burk jordnötssmör, tar en matsked, slår mig ner i soffan och äter ?direkt ur burken.

Usch, fresta mig inte..... ;)
  • AniieeHär
    Dukanintevinnaövermig skrev 2017-04-06 02:00:09 följande:

Åh jag har precis upptäckt av mig själv en chokladsmakande sirapssås till pannkakor - sirap, mycket oboy pulver och lite vatten...
    När jag är för lat för att koka riktig chokladsås tar jag bara lite varmt vatten och en massa oboypulver. Det går ju åt typ 1 dl oboy till 1 msk vatten.... =O
  • AniieeHär
    klyban skrev 2017-04-06 17:34:19 följande:
    Finns det inte någon typ 1-2-3 chokladsås, som tar typ 5min att göra?
    5 minuter är mer än 30 sekuner, vet du =P

1-2-3-varianten är väldigt vanlig. Jag kör dock 1-1-1, dvs 1 dl kakao, 1, dl socker och 1 dl vatten. Inte lika söt, tjockare, gärna med en klick smör eller lite grädde och lite vanilj eller en skvätt rom i. Sirap om jag vill ha lite kola-ish smak.
  • AniieeHär

Oh, btw, lite slätt jordnötssmör kan man ha i såsen också! Det är tokgott till rätt efterrätt/glass.

Svar på tråden Vad är det enklaste goda ni gör?